Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 764

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-09-26 10:30
Antal inlägg: 5539

Ttiittii ttiittii.......nu är du där IGEN!!! Dömer och förutsätter att folk gör fel utifrån ditt sätt att se det. Dom flesta som har det riktigt tufft sätter barnen i första rummet.Alltid Du som själv säger att du är en lyxhustre har verkligen ingen rätt att döma andra människor utifrån vad du går omkring och gissar och tror. Sätt dig ner och tänk efter ett par varv till innan du uttalar dig sådär dömande en gång till. Du borde skämmas som håller på som du gör. Du har ingen aning om hur det är att leva på gränsen och få vända på varenda krona. Att såna som du höjer på ögonbrynen, fnyser lite ogillande och kommer med kommentarer som dina gör inte livet lättere. Har verkligen svårt ibland att få ihop din påstådda kristenhet med ditt sätt att se ner på andra människor.

mz_lzrd2012-09-26 10:50
Antal inlägg: 2498

Jag tror säkert att de som lever på försörjningsstöd har svårt att "prioritera rätt", de har inte mycket att prioritera varken fel eller rätt med, om man säger så. Jag tycker bara att det är absurt att skaffa sig många barn om man inte kan försörja vare sig dem eller sig själv. Det är mer än lite grymt mot barnen. Det kanske funkade på 1980-talet men det är sannerligen andra tider nu.

Jag tycker inte man kan jämföra cigarettrökning med att skaffa barn. Cigaretter tar inte skada av att man slutar röka. Men man kan inte oskaffa barn när de börjar bli en alltför dyr "vana".

mz_lzrd2012-09-26 10:56

Jag hålle fö med slånbär vad gäller tttiiiitttiii. Jag blir väldigt arg, faktiskt. Där sitter du försörjd av din man i ditt drömhus och tycker på om vad andra borde prioritera, minsann. Vad skulle Jesus sagt om det? Han hade nog knäppt dig på näsan.

RaEl - Ej medlem längre2012-09-26 11:52
Antal inlägg: 449

Liknande diskussion om att föräldrar inte har råd att låta sin barn ha med sig en frukt till skolan varje dag...
Där kan man ju också undra vad pengar tar vägen.
Frukt bör man ju äta varje dag, oavsett om man gör det i skolan eller inte.. Eller?

RaEl - Ej medlem längre2012-09-26 11:56
Antal inlägg: 449

Är själv uppväxt under fattiga förhållanden, idrott fanns det inte pengar över till, men mat för dagen hade vi, vilket jag anser vara en av de viktigaste behoven för ett barn.
Finns nog rimlig förklaring till varför inte alla kan låta sina barn vara aktiva i idrott, tror inte att pengar går till alkohol och ciggaretter, överlag..
De allra flesta föräldrar vill ju sina barn det bästa! =)

slånbär2012-09-26 13:00

Mr L - Visst kan jag delvis hålla med om att man kanske ska tänka på hur många barn man skaffar sig om man nu inte har den bästa ekonomin men alla som har det svårt har liksom inte haft det redan från början. Många har fått det sämre och speciellt för människor som drabbats av arbetslöshet eller tex sjukdom så kan den ekonomiska situationen förändras drastiskt och precis som du skriver så kan man ju lksom inte göra barnen ogjorda i det läget. Så man kanske inte alltid ska utgå ifrån att fattiga människor inte förstår att dom får anpassa sig efter sin situation och medvetet bara fortsätter att skaffa ungar som dom inte har råd med och som ttiittii då förutsätter prioriterar alkohol och cigatetter före barnens behov.

Porla - Ej medlem längre2012-09-26 13:00
Antal inlägg: 1471

Men jösses. Vadå inte planera att skaffa sig många barn, eller var pengarna tar vägen? Saker och ting kan väl ändras under tidens gång. När man skaffade sig barnen kanske man var två stycken med bra löner. Sedan kan ju vad som helst hända. Tex arbetslöshet, sjukdom eller skilsmässa.

corlini2012-09-26 14:14
Antal inlägg: 3172

spontant tänker jag på ett par saker:

hellre lever jag på nudlar än att säga nej till barnens aktiviteter om det rör sig om fjuttiga 3-4000 per år vilket blir 330:- månaden och förstår inte hur 4,4% kan påstå sig inte ha råd.

