Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 916 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lamaglama | 2012-10-14 12:21 | |
![]() | Jag håller för en gångs skull med corlini. Jag har ägnat mig mycket åt att fördjupa mig i mina egna sorger och tillkortakommanden. Har det gjort mig lyckligare, mer fullständig som person? Nej, jag har mobbat mig själv och sänkt mig och tagit så gott som all glädje ur min tillvaro. Det är en form av självbestraffning som är utomordentligt skadlig och jävligt tråkig, inte bara för en själv utan också för ens närmaste. | |
| Vendela34 | 2012-10-14 12:27 | |
![]() | Ett brutet ben - en skitsak i sammanhanget och ett dåligt exempel! Här handlar det alldeles säkert om ohälsa av mer allvarligt slag. Det allra, allra värsta jag vet när det gäller ohälsa är när folk säjer; "det finns de som har det värre". Om jag mår dåligt så är det min verklighet och en klen "tröst" att somliga har det värre. Ni som tar mitt inlägg så negativt - jag säjer inte att JAG vältrar mej i självömkan. Tvärtom så är jag en empatisk medmänniska som i mitt liv stöttat och tröstat de som haft det svårt. Och......jag anser att alla ska ha rätt att släppa fram sin oro och få lufta sina bekymmer. Tyvärr finns det fler med bekymmer än det finns de som är beredda att lyssna och stötta! | |
| Triss - Ej medlem längre | 2012-10-14 12:37 | |
![]() | Ja, det var ett dåligt exempel, men det var mer tänkt som en beskrivning på sättet att tänka. | |
| corlini | 2012-10-14 12:40 | |
![]() | självklart måste man få lufta, ventilera och skrika ut om man så måste. sen kommer en vändpunkt med eftertanke, beslut, framplockande av inre styrka och blicka framåt. livet går vidare, oavsett vad eller för hur länge så går det vidare och det är både elakt mot nära, kära och sin egna värdighet att älta negativt och se mörker. ingen mår bra och ingen i omgivningen förtjänar att en människa drar ned livskvaliten och de små spontana vardagsögonblicken av glädje, värme och livslust. | |
| rudan65 | 2012-10-14 12:48 | |
![]() | Waliop: Så vackert du skriver! Tycker att du ska söka hjälp (om du inte redan har det), för när blommorna har tappat färg och molnen aldrig har silverkant, är det något som är fel! KRAM! | |
| Lill-IT | 2012-10-14 15:42 | |
![]() | Jag tycker också att det var fint och lite poetiskt skrivet. Du kanske skulle skriva ner mer av dina känslor? Att skriva är ett sätt att bearbeta och se saker ur en annan synvinkel. Det är ju så att ingen går igenom livet utan svårigheter. Tyvärr. De ser bara olika ut för olika människor. Det är även en styrka att orka be om hjälp när livet är tungt. Att tala med någon utomstående kan ibland göra så att man inte bara får pusselbitarna på plats.. utan även ser hela pusslet. Det är inte fel att prova på att prata med någon professionell iaf. Önskar att det var så lätt att jag bara kunde ge lust, kraft och tända ljus i mörkret.. Kram på er! | |
| Minta | 2012-10-14 16:01 | |
![]() | Jag både håller med TS och inte. Allt beror på var man befinner sig. Där jag befinner mig nu, ser jag ingen mening med att gräva ner mig och grubbla för mycket och gå in i det mycket negativa och svarta, det finns inte längre något att hämta där eller att förstå där. Men det beror på att jag gjort det och tagit mig igenom det. Man kan verkligen inte säga att jag hoppat över det och struntat i de känslorna. Först när jag hittade det jag ville göra, och lyckades med det, fann jag den riktiga energin som förde in mig på en verkligt positiv väg. Det kanske låter bortskämt om jag tänker på hur mindre bemedlade människor hade det förr i tiden och många har det runt om i världen, de har inte kunnat välja utan bara varit tvungna att försörja sig. Och finns det inget val kanske man inte deppar utan bara gör. Men när man vet att det finns andra möjligheter, att man bara inte hittar rätt är det kanske svårare. | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-14 21:15 | |
![]() | Värdera dig själv och din tid lite mer, den tid vi förlorar i dysterhet är förlorad tid, även om vi ibland måste igenom svårigheter. Att tro att man kan är halva hemligheten, att inte ta på sig en roll som "sjukskriven" eller "mindre lyckad". Vi kan och får njuta av livet oavsett vilka vi är, eller hur vi än har det. | |
| waliop | 2012-10-15 18:30 | |
![]() | Hejsan alla människor som tycker att tråden har ett så pass värde att ni gett den av Er tid. Har läst allt och kan inte låta bli och få en känsla av två erfarenhets grupper. Det är inte viktigt, men gör det lättare att kanske ha förstått texten som den var menad; - Ofta ung, oprövad ELLER en precis utslagen blomma ur mörkaste myllan(sååå skör) - Nedslagen och på fötter, empatisk fingerkänsla eller helt oprövad/oskadad otroligt stark Någon skrev; -inte blir jag lyckligare av att höra om andra människors elände. Vad har hon i sin ryggsäck? vilken grupp är hon? SANNINGEN, ligger nog i betraktarens ögon. Mår man dåligt, och har gjort det länge. Kompassen som ska ta dej ut ur dysterskogen och fram till solstrimmornas glänta, är trasig. Upplever nog komentaren som respektlös och av oerfaren person. Om du tycker detta var fel tror jag du tillhör denna grupp. Och jag kan nog inte få dej att förstå att man kan må så dåligt att man inte klarar av att må bra. Men, det var en tanke jag hade. Tack för din tid iaf. Ett gott försök är bättre än inget. | |
| Hillegnu | 2012-10-15 19:29 | |
