Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Speeedo - Ej medlem längre2012-11-19 11:35
Antal inlägg: 439

Allt kan bli mycket bättrr på alla poster...
Men man löser inget av att sätta in trängselskatter...
Affärerna i gbg kommer garanterat känna av detta då mindre personer tar sig in...

Locomondo - Ej medlem längre2012-11-19 11:54
Antal inlägg: 3768

Jag var nog ganska negativ till trängselskatten i sthlm när den infördes men jag har helt ändrat åsikt.
Beloppet är inte så stort att man inte har råd med det om man nu ändå har råd att sitta och betala bensinpengar i dessa köer. Trafiken sjönk förmodligen en del i början men det känns som att den redan efter ett halvår var tillbaka på ungefär samma nivåer (har dock ingen statistik som backar upp min känsla).

Och eftersom det inte är ett gigantiskt belopp att betala så tycker jag att det r bra med lite mer pengar in till statskassan. Det som är sjukt dock är förseningsavgiften som är på 500 kr och som inte går att överklaga på något sätt.
Hade ett privat företag tagit ut 500 kr utan påminnelse på en faktura på 20 kr så hade man ju åkt dit för ocker men det gäller tydligen inte staten...

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-19 11:54
Antal inlägg: 37631

slånbär i stockholm är det 5 minuter mellan tunnelbanorna hela 20 minuter mellan saltsjöbanan går,i stockholm är det inga problem att åka komunalt,här går det 4 bussar om dagen,när vi är i stockholm utan bil (offftast åker vi bil)då blir det billigare för oss att åka taxi för vi är så många ,det är lite sjukt,klaga inte på komunal trafik i sthlm jag längtar hem just därför

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-19 12:19

Loco....jag åker på 36:-/dag.
180:-/vecka.
720:-/mån
7920:-/ 11 mån.
För att ta sig till jobbet.
Plus soppapengarna....

Så du tycker detta är rimligt??

limpan__22012-11-19 12:30
Antal inlägg: 2847

En utvärdering av Stockholms trängselskatt visar att de har haft önskad effekt, trafiken har minskat (kontrollerat för andra faktorer): www.sciencedirect.co...0X 11001284

Måns_E2012-11-19 12:36
Antal inlägg: 12028

Några skillnader dock limpan, 1 - Stockholm har trängsel, 2 - Trängselskatten i Stockholm är enbart innanför tullarna och det går att ta sig genom Stockholm utan att betala trängselskatt, 3 - Stockholm har en utbyggd och väl fungerande lokaltrafik

Och jag vet att många Stockholmare inte tror på 3-an, men jämför tunnelbanetåg med hög kapacitet som går var 5 minut i rusningstrafik med spårvagnar med låg kapacitet som går en gång i kvarten i rusningstrafik och som man dessutom nästan går i kapp när man skall någonstans så kommer man närmare problemet.

Göteborg borde börja med att få ordning på sin lokaltrafik först och främst. Sedan så är ju trängsel något som kanske behövs i trafiken innan man hittar på en skatt för det.

limpan__22012-11-19 12:39

Absolut, därför skrev jag innan: "Om detta är nödvändigt att uppnå i Göteborg har jag däremot ingen uppfattning om, har varit där alldeles för sällan."

Mitt inlägg ovan var mer ett lästips till Locomondo som saknade lite statistik på området (var lite otydlig).

seaburg2012-11-19 13:02
Antal inlägg: 2676

Det är ingen större ide att reta upp sig eller ?miljö? Lagstiftande byråkrater och gröna människor eldar friskt med farligt cancerframkallande ved i miljöfarliga öppna spisar i stadskärnorna... Och ger böter för dubbdäcksbilist på Hornsgatan
Stockholm 19 nov 11:17
En personbilsförare som körde med dubbdäck på Hornsgatan på Södermalm bötfälldes under måndagsförmiddagen.

Bilen stoppades vid 10.30-tiden, och föraren får nu böta 1.000 kronor

seaburg2012-11-19 13:04
Antal inlägg: 2676

om ett tag får han köra med dubbdäck om han betalar avgift på några tior....

