Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Hillegnu | 2012-11-06 22:41 | |
![]() | Jösses, maken till dumheter har jag aldrig hört. Gymnastik finns inte som ämne vare sig i grundskolan eller på gymnasiet. Det heter idrott och hälsa! | |
| Fesebengt2 | 2012-11-07 06:55 | |
![]() | Slöjd, teckning/bild, hemkunskap och gymnastik är väl ämnen som borde vara betygsbefriade förutom möjligtvis deltagande. Om ni nu kan rita av Kalle Anka eller baka en kaka samtidigt som ni slår en frivolt med er egentillverkade smörkniv i handen. Det är väl inget ni kommer att sätta upp som övriga meriter i ert CV vid jobbansökan antar jag eller? I övrigt skall dessa ämnen naturligtvis vara kvar. | |
| vassatassar | 2012-11-07 07:13 | |
![]() | Tycker vi ska ha mer, inte mindre praktiska ämnen. Vi verkar numera utbilda folk som kan skaffa sig bra jobb (om jobben finns), men de kan inte ens laga mat. Visst, man kan anse att föräldrarna helt ska lära ut detta, men jag tycker visst det är bra om det finns på skoltid. Och mer utbildning i det man faktiskt stöter på i samhället. Tycker dock ämnet idrott kan utvecklas ännu lite mer. Det är fortfarande lite för mycket som förr, och det ska ju bidra till att man vill fortsätta sporta lite lagom, inte bli skräckslagen för livet. | |
| iris16 | 2012-11-07 11:56 | |
![]() | Ha ha-tror skuldenss startade tråden för att skapa lite debatt bare......inte för att hen egentligen tycker så-eller???? Slöjd, gymnastikt, bild-ja alla sådana ämnen borde finnas kvar......och även betygsättas.........det finns många som vill jobba med skapande ämnen och även idrott.......behövs det då inte i skolan?? Tycker även det ska betygsättas. Det finns många som har svårt för teoretiska ämnen, men som är höjdare i mer praktiska ämnen.........ska inte dom få möjlighet att få toppbetyg i "sina" ämnen, eller är det bara duktiga terretiker som ska få visa framsig?? | |
| iris16 | 2012-11-07 12:06 | |
![]() | rättelse: teoretiker ska det stå | |
| brava | 2012-11-07 16:38 | |
![]() | om geografi fortfarande är ett skolämne så tycker jag att det verkar rätt överflödigt - ungefär lika nödvändigt som om det skulle finnas ett ämne som hette bilmärken | |
| Kramerica_ | 2012-11-07 17:00 | |
![]() | Geografi handlar inte bara om att kunna länder och huvudstäder | |
| Måns_E | 2012-11-07 17:08 | |
![]() | Bilmärken borde absolut finnas som ett grundskoleämne :) | |
| seaburg | 2012-11-07 17:49 | |
![]() | Du är bra klok du Måns :)) Det vore kanske nyttigt att kombinera gamla slöjdkunskaper och motion, skrubbhyvlingstävlingar på nyklyvda stockar i gympasalen ;-) | |
| Lillstölla | 2012-11-07 17:51 | |
![]() | Håller med dig Måns, där hade nog jag fått bra betyg :D Men vad det gäller ämnet för tråden, varför i hela världen skulle man vilja plocka bort slöjd? Det är jag helt emot, är bra att få testa på, är roligt ämne och bra för bland annat finmotorik som tidigare nämnts, kreativitet. Fram för mer slöjd, låt ungarna skapa! | |
| xxANxx - Ej medlem längre | 2012-11-07 18:11 | |
![]() | Slöjd av olika de slag är ju de mest intressantaste å skojigaste som finns. :) Har själv tillverkat en hel del i Näver, Tenntrådssljöjd, virkat, stickat, sytt en massa kläder å annat. tagit rätt på ull från fåret-tvättat detta..även färgat endel ull..sedan kardat ullen-spunnit detta. och sedan stickat både vantar och sockor.Broderat dukar å mkt annat. Vävt en massa mattor..säkert ca.25 st totalt..och även dukar och vepor.Sytt i skinn-en skinnryggsäck och andra saker.Sedan älskar jag att snickra olika saker. Har även drejat endel skålar..så de är en hel del olika typer av slöjd jag pysslat med :) och de är de skojigaste,mest inspirerande att kunna skapa sina egna saker. Och vem vet??? Hårdare tider kan mitt vad de är väntas..å då är de rätt bra att själv kunna kirra sina egna saker som kan göra att man sparar en massa pengar oxå :) | |
| Måns_E | 2012-11-07 19:02 | |
![]() | Det finns väl forskning som visar på att ämnen som slöjd, bild och musik är bra även för inlärning av övriga ämnen? Själv så kommer jag i alla fall ihåg att det var rätt skönt för mig att bryta av med något praktiskt ämne emellanåt. | |
| corlini | 2012-11-07 19:10 | |
![]() | slöjden och praktiska ämnen är till stor hjälp för elever som börjar lessna, är svårmotiverade eller halkar efter och hamnar utanför. många skolor tar tag i dessa elever genom att uppmuntra dem, stötta dem och motivera dem genom just praktiska ämnen och på så sätt hittar de tillbaka till skolan som helhet. så Måns är inne på rätt spår här | |