Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade12
Mobilspel
Pågående19 531

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cozgubbe2012-11-17 02:29
Antal inlägg: 2013

:-)

SkySpy_2012-11-17 02:53
Antal inlägg: 4418

Apbur.. Sluta skräm iväg alla trevliga personer som dyker upp i forumet.
Du kan väl tagga ner lite och inte bete dig som en aggressive terrier som måste hoppa på och bita på allt för att undersöka vad det är?

apbur2012-11-17 03:22
Antal inlägg: 9699

Det var jag som blev påhoppad ditt blindstyre.

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-17 09:07
Antal inlägg: 37631

spelare 1001,läs lite mer nogrant i mina länkar i psyksjuktråden i seriöst,så ser du att var och varannan har D-vitaminbrist här uppe i norr

boffertomte2012-11-17 09:19
Antal inlägg: 1128

Är man trött pga D-vitaminbrist kommer man att piggna till av D-vitamintillskott. Piggnar man inte till trots tillskott så är det inte D-vitaminbrist som orsakat tröttheten.

Jag hade skaffat d-vitamintabletter istället för att springa till vårdcentralen och tjata om provtagningar, men det är ju jag det.

Bitte - Administratör2012-11-17 09:30
Antal inlägg: 24154

Trötthet kan beror på så mycket mera , det kan vara brist på B 12 , järnbrist , underfuntion på sködkörten, och en massa andra sjukdomar .
Så ett besök på vårdcentralen är väl att rekomendera

Bitte

boffertomte2012-11-17 09:56

Ja bitte man kan vara onormalt trött av tusentals olika anledningar, men nu handlade ju den här tråden om trötthet pga D-vitaminbrist. För att utesluta det kan man prova med att ta D-vitamintabletter. Om det inte hjälper så kanske vårdcentralen är nästa steg.

Att vara onormalt trött under vinterhalvåret är så vanligt i vår del av världen att det i princip är normalt.

Bitte - Administratör2012-11-17 10:02
Antal inlägg: 24154

Och jag ville bara påtala att det kan finnas flera olika anledningar och att man därför INTE ska vara sin egen doktor utan låta vården avgöra vad tröttheten kan bero på

Bitte

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-17 10:35
Antal inlägg: 2225

+ på Bitte

boffertomte2012-11-17 11:02

Ja det är väl den inställningen som gjort att vi knappt har någon vård längre, folk springer till vårdcentralen för minsta lilla bekymmer utan att försöka själv först.

Är du onormalt trött och samtidigt stressad, överviktig, otränad och äter fel? Då är det inget onormalt med din trötthet.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-17 11:06
Antal inlägg: 31064

Det kan bli förödande om folk slutar gå till läkaren "för minsta lilla". Vitaminbristen kan lika gärna vara cancer i bukspottskörteln eller någon annan trevlig dödlig åkomma. Ju snarare ett pålitligt besked om vad som är fel, desto bättre.

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-17 11:11

Boffertomte, nu blir jag lite förvånad. Har man besvär som påverkar ens allmäntillstånd, arbete/skola och vardagsliv bör man väl få hjälp av vårdcentral eller annan sjukvårdsinrättning?
"Är du onormalt trött och samtidigt stressad, överviktig, otränad och äter fel? Då är det inget onormalt med din trötthet." Kanske det, men då finns det väl ordentliga skäl till en hälsoundersökning och kanske hjälp att lägga om sina vanor.

jonisk - Ej medlem längre2012-11-17 11:18
Antal inlägg: 7985

Se till att vara utomhus ordentligt varje dag, rör mycket på dig,ät ordentligt, stressa av, sluta röka, sov ordentligt. Tror du att du får för lite d-vit, testa en månad med kosttillskott. Jag är all for att inte diagnosticera sig själv (eller andra) om man inte har kompetensen, men när det gäller höst/vintertrötthet så är det oftast möjligt att åtgärda på egen hand. Och när man ändrat soffpotatisbeteendet under ett par månader, och det inte hjälper, kan man med gott samvete gå till vc och be om provtagning.

boffertomte2012-11-17 11:33

Jonisk, det uttryckte du en miljon gånger bättre än jag, men det var precis det jag menade.

Om man vet att man är trött, överviktig, stressad och äter dålig mat, då kan ingen provtagningar i världen hjälpa en, då måste man ta itu med sin livsstil. Och det är skitjobbigt, men man måste ändå göra det själv, vårdcentralen kan inte göra det åt en.

boffertomte2012-11-17 11:36

Sylvia, nu är det ju så att man skurit ner i vården så att de som verkligen behöver vård inte får den. På sjukhuset här i Hbg har på sistone ett antal fruktansvärda fel i vården fått ödesdigra konsekvenser, bl a ett dött barn och ett barn som föddes med hjärnskador. Kanske kan man hjälpa till lite genom att inte proppa igen vårdcentralerna med sina små skitbekymmer?

jonisk - Ej medlem längre2012-11-17 11:37
Antal inlägg: 7985

...är man dock rädd för att det är cancer bör man ju såklart kolla upp det.

boffertomte2012-11-17 11:51

Ja igen, jonisk, cancer är inget litet skitbekymmer.

Jag tog väl i en aning, men jag har t ex träffat storrökande personer som klagar över "onormal trötthet". Men det är inte onormalt att vara trött om man frivilligt går omkring och suger i sig kolmonoxid hela dagarna.

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-17 11:57
Antal inlägg: 37631

håller med skitsaker behöver ingen läkare,det finns exempel på dom som går till sjukhuset med en vanlig förkylning,och riskerar att smitta ner dom som är sjuka på riktigt

blue_moon2012-11-17 12:37
Antal inlägg: 9713

Spelare 1001 2012-11-17 01:35
"Och mitt värde var så lågt trots mitt intag av mat som innehåller mycket D-vitamin och mycket vistelse utomhus i solen i flera timmar varje dag när det nu är sol här, att det inte är tillräckligt."

Vad fick du för råd av doktorn? D-vitamintillskott?
Kan ditt dåliga värde bero på dåligt upptag? Du skulle kanske behöva genomgå en malabsorptionsutredning?

hundbiten - Ej medlem längre2012-11-17 13:04

Det är inte helt lätt det där. Många kommer sent för att de är tåliga, stoiska eller stoppar huvudet i sanden, medan banala åkommor och neurotiker kan bromsa upp vårdköerna.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?