Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-18 11:25
Antal inlägg: 1169

nja mina chilenarvänner är kanske lite mer flaite (stavning?) än din man då. ;)

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-18 11:40

m.youtube.com/watch?...Sn ZaluXBUI

slånbär2012-10-18 13:18
Antal inlägg: 5539

Jesus-jag förstår inte riktigt vad du vill med den länken. Jag kunde ändå inte komma vidare men relevansen hänger jag inte med på alls.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-10-18 14:20
Antal inlägg: 316

Stickspår: Lärde ni er svensk grammatik i grundskolan? Jag minns bara att vi i lågstadiet lärde oss skilja på hårda och mjuka vokaler och konsonanter... Det där med substantiv, adjektiv och verb dök upp när vi lärde oss engelska. Svensk grammatik har jag aldrig läst egentligen, borde man ha gjort det? Jag flyttade i mellanstadiet och minns lite vagt att min gamla klass 40 mil bort läste en hel del grammatik, men det gjorde inte vi. Hamnade kanske i en dålig skola?

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-18 14:40

bra låt bara som jag kom att tänka på när jag skrev inlägget innan, inget mer än så.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-18 14:44

sen har du säkert mer rätt i spanskans egentliga utformning av språket än jag, jag utgår som sagt bara från det lilla jag förstår när jag umgås med spansktalande vänner. Har aldrig studerat spanska i skola eller kurs.

lappbiten2012-10-18 16:25
Antal inlägg: 5

Finska har väldigt logisk grammatik och alla ord uttalas som de skrivs. På det viset är kunde man kanske hävda att det är ett lätt språk att lära sig. För de allra flesta är det väldigt kenpigt pga uttalet och en helt annan grammatik än i germanska språk.

Lill-IT2012-10-18 17:24
Antal inlägg: 31592

Jag tyckte hebreiska var bedrövligt svårt.
Först ett helt annorlunda alfabet.. utan vokaler.
Vokalerna skrevs med små prickar eller streck över eller under konsonanterna.
Dessuton läser man från höger till vänster.
Alla bokstäver är även siffror på samma gång. Alla ord har ett flertal tolkningar beroende på i vilket sammanhang de står.

seppa2012-10-18 17:34
Antal inlägg: 146

Svenskan - läs kursplanerna i senaste lärolanen

Nasty Nimrod2012-10-18 18:53
Antal inlägg: 1063

Chilensk spanska lär ju vara en av de allra underligaste varianterna av språket, om min chilenska kontakt är att lita på...

slånbär2012-10-18 21:37

Nasty- Ha ha ha nej absolut inte. Kubanskan är mycket svårare för att inte tala om helt vanlig Spanska som talas i Spanien med sina löjliga läspljud. Den spanskan som talas i Chile är ganska rak och tydlig utan en massa konstiga särljud som man har tex i Argentina och Uruguay. Jag läste klassisk Spanska med läspljud och allt på gymnasiet men den Chilenska varianten var mycket lättare att lära sig för man slapp liksom tänka på det där onaturliga läspandet hela tiden. Med onaturligt menar jag naturligtvis att vi i det svenska språket inte har det ljudet så för mig var det svårt att liksom få in det på ett naturligt sätt och jag fick lägga mycket tanke bara på det. Skönt att slippa.

Nasty Nimrod2012-10-18 21:58
Antal inlägg: 1063

Jag tänkte mer på ordförrådet och syntaxen än på uttalet.

slånbär2012-10-18 22:16

Vet inte riktigt vad som skulle vara så underligt med ordförrådet i den chilenska spanskan. Inte heller att syntaxen skulle skilja sig från någon av dom övriga spansktalande ländernas. Men min sambo har bott här i Sverige i snart trettio år så han har ju inte utvecklat språket. När vi pratar med hans syskonbarn som är i tjugoårsåldern och neråt så har ju dom ett slags gatslang som han inte alls hänger med på men det är väl inte just det du menar antar jag.

Fesebengt22012-10-18 22:18
Antal inlägg: 1570

Jag tycker annars att våra ungdomars språk kan vara svårt att förstå ibland. Och då är ju det ändå någon form av svenska.

slånbär2012-10-18 22:20

Ja om man inte själv har tonåringar i sin närhet så är det inte lätt att hänga med i allt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?