det borde finnas i sociala stöd att söka denna kostnad, det ligger i samhällets och oss skattebetalares intresse att barn och ungdomar växer upp i ett aktivt liv och får en hälsosam fysik och fritidssysselsättning. det mår näsa generation bra av och samhället har igen det mångfalt i längden.

hundbiten - Ej medlem längre2012-09-26 14:43
Antal inlägg: 2225

Ni som har ett tillfredsställande bankkonto verkar inte inse att det finns ett stort antal barnfamiljer som redan har dragit in på det mesta och sålt det de kan. De har ofta inte råd att köpa nudlar, de köper spagetti och har ibland inget annat än vatten att servera till.
Har man 4 barn kan 330,- x 4 bli en oöverstiglig utgift varje månad. Någon eller flera i familjen kanske är beroende av dyra läkemedel och frekventa besök inom sjukvården också.
Jag skulle skämmas ända ner till fotknölarna om jag uttalade mig föraktfullt om hårt utsatta människor och skröt med att jag bjöd dem på fjuttiga smulor av mitt välstånd.

mz_lzrd2012-09-26 15:09

Det finns nog en och annan som har det gott ställt, god ekonomi, bra utbildningar, skaffar fem barn och sedan händer något som gör att familjen faller samman och kommer på obestånd. Men flertalet fembarnsfamiljer på försörjningsstöd har sannolikt inte sin bakgrund inom den välbeställda medelklassen.

Om man skaffar många barn så kostar det. Har man inga pengar men ändå beslutar att skaffa många barn och menar att föräldrarnas och syskonens kärlek är det enda som behövs för att ge barn en hygglig start i livet, ja då har man ju valt bort organiserad idrott och annat kostsamt för sina barn. Att barnen sen inte gillar det, att de också vill ha vad andra barn får - då får man förklara för dem att det räcker med att de får kärlek.

Måns_E2012-09-26 15:22
Antal inlägg: 12028

Både socialbidragsnormen och barnbidraget utgår ju från hur många barn familjen har. Och i socialbidragsnormen är det ju uträknat att det även skall täcka idrott och nöjen.

Visst, långt ifrån en drömtillvaro, men nog borde väl ett barn med fattiga föräldrar ändå kunna spela fotboll eller innebandy? Annars så tror jag faktiskt att det handlar om felprioriteringar.

För en barnfamilj med försörjningsstöd och fem barn så handlar det om att man får drygt 20 000 extra i månaden (inberäknat barnbidrag med flerbarnstillägg) för barnens personliga utgifter.

Källor: www.socialstyrelsen....ri ksnormen samt www.forsakringskassa...ba rnbidrag

Xin Chao2012-09-26 15:49
Antal inlägg: 234

Tack hundbiten!

Jag blir också upprörd över föraktet här. Så mycket rent skitsnack från människor som uppenbarligen inte har kontakt med verkligheten där ute. Som arrogant och reflexmässigt utgår ifrån att familjerna både röker och dricker upp sina pengar eller eller har skaffat för många barn.
Vart har solidariteten tagit vägen och varifrån kommer föraktet?

jellyflower2012-09-26 16:25
Antal inlägg: 1108

Jag har personligen låtit bli att skaffa ett endaste barn för att jag inte har de ekonomiska förutsättningarna. Varför skulle jag vilja släpa in ett barn (eller fler) i en ekonomisk misär som jag av hälsoskäl inte haft minsta möjlighet att avhjälpa?

Det är genuint själviskt att skaffa barn om man inte har möjlighet att försörja det. Man bör åtminstone försöka tänka lite längre än näsan räcker. Det är inte så bra att åsamka sig själv elände men det är faktiskt mycket värre att utsätta barn för sånt.

