Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 868

Forumkategorier

Användare Inlägg  
snövits - Ej medlem längre2012-10-09 10:17
Antal inlägg: 1579

den, alltså konsten i detta fall: )

Nasty Nimrod2012-10-09 10:36
Antal inlägg: 1063

Jag tycker Kungen är en offentlig person och en maktsymbol, så han får tåla såna här mediaattacker.

Däremot tycker jag Olson Wallins bilder rent generellt är ganska platt plakatkonst.

Resurgence - Ej medlem längre2012-10-09 11:28
Antal inlägg: 416

Om en fejkad psykos kan vara ett konstverk är pizzabilden det också.

www.youtube.com/watc...at a_player

rudan652012-10-09 11:38
Antal inlägg: 120

Guldfisken i mixern då??? (har inge fiffig länk, tyvärr...men det hela gick ut på att en guldfisk simmade runt i en mixer, som man som åskdare kunda sätta på och alltså mosa fisken.)

meimse2012-10-09 12:04
Antal inlägg: 733

Ett okänsligt och erbarmligt dåligt komponerat fotografi. Gäsp

Lika bra2012-10-09 12:21
Antal inlägg: 437

Konst eller inte, det få ni gärna diskutera vidare om. Jag skiter nog egentligen i vilket. Mig provocerar det inte, på sin höjd lite underhållande.

Jag hade inte hört talas om konstverket och trodde att tråden hade en koppling till det här roliga blogg-inlägget som handlar om hur Gustaf VI Adolf lagar pasta :-)

nojesguiden.se/blogg...r- pa-pasta

Mycket nöje!
(och förlåt for OT)

Gautama2012-10-09 12:41
Antal inlägg: 6854

Jag gillar hennes tavlor, gillar att hon vågar sticka ut och testa gränser. Tavlan med kungen som käkar pizza är genialisk.

Springpojke2012-10-09 12:42
Antal inlägg: 29

Det räcker väl i stort sett att konstnären själv anser att det han/hon skapar är konst för att det ska vara konst. Vad var och en på detta forum tycker är konst eller ej känns inte jätteintressant.
Att vår kung är en sorglig figur som haft ett rätt trist och tillrättalagt liv är nog de flesta överens om (förutom de som redan på förhand bestämt sig för att kungafamiljen är fin och oantastlig). Efter att ha läst om hans uppväxt i den ofrivillige monarken skulle man ju förvånas mer om han INTE spårade ur.
Vad gäller Lars (inte Hans...) Vilks är ju det roliga i historien att det är de primitiva muslimernas reaktion som utgör själva konstverket. Hunden i sig är ju ointressant. OBS att jag inte menar att dra alla muslimer över en kam här utan avser här de åsneridande freaks som känner sig så kränkta av "konstverket" att de tar till vapen.

Lika bra2012-10-09 13:32
Antal inlägg: 437

Allt kan vara konst - men allt är inte konst.

Huruvida fotomontaget är konst eller inte är en komplex fråga som jag lämnar därhän, det är inte heller detta som trådskaparen vill diskutera. Ts vill snarare diskutera om konstverket är okej eller inte.

Med hänvisning till yttrandefriheten kan man på ett enkelt sätt hävda att konstverket är okej. I Sverige har vi rätt att uttrycka vår fria åsikt i tal och skrift enligt den grundlagsskyddade yttrande- och tryckfrihetsförordningarn a.

Med friheter och rättigheter följer dock ansvar, vilket verkar förbises i debatten (och i Springpojkens inlägg). Genom att förbise detta faktum kan man snart åberopa sina fri- och rättigheter i allsköns olika sammanhang.

Innan man utför en handling som kommer att hamna i offentlighetens ljus bör man alltså fundera över syfte, mening och konsekvens. Jag anser därmed att provokationer i form av är ok om de fyller ett syfte och inte får negativa konsekvenser för utsatt eller svag person/grupp/organisation .

Vad gäller aktuellt konstverk tycker jag att det är ok, på grund av att konstnären provocerar genom att sparka uppåt (på de som har makten). Vad gäller Vilks rondellhund och Springpojkens idiotiska inlägg ovan gör det raka motsatsen. Det sparkar på en grupp som redan ligger ner, vilket syfte det fyller ser jag inte - mer än att späda på föraktet mot muslimer då förstås.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-09 13:34
Antal inlägg: 316

Det kan nog vara tortyrliknande att både tvingas klippa band och lyssna på falsksjungande småttingar, men jag kan tänka mig plågsammare och mindre välbetalda arbetsuppgifter.