Måns_E2012-11-19 13:10

dubbdäcksförbud hör väl ändå inte till ämnet vägtullar?

Locomondo - Ej medlem längre2012-11-19 13:17

Limpan: Tackar, då har det ju ändå fått önskad effekt och det är ju bra.

Speedo: Ett årskort med SL kostar ca 8300 kr. Har du funderat på det om du tycker det är mycket med 7000 kr i trängselskatt/år? Har du någon som helst aning om hur mycket skatt du betalar på bensinen?

slånbär2012-11-19 13:34
Antal inlägg: 5539

Lokaltrafiken i stockholms innerstad och närområden kanske fungerar hyfsat tack vare att det finns olika att välja på var man än åker ifrån , tunnelbana och buss tex. Men bor man i ytterområdena och är bveroende av pendeltåget och buss och inte har något annat att välja på då fungerar det inte riktigt lika bra. pendeltågstrafiken har väldigt ofta både små och stora förseningar och det varenda vecka, flera gånger i veckan. På vintern är det heller inte säkert att bussen man är beroende av kommer öht då dom bara kan dra in den om det råden vagnsbrist tex. Detta händer oss lite nu och då under vintertid. Inte jättekul för dom som faktiskt har en tid att passa. Och visst kan man ta en tidigare buss men det handlar inte om att åka tio min tidigare utan minst 30 min då dom bara går två gånger i timmen. Så Jag kan inte hålla med om att lokaltrafiken fungerar sådär jättebra. Inte i hela nätet i alla fall.

Måns_E2012-11-19 13:46

Man kan ju alltid ta bilen in till en pendeltåg- eller tunnelbanestation.

Men visst att pendeltågen, liksom även fjärrtågen och regiontågen inte fungerar något vidare i Stockholm håller jag med om, men det handlar ju mer om järnvägen än lokaltrafiken egentligen.

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-19 13:53

Loco....aldrig funderat på var å vad man jobbar med???
Hade ett pendeltåg lr en buss gått dit man bygger ett bostadshus mitt på en äng m.m så hade man kunnat....
Sen börjar man 06:45.
Jag jobbar ej på ett kontor mitt i centrum..
Jag vet knappt månad till månad vart man skall bygga.
Angående bensinskatten så vet jag ej exakta siffror men ela runt 10:-??
Å bilen måste jag ta annras kan man ej jobba.

limpan__22012-11-19 14:07

Men börjar du så tidigt kommet du ju inte betala den högsta taxan väl?

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-19 14:14

Jag får börja tidigare för å slippa...
Sen e man rökt när man skall åka hem med...allt skall juh stämma med barnhämtning på dagis m.m.

Mindymoo2012-11-19 15:01
Antal inlägg: 1743

Jag har en inneboende som funderar på att flytta... det funkar inte alls med kollektivtrafik och hans avlägsna arbetsplats, och han betalar redan 700 för gatuparkering í centrum. Plus vanliga bilkostnader. Och trängselskatten lägger ju till 700 cirka.
Jag är för miljösatsningar, men detta i Göteborg ställer till det rejält för vanligt folk som ska till jobbet. Att tvingas betala 14-1500 /mån för att ens kunna jobba är sjukt. Vi har ingen befriad genomfartsled, alla måste pröjsa.

Locomondo - Ej medlem längre2012-11-19 15:17

Speedo - Det känns som att det är något som inte stämmer och att det egentligen bara är "bekvämt" med att åka bil.

Om du börjar kl 06:45 så borde du rimligtvis inte betala avgiften på morgonen eftersom den går igång vid 06:30. Om du måste passera en tull mellan 06:30-06:45 så verkar du inte ha så pass långt till jobbet att du måste ta bilen?

hetspelle2012-11-19 15:59
Antal inlägg: 32

Tänk fad farligt det är med riktig demokrati dvs direkt demokrati! En folkomröstning vore det enda vettiga!

dinodog2012-11-19 16:03
Antal inlägg: 4973

Redan från klockan 0600 får man börja betala här i Gbg. Och fram till 18.30 kommer det att kosta pengar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?