slånbär2012-09-26 17:59

Mr L - fortfarande så lever långt ifrån alla fattiga barnfamiljer på försörjningsstöd. När mina barn var små hade vi det ibland så illa att jag pantade burkar för att kunna köpa det viktigaste i slutet av månaden. Jag har aldrig haft några bidrag men inte hade vi mer än till det nödvändigaste. Det vände som tur är och vi fick det riktigt bra sedan, fast fortfarande så är det ju inte tal om semesterresor och annat men vi bor bra och har det bra. Jag vet dock hur sårt det kan vara. Det är heller inte så att man måste ha fem barn för att det ska vara knapert, vet inte varför du har hängt upp dig på just den siffran. Många fattiga gör vad dom kan för att inte behöva gå till soc så det finns många fler än statistiken visar som har det tufft.
Jelly- det är väl klart att man inte skaffar barn om man vet att man inte har råd att ge dom ett bra liv men det jag talar om är alla som har fått det sämre pga arbetslöshet, separation och annat som man inte planerade. Livet förändras åt båda håll och har man redan barn då måste man göra vad man kan. Det är många som tex inte har möjlighet att köpa julklappar till barnen ,eller vinterstövlar som passar utan får hjälp från tex statsmissionen. Lite skrämmande att så många faktiskt tror att folk väljer att ha det dåligt och att det inte är så farligt. 330 :- i månaden är mycket pengar om man inte ha dom.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-26 18:04
Antal inlägg: 37631

dom som inte kommer ner på försörjnings stödsnivå har det ganska bra

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-26 18:08

slåbär,det går utmärk att för dom som ligger på försörjnings stöd att be om julklappspengar på soc,det går att söka o julklappspengar från frälsningsarmen och majblomman.jag delade själv ut ca 150 julklappar förra året till barn som inte har det så bra,och flera dagar i veckan delar jag ut mat till behövande

corlini2012-09-26 18:10
Antal inlägg: 3172

slånbär, det går alltid hitta dedär 330:- om man verkligen vill.
det dricks folköl och vin till maten eller på helgerna, det snusas eller röks, hyrs filmer och det skall vara comhem eller boxer osv... det handlar faktiskt enbart om prioriteringar.

det utgör vaddå - någon 4edel av barnbidraget eller bråkdel av socstödet? i första hand är det mat på bordet och i andra hand barnens välbefinnande det handlar om och inte huruvida pappa vill ha en kall folköl eller mamma ett tetrapack rödtjut till helgen.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-26 18:11

Och om 14 dagar har kyrkorna en extra insamling av pengar,som går till jlklappar till behövande barn

vimmelyr - Ej medlem längre2012-09-26 18:52
Antal inlägg: 201

Det är väl självklart att det går alldeles utmärkt att SÖKA och BE OM att få både det ena och det andra i hjälp.
Men det räcker väl inte med att den möjligheten finns utan det är ju frågan om vad man sedan FÅR för hjälp.

Mellan 2008 och 2011 ökade Majblommans fond utbetalningen för fritidsaktiviter från från 1,5 miljoner kronor till 2,1 miljoner kronor och de tär ju bra även om det är synd att det ska behövas.

Det finns ju flera exempel där hjälporganisationer och även kyrkor (såväl svenska kyrkan som andra) sagt att de långt ifrån kan bevilja alla sökande även om dessa i sig uppfyller villkoren.

samvetet2012-09-26 18:56
Antal inlägg: 11

Det är lustigt hur det alltid är människor som HAR pengar som tycker att det alltid går att hitta de där slantarna som behövs.

Personligen lever jag ensam med min funktionshindrade dotter och uppbär en lön på ca 13.000 efter skatt. Och lustigt nog blev jag kallad "världsfrånvänd kapitalist" för bara någon vecka sedan. Varför? Jo, för att jag hävdade att det inte är hela världen att de höjt gränsen för frikort i vården. Det tar mig ungefär två månader att få ett frikort varje år. Det är en utgift jag budgeterar för och jag är (ursäkta att jag säger det:) LYCKLIG resten av året att samhället står för ett behov jag absolut inte skulle klara att betala ensam!

Men för att återgå till ämnet.. som låginkomsttagare kan jag inte kräva att jag ska ha samma levnadsstandard som Herr och Fru Granne. Samtidigt hade min dotter och jag ett samtal härom dagen. Hon var förvånad att somliga antytt att vi inte har det så gott ställt. Visst, hon får inte sitt barnbidrag i månadspeng. Men vi åker ofta på loppis och second hand, och man får mycket "nya" kläder för en bråkdel av vad det kostar vanligtvis. Vi har inte heller någon TV - men vi har investerat i en hemmabio (utförsäljning av demo-ex på lågpriskedja) och tittar på film då och då. osv. Poängen är att det GÅR att leva mycket billigare än vad många människor gör, och utan att vilja framstå som Fröken Duktig, så ser jag mig som något av ett bevis på att jag har rätt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?