Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 824 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| marmotte | 2012-12-02 15:01 | |
![]() | Jag gissar tradition. Ovanför köksdörren är en plats som inte upptas av annat. För högt för anslagstavla, tavlor, upphängningskrokar. Vår köksdörr är så belägen att jag kan se klockan från spisen. Det är bra när man lagar mat. Jag har en timer också men oftast har man ju flera grejer på g samtidigt på spisen. I huset där jag växte upp hade vi ingen köksklocka men ett golvur i vardagsrummet. Den är sedan länge borta, 20 år minst, men jag tittar fortfarande alltid dit den stod när jag är där och vill veta vad klockan är. | |
| Yamma | 2012-12-02 15:03 | |
![]() | Har också min där, och mina föräldrar har också det. Ingen aning om varför, men min röst går till den som trodde att det berodde på att alla kan titta dit enkelt i allmänhet. Faktum är att alla våra klockor i huset hänger ovanför en dörr. | |
| Sin Corazon | 2012-12-02 15:03 | |
![]() | Är van vid att ha klocka ovanför (köks)dörren och så även i klassrum. Tittar alltid dit när jag ska kolla och har mycket svårt att vänja mig vid att klockor kan sitta på andra ställen. | |
| Sharky68 | 2012-12-02 15:34 | |
![]() | Det finns oftast inte så många fria väggytor att sätta en klocka på i ett kök. Jag har haft mina klockor över dörrhål eller på väggen över köksbordet. Lite olika beroende på hur köket ser ut. Nu har jag den på väggen över köksbordet då klockan matchar snyggt med tapeten. Att ha klockan över dörrhållet är praktiskt då man går ut från köket kollar man snabbt tiden utan att leta efter den på vägen o slipper vrida på huvudet. Men det beror på hur köket ser ut. Vissa har matrum o har klockan där istället. Många ugnar har oftast inbyggd klocka. | |
| corlini | 2012-12-02 18:18 | |
![]() | en liten rackare på fläktkåpan räcker gott. behöver ju bara slänga ett öga där när man ska hålla koktiden, mattiden. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2012-12-02 19:17 | |
![]() | Bah! Stäng tråden. Fick inget riktigt svar. Bara massa utläggningar om annat. Tydligen är det nedärvt, men ingen vet varför. Inte jag heller, därför jag fråga. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2012-12-02 19:19 | |
![]() | Lite som att en hög procent har sina sparade plastpåsar i nedersta lådan, ingen som vet det heller förmodar jag. | |
| bommarna | 2012-12-02 19:43 | |
![]() | Ja vad har man en klocka till? För att hålla koll på tiden, eller? Spelar väl ingen roll var den hänger. | |
| blue_moon | 2012-12-02 19:44 | |
![]() | Vadå inget riktigt svar? Många har sagt att klockan ska sitta på ett ställe där den kan hittas lätt och ses av alla i köket. (Jämför med klockors placering i klassrum). Folk har i alla tider varit upptagna med olika göromål och fick inte sitta onödigt länge vid måltiderna. En snabb blick på klockan och sen ut genom dörren. Det är väl en praktisk lösning som blivit tradition. | |
| pes2012 | 2012-12-03 01:03 | |
![]() | Det med sparade plastpåsar i nedersta lådan tror jag logiskt är dels för att den lådan i regel brukar vara större om inte störst av lådorna så där ryms många påsar, och just för att den är längst ner så vill man kanske inte ha nåt annat där som man använder ofta för det är "besvärligt" typ att böja sig för att dra ut den lådan varje gång man ska ha det. Det är min teori även om det inte är en exakt vetenskap. Och ja, mycket är nedärvda vanor som kanske inte många kan ge ett exakt svar på varför, om man inte är nån typ av historiker eller nåt. | |
| Metrozingo | 2012-12-03 01:13 | |
![]() | Jag har inte sparade plastpåsar längst ner utan faktiskt i en av de översta lådorna. I mitt kök är det tre "rader" av lådor varav en är ensam och i den har jag plastpåsarna. I den längst ner som även hos mig är störst har jag i stället diverse "bra att ha saker" som ändå inte används så ofta. Bland annat muttrar, spikar samt en burk med nycklar. | |
| Mindymoo | 2012-12-03 02:12 | |
![]() | Detta var faktiskt en intressant fråga! Här gissar jag friskt. Kan det vara så att man förr ville sitta så länge som möjligt innan man skulle ut till ett slitigt jobb i t ex lantbruket, och arbetsdagen började i princip i det ögonblick man lämnade köket (utom för den som lagade maten förstås)? Drängar och pigor slet hårt och ville väl inte börja jobba en minut för tidigt - att hänga klockan ovanför dörrhålet kan ta varit ett sätt att stressa dem, att visa när det var dags att gå ut genom dörren till jobbet. Jag har min klocka på väggen alldeles bredvid köksdörren, för ovanför är det en glasruta så där kan man inte hänga något. Men i förra lägenheten hade jag den ovanför dörrhålet. Undrar också varför! | |
| Minta | 2012-12-03 02:25 | |
![]() | Jag har aldrig haft en klocka i köket eller i något annat rum. Men köket är ju den plats de flesta befinner sig i på morgonen innan de går iväg till arbete, skola mm. Hur länge man kan sitta och äta frukost eller dricka kaffe beror på vad klockan säger, idag som förr. | |
| Metrozingo | 2012-12-03 03:35 | |
![]() | Jag har INTE min köksklocka ovanför dörrhålet men det beror främst på att den är speciell. Inget märkvärdigt men ändå att den är formad på ett sätt som gör att den också är inredning. Den hänger på väggen mitt emot den plats jag oftast sitter vid när jag äter. I de andra rummen har jag inga väggklockor utan har två sådana där som gör att de digitala siffrorna syns i taket. Microvågsklocka har jag men den är inte ställd på flera år så den lär inte gå rätt. | |
| blue_moon | 2012-12-03 10:41 | |
![]() | Metrozingo, har du inte haft strömavbrott på flera år? Efter varje sådant måste man ju ställa klockan i micron. :) | |
| Minta | 2012-12-03 10:49 | |
![]() | Jag har klocka på spisen. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2012-12-03 12:03 | |
![]() | Metrozingo... vad är det för klocka, jagar en sån som visar siffror i taket så jag slipper kolla om jag vaknar till o bara kan blänga upp i taket :) | |