Det är makalöst att de personer som levt riktigt bra, Kamprad och kungen, lyckats framställa sig som antingen fattiga eller olyckliga satar.

Tror att kungen skrattar hela vägen i sportbilen längs soldränkta vägar på Rivieran!

växtodlaren - Ej medlem längre2012-10-09 14:33
Antal inlägg: 18

tack Lika Bra för länken på dagens gapskratt, riktigt rolig

corlini2012-10-09 17:51
Antal inlägg: 3172

är inte camilla henemark jävligt fet? vem vill ha en fet kvinna med pizza på sin nakna kropp upphängd på sin vägg? knappast varken konst eller vackert, inget man skulle tycka om att vila ögonen på iaf.

och konst skall väl behaga, betyda, symbolisera, vara fint eller väcka tanke.... vad tusan gör en bild av en fet kvinna med mat på sig för en tom vägg i ett varmt hem?

men den är ok, eftersom jag inte vill leva i ett land där bilder inte är ok. oavsett om det är allah, henemark eller en guldfisk i en skål. smaken är som baken och vårt sätt att uttrycka sig är varierat men en av våra viktigaste friheter.

Lillstölla2012-10-09 18:02
Antal inlägg: 23831

Tycker bilden är nästan OK, kungen, hans vänner och Camilla Henemark väl väl själva bäddat för att vara en del av den men jag har lite invändningar mot att Silvia är med, hon ´kan ju omöjligt ha någon skuld i hennes pappas samröre med nazisterna så det tycker jag är fult.

Men överlag har jag inte några problem med tavlan. Skulle inte klassa det som konst dock.

blue_moon2012-10-09 18:07
Antal inlägg: 9713

Haha corlini! Med dina kriterier skulle inte heller Peter Paul Rubens "Venus at a mirror" anses som konst?
www.google.se/imgres...0, s:0,i:70

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-09 18:31
Antal inlägg: 316

Haha, Corlini blir berörd av konst. Behagfullhet är inte konstens enda eller ens främsta signum i dessa dagar.

bommarna2012-10-09 18:40
Antal inlägg: 366

Inte konst- en nidbild eller karikatyr.

blue_moon2012-10-09 19:00
Antal inlägg: 9713

I Olson Wallins fotomontage står kungen passivt i bakgrunden med handskar i handen medan de andra männen sitter eller halvsitter kring bordet. Det är bara en som äter.
Rörelsen i bilden får blicken att dras mot Silvia i förgrunden, som iklädd gummihandskar lyfter mattan och skurar eller sopar parkettgolvet för att få bort hakkorset. Hon har ingenting med faderns nazisympatier att göra, men hon får bära hundhuvudet?

"Konstnären själv förklarar bilden som en satir över maktmissbruket i Sverige.– Det visar hur man behandlar kvinnor illa i sådana här manliga grabbsällskap. Det är en bild av kvinnoförnedring, säger hon till Aftonbladet."
www.salongk.se/noje/...hu set.html

Bilden har helt klart konstnärliga kvalitéer, men den är väl knappast att betrakta som god konst.

magnusito2012-10-09 19:48
Antal inlägg: 4983

Olssons verk är ju bra på det viset att det visar hur stark en bild är. Precis som hon säger så har allt redan skrivits. När det sedan visas i bildform blir allt så mycket starkare, det påverkar oss så mycket mer.
På det viset är det ett talande verk som säger oss nåt om vår tid och hur mycket talat och skrivet som vi bara konstaterar utan att ta in det känslomässigt. Plötsligt i bildens form blir vi sårbara och öppna.

Spira - Ej medlem längre2012-10-09 20:35
Antal inlägg: 310

Jag blir väldigt irriterad på konstnärer som bara provocerar för provocerandets egen skull, det är respektlöst mot betraktaren tycker jag. Konst blir bara intressant om den uppkommer ur ett behov att uttrycka sig. Om det är fråga om en känsla som konstnären vill förmedla till betraktaren/lyssnaren. Gäller all konst även poesi och musik t ex. Att håna muslimer eller kändisar är osmakligt och ett tydligt bevis på att man egentligen inte har något att komma med men vill skapa sig publicitet ändå. Tycker jag. Har inte sett bilden ni diskuterar och får ingen lust att göra det heller.

mrperfect2012-10-09 21:46
Antal inlägg: 11437

Jag ser konst som något som kräver talang, att göra själva målningen kräver viss talang men att hitta på motiv som föreställer knäppigheter är inte konst.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?