![]() | Det är inte lätt att ta sig ur ett så svart hål att man blir sjukskriven. Alla råd man får utan att ha bett om, allt det där vet man nog redan. Det är inte insikten som sviktar utan förmågan och orken att ta sig ur trots insikten. Fin tråd tycker jag walop,och viktig! | |
| nyckelpigan_ | 2012-10-18 00:54 | |
![]() | Waliop - jag förstår precis vad du menar. Du uttrycker dig så vackert så jag känner mig lite klumpig när jag försöker uttrycka mig så du får ha lite överseende! För mig är det en oerhörd skillnad på att "må dåligt" och "må dåligt". Har befunnit mig i det svartaste av svartaste - så illa så det finns inga ord. Det är ett skräckens tempel och var oerhört smärtfullt! Att någon i det läget kommer med kommentarer om att se "the bright side of life" är - vad skall jag säga? Inte bra..... Hade någon i det läget puffat mig på det sättet för mycket tvivlar jag på om jag skrivit dessa ord. Sedan har jag givetvis "mått" dåligt där det räcker att skrika, gråta, prata ut, klarar av att tänka tankar att det ordnar sig osv. Jag har tidigare pratat om detta i forumet och försökt få Corlini att förstå att det hon gör är faktiskt livsfarligt. Det är dock så att det är en verklighet vi lever i att det finns människor som är helt övertygade om att av de tänker och tycker är rätt. De kan inte ta in någon annan synvinkel och saknar empati. Det är nu tack och lov över 10 år sedan jag mådde så dåligt och en erfarenhet jag inte ville ha. Jag förstår mycket bättre varför det sker självmord i vår så kallade välfärdsstat. Tråkigt att en del inte förstår och kan ge respekt! J-igt illa i sådana här frågor som handlar om liv och död! För inte kan det vara så att man fortsätter att uttrycka sina åsikter och är fullt medveten om vad man gör?? Nu var jag säkert alldeles för öppenhjärtlig men jag behövde få sagt detta! | |
| nyckelpigan_ | 2012-10-18 01:02 | |
![]() | Vill bara tillägga att för mig är det lika begåvat som en del diskuterar här att be en person som har hjärtinfarkt att resa sig upp och springa en vända i skogen. När någon säger - jo, men han har en massiv hjärtinfark så svarar man - men vadå? Han har två ben - det är bara att försöka ställa sig upp och sätta igång och springa! Se det positivt och försök! Skrik om det hjälper och gråt! | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-18 01:13 | |
![]() | Bra inlägg, nyckelpigan. Om man inte kan behandla ts inlägg med respekt och empati så är det bättre att avstå från att skriva, Corlini. Du kan ställa till stor skada med diNa klumpiga kommentarer om ts mår för dåligt för att kunna bortse från dem. Skänker ts varma tankar och hopp om ljusnIng. | |
| corlini | 2012-10-18 07:32 | |
![]() | mönjelilja, jag har läst tillbaka i tråden nu och ingenstans har jag visat kass respekt för TS och hans situation. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-18 08:09 | |
![]() | Dina inlägg andas förakt och bristande empati för personer som mår dåligt. | |
| jellyflower | 2012-10-18 09:10 | |
![]() | Djup depression innebär i sig att man inte kan se några ljuspunkter. Det är ju själva problemets kärna. Hjärnans förmåga att uppleva någon form av belöning är satt ur spel. Allting blir grått, meningslöst, tungt, som att vara nedsänkt i djupt och grumligt vatten. Det corlini skriver om är något helt annat. Det är en strategi för den som blir lite normalt ledsen ibland, men också något man faktiskt kan använda sig av när man kommer ut ur det riktigt svarta hålet, för att inte sugas tillbaka in. Jag tror aldrig corlini ens har sett svansen på något svart hål och hon förstår inte konceptet alls. Därför kommer hon med klämkäcka utrop om att man ska skärpa sig ur depressioner. Det är lite som att uppmana någon att trycka på gasen för att få en havererad bil att rulla vidare. | |
| nyckelpigan_ | 2012-10-18 12:58 | |
![]() | Jelly - håller med dig. Det som är skrämmande är att hon inte lyssnar. Alls och överhuvudtaget. Och kan göra mycket stor skada. Verkar fullständigt skita i vilket bara hon får rätt (med tanke på andra trådar) Självklart och givetvis är det jätteviktigt att bryta upp från en depression - svart hål, tja kalla vad ni vill. För mig var det livsviktigt! Och visst när jag kravlat mig uppåt ur svarta hålet så jag med viljestyrkan kunde göra något så givetvis gjorde jag det! Det var en befrielse att äntligen kunna styra sig själv! Märk väl då att jag inte är "svag" person som många enligt min erfarenhet vill ha det till. Sitter med i ledningen för ett större globalt företag, har universitetsexamen, ordförande i en förening mm. Jag är helt enkelt människa. Viljelös och se saker negativt, vältra mig i gammalt och inte "rycka upp mig" är inte direkt det man tänker när man träffar mig :-) | |
| waliop | 2012-10-18 14:32 | |
![]() | Det vackra finns i meningen med texten, tack nyckelpigan. Jelly. bra! Nu ger jag inte min tid till de som ännu inte förstått att smärtan har en ytterligare dimension utöver det som vi möter i vardagen. Hoppas tråden lever vidare, det är så många bra kommentarer hittils, som försöker förklara när smärtan går in i sin svartare fas och hotar livet. Tröstande, hjälpande och de som tar ställning. Tråden är bra för de som kommit till förstånd och visar ödmjukhet inför människan. För de personer som eftertänksamt förstått att det kanske finns något att lära här, när sååå många pratar om ett djävulskt svärta, såå många vackra & kloka inte klarar av att leva vidare. | |