Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 11:07
Antal inlägg: 416

Den firma jag jobbar för, räcker det? Vill du ha namnet på firman kan du be mig om det i pm.

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 11:09

Svara på min fråga i stället: OM det nu är en stor del "vanligt folk" som anlitar läxhjälp (och det är min absoluta erfarenhet) tycker du alltså att det är befogat med RUT-avdrag?

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 11:10

Du måste förstå att det är familjer som tycker att de har uttömt alla möjligheter att på egen hand lösa läxläsningen. Och egentligen är det inte så mycket läxläsning det handlar om, utan mer att ta igen flera års kunskapsluckor i någon quickfix för att de ska få godkänt betyg och ta sig in på gymnasiet.

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 11:16

Och bara för att klargöra en sak i diskussionen och undvika förvirring: föräldrar som har barn i grundskolan är redan i dag berättigade till RUT-avdrag. Det som debatteras nu, är om föräldrar med gymnasieungdomar också borde få RUT-avdrag för sådana tjänster.

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 11:21

(Skatteverket bedömer att läxläsning kan ingå i barnpassning.)

jaapmeister - Ej medlem längre2012-10-02 11:29
Antal inlägg: 2109

Läxor borde undvikas i så stor utsträckning som möjligt. Det är ett sätt att luckra upp likvärdigheten i skolan.

I dagsläget tror jag högskoleutbildade föräldrar redan hjälper sina barn tillräckligt mycket för att den sociala statusen ska slå igenom. RUT-effekten tror jag är begränsad. Kanske kan den till och med minska snedvridningen så att normalbemedlade egenföretagare utan högskoleutbildning också kan hjälpa sina barn.

Men som sagt, vi har obligatorisk skolgång för att dämpa de stora skillnader i föräldraansvar som finns m.a.p. utbildning. Då får ökat stöd till hemutbildning motsatt effekt. Skulle nästan kalla det ologiskt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-10-02 11:31
Antal inlägg: 31064

Ett ord: Idioter.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-02 11:32
Antal inlägg: 7985

Vi, föräldrarna, barnen eller alliansen?

jaapmeister - Ej medlem längre2012-10-02 11:33
Antal inlägg: 2109

Det är alltså bättre att attackera roten (ruten?) till problemet, dvs. försöka minska inkomstskillnaderna och i så hög grad som möjligt placera utbildningen i skolan.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-10-02 11:38
Antal inlägg: 31064

Alliansen. Men nu när du nämner det så finns det en hel del nötter här också även om det inte var dem jag hade i åtanke. :)

jonisk - Ej medlem längre2012-10-02 11:39
Antal inlägg: 7985

Aight :)

Zaskia - Ej medlem längre2012-10-02 11:53
Antal inlägg: 576

Läxhjälp skall finnas i skolorna för de som behöver mer hjälp. Att föräldrar skall få dra av på skatten för sådan hjälp är helt fel. För övrigt är Rot- och Rutavdrag fel även när det gäller hjälp i hemmet av annat slag.

slånbär2012-10-02 13:42
Antal inlägg: 5539

Corlini-återigen så utgår du ifrån att andra har det som du eller som du tror att det är. Det finns väldigt många som inte har släkt och vänner som kan hjälpa deras barn med läxläsning. Nu talar inte jag om låg och mellanstadiet utan om högstadiet och gymnasiet. Särskilt gymnasiet. Jag skulle aldrig kunna hjälpa min son med hans läxor för jag kan absolut ingenting om elämnen , däremot kan jag utan problem hjälpa honom med religionen. Jag har heller ingen som skulle kunna göra det istället så om han nu skulle ha behövt läxhjälp för att få godkänt och skolan inte hade den hjälpen (vilket dom som tur är har på just hans skola) så skulle jag antingen få betala för det eller så skulle han få IG. Så är det faktiskt för rätt många människor ute i det riktiga samhället där dom flesta lever.
Grundproblemet är ju ändå att kvaliteten på skolorna verkar vara väldigt olika och vissa skolor har ett bra system för läxhjälp medans andra inte har det. Nu handlar ju detta förslaget om läxhjälp för dom som går i gymnasiet (för grundskolan får man redan göra avdrag) och jag kan ju tycka att det inte ska vara någon skillnad på vilken nivå det handlar om. Det är en jäkla skillnad på att hjälpa en tioåting med matteläxan jämfört med en som går Natur på gymnasiet. Hitta en granne eller släkting som kan bistå med den hjälpen är nog betydligt svårare än att få hjälp med att dammsuga.

Porla - Ej medlem längre2012-10-02 14:00
Antal inlägg: 1471

Ska det här vara början till "världens bästa skola"?. Barn som får läxhjälp beroende på om föräldrarna kan göra skatteavdrag? Det finns bara ett ord för detta och det har redan sagts av SylviaPlath och det kan inte sägas bättre (idioter).

slånbär2012-10-02 14:06
Antal inlägg: 5539

Men då får vi diskutera hela rutavdragssystemet och inte bara läxhjälpen. Har man inte råd med städhjälp får man städa själv . precis på samma sätt som med läxorna. Vad är skillnaden? Däremot kan jag personligen hålla med om att det nog är fler av dom som har det bättre ställt som har råd med detta så i vanlig ordning gynnar det ju dom mer penningstarka.

Vendela342012-10-02 14:07
Antal inlägg: 145

corlini 2/10 10:49
"TS det låter lite som gammal VPK protest"

Jag tackar och bugar - tar det som en komplimang.
Och du - Sverigedemokrat??

huggiz2012-10-02 14:23
Antal inlägg: 16

Jag har muskelreumatism. Kan inte städa hela huset själv. Gubben tycker inte det behövs mer än till jul, 2 hundar och bor på landet. Har 10 timmar städning var 14 dag. Får ingen hjälp av kommunen pga gubben som är arbetsför. Äter massa dyr medicin och av cortisonet går nan upp i vikt. Nya kläder behövs ofta och jag är TACKSAM FÖR RUTAVDRAGET annars hade min astma oxå blivit sämre pga att ingen av oss städar. Jag kan inte o han vill inte.!

Porla - Ej medlem längre2012-10-02 14:32

Slånbär. Ska inte alla barn ha samma möjligheter i vårt samhälle, och inte belastas av sina föräldrars tillkortakommanden. Alla barn har inte föräldrar som har råd, föräldrar som har kunskaper eller föräldrar som inte fungerar fullt ut (pga alkolhol eller andra liknande problem). Ska dessa barn nu ytterligare få ett sämre utgångsläge än sina mer priviligerade klasskamrater?

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-02 14:39

Det där är argument emot läxor öht. Är det dem du vill bli av med?

Porla - Ej medlem längre2012-10-02 14:40

Ja. det också

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?