Spelrum
Giraffen18
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade26
Mobilspel
Pågående19 932

Forumkategorier

Användare Inlägg  
snövits - Ej medlem längre2012-10-24 20:19
Antal inlägg: 1579

Man kan ju om man vill verkligen dra in på hur mycket maten kostar. Det låter bra, Blue moon:) jag gör som jag gör, inte främst för att spara pengar, utan för att jag inte gillar att slänga och tycker om grönsaksmat som inte är så dyr att göra.

jonisk - Ej medlem längre2012-10-24 20:20
Antal inlägg: 7985

Ungefär 1000 kr per månad, bortsett från gånger jag äter ute. Vilket nog landar på 1500-2000, så 2500-3000.

Lillstölla2012-10-24 20:20
Antal inlägg: 23831

Har inte tänkt på att det är så lite, inte nu förrän ni reagerar över det Blue.

Maradona19862012-10-24 20:21
Antal inlägg: 1801

Vi följer inte någon budget och har inte riktigt koll, men för ett tag sedan kollade vi en månad och då låg det på drygt 5000 på en månad exklusive uteätande (vilket det dock blir ganska mycket av). Vi är två personer utan barn.

apbur2012-10-24 20:25
Antal inlägg: 9699

1000 kr i månaden? Äter ni bara ris eller?

slånbär2012-10-24 20:29
Antal inlägg: 5539

Har ingen budget och lägger nog rätt mycket pengar på mat och hushållsprodukter. Vi är två vuxna och två söner på 18 och 20 varav den äldste jobbar som hantverkare och tar med matlåda. Han tränar mycket och äter MYCKET protein i första hand. Jag lagar mat från grunden, dvs rullar köttbullar, gör grytor och annat från råvaror, nästan aldrig snabbmat och halv o helfabrikat. Framförallt går nog mycket pengar just till kött. Jag köper bara rostbiff och rostas även om det är grytor som ska göras för det är helt enkelt det bästa köttet enligt min erfarenhet men det är ju också rätt dyrt. Ser till att handla många bitar när det är extrapris och köper endast naturkött(märket heter så) från sydamerika aldrig svenskt typ scan som är helt värdelöst. Kyckling äter vi också mycket. Det går mycket mat med tre vuxna män och en matlåda och tex när jag som idag gjorde köttbullar så gör jag på 1,6 kg färs och efter att vi har ätit, matlådan klar och hunden fått några köttbullar så finns det ca tio st kvar. Samma om vi gör kyckling i ugn, då går det minst två hela kycklingar. Vi äter också alltid sallader och grönsaker till men däremot så äter vi nästan aldrig snacks, fredagsmys, aldrig godis, dricka, vin, nästan aldrig fikabröd eller glass eller liknande.
Vårt matkonto ligger nog på minst 10000 men då är ju även allt sånt som toalettprodukter,städ och annat inräknat. Handlar oftast på samma butik men ibland går jag till en butik som har mest utländska produkter för där kan man köpa vissa saker från Chile som vi använder ibland och även annat och där är oftast mycket billigare. Ser till att handla på extrapris och liknande och är medlem så jag får rätt saftiga bonuscheckar med jämna mellanrum.
Vi äter gott och tycker att det är viktigt med hemlagat och att man alltid ser till att äta middag tillsammans. Kan tillägga att vi är helt normalviktiga trots att vi uppenbarligen äter en del men vi äter ju å andra sidan inte skräp och socker utan mat.

Lillstölla2012-10-24 20:29
Antal inlägg: 23831

Nej, nudlar med ;)

Frajtan2012-10-24 20:30
Antal inlägg: 85

När jag pluggade hade jag stenkoll. Åt då för ca 500kr i månaden (vi var 2 kompisar som åt lagad mat varje kväll, samt frukost och matlåda). Vi var väldigt ekonomiska och dessutom båda två vegetarianer (jag höll då vegankost som dock är ganska dyrt med havremjölk o andra specialprodukter, men vi lagade allt från grunden), åt varierad och bra mat. Numera är jag lite slöare i mina inköp, och bor inte längre i Malmö (sveriges billigaste matstad i mina ögon) så jag och min sambo lägger tillsammans ca 2000kr, men vi äter bra och varierat nu med, så förstår inte hur man kan lägga så himla mycket pengar på mat. Jag köper en hel del ekologiskt, dock inte där jag inte ser meningen med ekologin (ekologiska djur har det ex. inte alltid bättre, är bara vegetarian numer). Lagar fortfarande allt från grunden vilket väl bidrar till den "låga" kostnaden jämfört med om man skulle köpa halvfabrikat.

slånbär2012-10-24 20:30

Usch vilket megalångt inlägg det blev av det där då. Det var ju liksom inte meningen......

klantglenn2012-10-24 20:32
Antal inlägg: 316

alldeles för mycket med tanke på att vi bara är två, skulle tro att det går på minst 4000:-/månad exklusive uteätande/hämtmat. varken budgeterande eller storkok finns på kartan.

