Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jochen777 | 2012-12-02 17:44 | |
![]() | Polisen löser inte brott, senaste statestiken var att de löste 1 av 39 brott, och sen kom det fram att det var efter de hade fuskat med statestiken, o räknade nedlagda utredningar som lösta brott. | |
| jellyflower | 2012-12-02 17:46 | |
![]() | Tror du, apbur? Jag tvivlar starkt på att det är så det förhåller sig. Men om polisen VILL ställa till det för någon, så har de mycket goda möjligheter. Vi vanliga hederliga medborgare måste alltså hoppas att de inte vill. I rättsäkerhetssammanhang känns det lite klent, att medborgarna ska förlita sig på att alla enskilda poliser har gott omdöme och en korrekt fungerande moralisk kompass. | |
| apbur | 2012-12-02 17:54 | |
![]() | Polisen kan inte i egenskap av att de är poliser trakassera en person som inte ens förekommer i brottsregistret eller hänger i kriminella kretsar. Stark misstanke och sannolika skäl är inte obefintlig misstanke och osannolika skäl. Det kommer man inte undan med gång på gång som vore fallet vid trakasserier. | |
| apbur | 2012-12-02 17:56 | |
![]() | TS är också en jäkla gnällspik som först klagar på att polisen har för stora befogenheter och sen att de inte löser tillräckligt många brott. Kan du inte försöka lösa världsproblemen åt oss, du verkar så smart. | |
| jellyflower | 2012-12-02 18:05 | |
![]() | Jag vet en som blev dömt för grova brott som en som hyrde in sig i hans garage hade begått. Det ansågs att han måste ha haft kännedom om att den här brottslingen var en brottsling som handlade med stulna grejor. Således fick de dela på straffet och skadeståndet. Det är inte alltid man vet att man umgås i kriminella kretsar. De flesta brottslingar har inte ordet BROTTSLING tatuerat i pannan. Ej heller kan man som privatperson begära ut folks brottsregister - dessutom finns det ju brottslingar som inte tidigare är straffade. Sen finns ju alltid ingen-rök-.utan-eld-teori n som går ut på att den som polisen misstänker är skyldig eftersom polisen annars inte skulle misstänkt henom. Men det är en fullständigt livsfarlig teori. | |
| corlini | 2012-12-02 18:06 | |
![]() | min man säger att man inte skall säga någonting, aldrig erkänna, aldrig förneka och särskilt inte svara på någonting inte ens de till synes mest banala frågor i förhör. att all bevisbörda ligger hos åklagaren och att man enbart bemöter det denne har att påstå genom sitt ombud. själv har jag aldrig haft med dem att göra mer än i enstaka osämja kring saker som hänt i trafiken. | |
| snövits - Ej medlem längre | 2012-12-02 18:35 | |
![]() | Håller med apbur.. | |
| jellyflower | 2012-12-02 18:51 | |
![]() | Jag håller med corlini. Min bekant åkte dit för att han samarbetade med polisen. Hade han tipsat sin garagehyresgäst om att polisen letade efter honom, hade han inte beredvilligt lämnat ut nycklarna till garaget (detta var ju inte pågående brott så de hade inte fått bryta sig in) och inte beredvilligt svarat på alla frågor så hade han klarat sig. Men han var helt bestört över att ha hyrt ut till en skurk och han var ju oskyldig, så han tyckte det var mer än självklart att hjälpa till med allt han kunde. Att han var oskyldig räckte dock inte. Det blev mycket dyrt i flera avseenden och gjorde slut på hans möjligheter att försörja sig som egen företagare. Nu vill jag inte påstå att detta händer jämt och ständigt, men det visar ändå på att det kan vara klokt att vara på sin vakt mot poliser. De vill väl ibland kanske hellre sätta dit någon än ingen. | |
| jellyflower | 2012-12-02 18:53 | |
![]() | Tillägg till det jag skrev 18.05: De fick förstås inte dela på straffet, de fick varsitt straff. Men skadeståndet fick de dela på. | |
| ingshi | 2012-12-02 18:57 | |
