Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 838

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-11-09 18:10
Antal inlägg: 37631

jag har tittat i min poesibok jag var bara 9 år då jag fick den,jag gillar Ruben Nilssons dikter och sångtexter

corlini2012-11-09 18:15
Antal inlägg: 3172

jag menade att jag inte fattar vitsen med att beskriva en känsla, stund, person osv med andra ord än vad det är. varför blanda in massa fjärilar, stjärnor, dun, moln, universum osv och försöka rimma på det eller få till ett ordflöde i meningsuppbyggnader?

skönlitteratur? jag betar av iaf 4 böcker i månaden. dock inga dikter.

blue_moon, jag berättade bara vad jag tycker. varför svara om man inte svarar ärligt? för mig är det trams och nonsens

blue_moon2012-11-09 18:37
Antal inlägg: 9713

Kan bara beklaga dig då. Men visst, det finns bättre och sämre poesi. Vissa dikter griper tag i en direkt medan andra behöver analyseras för att framträda klart. Och ibland behöver man veta mer om diktarens liv och vilka litterära förebilder som påverkat denne för att förstå det fina i kråksången.
De kallas bildspråk eller metaforer, de där jämförelserna som kan vara mer eller mindre originella. :)

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-09 18:44
Antal inlägg: 37631

en del dikter kan vara svåra

corlini2012-11-09 18:52
Antal inlägg: 3172

blue, jag vet vad de kallas. de tilltalar mig bara inte i den sammansättningen och det sammanhanget.

ser inte tjusningen eller det "vackra" i det. tycker bara det är att göra sig märkvärdig, svår och omständig.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-09 19:21
Antal inlägg: 31064

Jag är kluven till poesi men när den är som bäst är den verkligen en sublim uttrycksform. Jag älskar metaforer om de är originella och precisa som hos Tranströmer. Folk gör ofta misstaget att tro att man måste "förstå" en dikt, och när man misslyckas klandrar man dikten. En dikt läser man inte med intellektet, orden är mer som färger eller toner som får sin mening i mötet med ens inre. Det provocerar somliga men jag gillar det.

Bitte - Administratör2012-11-09 19:26
Antal inlägg: 24199

Jag skriver en del kalla det dikter kalla det utlopp för tankar , men jag mår bra av att skriva

Bitte

Triss - Ej medlem längre2012-11-09 19:55
Antal inlägg: 417

Poesi är för mej många gånger precis motsatsen till det corlini skriver. Det är inte alla som kan beskriva en stor mångfacetterad upplevelse eller situation i bara några få ord, så att andra förstår budskapet. De som kan det är poeter.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-09 20:01
Antal inlägg: 31064

Ja, bra uttryckt. De andra är såna som vill vara poeter.

slånbär2012-11-09 20:28
Antal inlägg: 5539

Estradpoesi är fantastiskt och speciellt att lyssna på poetry slam. Häftigt flyt och sköna tankar.

waliop2012-11-10 13:27
Antal inlägg: 203

Hejsan alla som är nyfiken på poesi, dikter eller vackert uttryckt.

Lärde mig just förmågan att hoppa över troll, dvs att kolla användarnamnet först innan jag slänger bort min tid på trams när det finns sååå otroligt spännande människor. Ibland tycker även de spännande människorna som jag, ibland inte.

En lördagskram. Till Er som känner att Ni vill ta emot den.

ormesson - Ej medlem längre2012-11-10 13:46
Antal inlägg: 82

tack käre vän och medmänniska
jag sitter just nu och läser den fantastiske Tranströmer

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?