Måns_E2012-10-24 20:36
Antal inlägg: 12028

Det blir säkert ganska mycket, bara lunchen är väl ca 2000 i månaden, så kanske 5-6000. Jag har faktiskt inte en aning.

slånbär2012-10-24 20:37

Vi äter aldrig ute, har bara varit på restaurang när vi varit utomlands två gånger under våra 25 år ihop, aldrig här hemma. Det enda vi gör är att vi går ut och äter julbord en gång varje år med goda vänner. Köper vi mat någon gång så köper vi hem.

Frajtan2012-10-24 20:39
Antal inlägg: 85

För övrigt, angående Naturkött, så kommer det från djur som betat på marker där man giftdödat övriga växter och skövlat natur för att djuren ska kunna gå där, alltså inte Pampas naturliga slätter. Djuren får också mängder med antibiotika (antibiotika i tillväxtfrämjande användning är inte förbjudet i vare sig syd- eller nordamerika, förbjudet i Sverige sen 1982). JÄTTEbra för resistensläget där vi har svårt med verksamma mediciner till ffa. allvarliga humansjukdomar. Så skulle jag äta kött hade det definitivt enbart varit svenskt. Källa: Olofsson/Öhmans bok Matens pris

Maradona19862012-10-24 20:41
Antal inlägg: 1801

Hmm, om man skulle räkna in uteätande (alla vardagsluncher och säkert i snitt en vardagskväll och en helgkväll i veckan för två personer) samt vin så blir det en ganska skrämmande summa skulle jag tro. Luncherna går med rikskuponger för oss båda visserligen, men ändå.... Å andra sidan kanske man får ta utemiddagarna på nöjeskontot snarare än matkontot....

slånbär2012-10-24 20:49

Frajtan-jag bryr mig inte om vart korna har betat , köttet är helt enkelt gott och väldigt bra att arbeta med. det svenska är segt och har så jäkla mycket senor och skit även när man köper rostbiffs biten så det går bort. <jag är fullständigt medveten om var det köttet kommer ifrån och att det inte är nåt direkt naturligt i den bemärkelsen men det är gott och hyfsat bra pris. Moraliska och miljö betänkligheter har jag inte med. Det behöver vi inte ta i den här tråden för då kan vi börja med att diskutera ris, baljväxter och annat som odlar i tex asien av folk som lever under väldigt dåliga förhållanden med skitlöner och barnarbete, för att inte tala om alla transporter av alla dessa produkter. Fisken som många äter är inte heller en hit direkt.
men som sagt det är en annan tråd.

Candino22012-10-24 20:50
Antal inlägg: 209

2500 kr per månad

Sybariiit2012-10-24 20:51
Antal inlägg: 5

Varje måndag kollar jag igenom vilka erbjudanden "mina" affärer har, och så handlar jag det som är billigt! Köper aldrig halvfabrikat (förutom fiskpinnar nån gång ibland) och gör alltid storkok (brukar t.ex. ha några sorters pastasås, köttgryta, gratänger etc. i frysen). Köper storpack frysta grönsaker och försöker handla efter säsong - rotfrukter blir det massor av nu t.ex.!

Sybariiit2012-10-24 20:53
Antal inlägg: 5

Och, just det, jag lägger ca 2000 i snitt på mat varje månad (en vuxen och två tonåringar).

tydal2012-10-24 20:55
Antal inlägg: 548

6000 kr i månaden för två personer. Äter ofta ute på grund av arbetstiderna. Väljer ekologiskt/närproducerat när det finns. Gör ingen budget.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-10-24 20:56
Antal inlägg: 31064

Men slånbär, menar du att du gladeligen fortsätter köpa det där köttet nu när du vet? Jag hade aldrig gjort det, inte av moraliska skäl lika mycket som att köttet skulle kännas "förgiftat". Jag köper bara svenskt för att slippa just antibiotika och sån skit.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?