![]() | nu är jag inte någon expert på ämnet men som enskild har du ju visst vissa rättigheter i förhållande till samhällets maktanvändning. är dock lite osäker på vilken situation du är kritisk mot. men t.ex. vid betalningsföreläggande kan du ju vägra att skriva på och föra din talan i rätten. I 8 § polisL finns även en allmän generell proportionalitetsprincip för polisens ingripande som de enskilda polismännen ska iaktta. om de ej gör det kan du som enskild anmäla och skulle det vara ett uppsåtligt eller oaktsamt agerande från polisens sida kan denne dömas för tjänstefel. I övrigt har vi ju grundlagsskyddad rätt mot vissa integritetskränkande ingripanden (kartläggning, övervakning, fysiska ingrepp) som krävs stöd i lag för begränsa. skulle för övrigt enligt egen mening vilja påstå att vi har ett starkare rättighetsskydd jfrt med USA där de har vidare befogenheter att belägga med handfängsel (se 10 a § PolisL för svensk rätt) och en starkare dokumentationsskyldighet (se 26/27 § PolisL om jag minns rätt) och ett absolut krav på förhör vid omhändertagande (16 § PolisL). | |
| Miss_jk | 2012-12-02 20:11 | |
![]() | Som fotbolls- och hockeysupporter vet jag helt säkert att man inte behöver göra ett jävla dyft för att bli misstänkt för något. Det räcker med att vara på "fel" ställe vid fel tidpunkt så är det kört. Dricka öl, lugnt och sansat, på en krog på avenyn, sen var det tack och adjö. Bara ett exempel av många. Det är väldigt trångsynt att säga att "man inte behöver ha att göra med polisen öht." Så hade jag gärna haft det om jag fått välja, men riktigt så enkelt är det inte. | |
| apbur | 2012-12-02 20:27 | |
![]() | Du umgås i kriminella kretsar då du är supporter och hade du velat dricka öl i fred hade du kunnat ta av dig dina supporterkläder. Även för din egen säkerhet. | |
| Miss_jk | 2012-12-02 20:36 | |
![]() | Haha, vilket skämt. Umgicks i kriminella kretsar? Hur då? Hade inte en pinal på mig som visade vilket lag jag tillhörde (vilket jag aldrig har), men de plockade alla som satt på den krogen, inklusive en stackars Sävehovs-supporter (handboll). Och för övrigt, vad fan hade det spelat för roll om jag haft supporterkläder på mig? När vart det olagligt? Suck. Fast egentligen så tror jag faktiskt inte att du var allvarlig med det där inlägget. | |
| apbur | 2012-12-02 20:44 | |
![]() | Jo, jag är allvarlig. Tror du polisen skämtar med? Du vet ju mycket väl att fotbollssupportrar kan vara ett gissel för polisen så i egenskap av att du är supporter är du också en potentiell fara. Det är inte brottsligt att bära supporterkläder men det spelar väldigt stor roll om man ser till säkerhet och risk att det blir bråk. Polisen har rätt att försöka skapa ordning innan något händer. | |
| Miss_jk | 2012-12-02 21:04 | |
![]() | Nej, polisen har inte rätt att gripa någon helt utan anledning. Så enkelt är det. Fotbollssupportrar KAN VARA ett gissel. Jaha? Det kan fyllbultar på krogen också, men inte fan ger det polisen rätt att gripa varenda en på stället för det. Och det hade du nog inte tyckt heller, om du var en av dem. | |
| apbur | 2012-12-02 21:20 | |
![]() | "Dricka öl, lugnt och sansat, på en krog på avenyn, sen var det tack och adjö." Du glömde visst att säga att du blev gripen. Nej, polisen har inte rätt att gripa någon helt utan anledning. De har alltid en anledning vid gripande. | |
| Miss_jk | 2012-12-02 21:39 | |
![]() | Jag vart gripen helt utan anledning. Nej, tydligen inte, eftersom jag och en hel drös andra vart gripna helt utan anledning. Göteborgspolisen gick senare ut öppet i Aftonbladet och bad om ursäkt för det de hade gjort och erkände sitt felaktiga beslut. En fråga bara, om jag sitter och dricker öl ihop med andra supportrar, vilket brott begår jag då? Samma brott som du när du dansar på krogen? | |
| Jochen777 | 2012-12-02 21:41 | |
![]() | Mobilkamera o media är det enda som kan fälla polisen o få de erkänna fel, ha för vana att alltid filma polisen då de ses. | |
| ingshi | 2012-12-02 21:43 | |
![]() | blev du gripen, avvisad, avlägsnad eller omhändertagen? om du vart gripen verkar det ju helt sinnessjukt. vad uppgav de för skäl? | |
| apbur | 2012-12-02 21:46 | |
![]() | Om du blivit gripen för ett brott blir du förhörd och får reda på vilket brott du misstänks för. Du får fråga polisen vad du blev gripen för, inte mig. Troligtvis blev du inte gripen. | |