Spelrum
Giraffen51
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 808

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vita_syrener - Ej medlem längre2012-12-13 21:54
Antal inlägg: 22144

Jag tycker det låter jättebra och när du väl bjudit in dom så är de inte främlingar längre.

MrElgh2012-12-13 22:08
Antal inlägg: 195

Helt rätt tänkt. Att inte bjuda in okända och istället göra ett besök hos röda korset eller kyrkan. Är det bara själva julafton det gäller?

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-13 23:47
Antal inlägg: 37631

Många kyrkor har öppet,Ria har oftast öppet Luttergården i sandviken har öppet,statsmissonen har öppet på Julafton

Mindymoo2012-12-14 02:16
Antal inlägg: 1743

Jag är ensam - men har tre-fyra vänner/bekanta som är lika ensamma, så de kommer över ett tag. Knytkalas utan pretentioner är inte fel. Tyvärr bor jag i Göteborg, långt från Kalmar...
Annars skulle jag klarat mig alldeles utomordentligt väl. Hade kanske gått en sväng till Frälsis julfirande för att det är en så bra grej, och sen hem till en god bok och mina två katter. Julen är trevlig om man skiter i julhets och julångest.

MrElgh2012-12-14 10:10

Mindymoo, där slog du faktiskt huvudet på spiken. Det handlar nog om detta, julångest.
Mina fyra ungar firar jul hos sin mamma och jag kan äntligen få mysa i ett hörn med just en bok :-)
Lite julmusik och god mat, vad mer kan man begära? Det jag menar Jochen, är att det inte är ett misslyckande att sitta ensam över jul. Men känner du dig ensam/övergiven så finns ju alltid de nämnda alternativen.

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-12-14 10:38
Antal inlägg: 339

äntligen har tråden kommit nån vart

Dammen2012-12-14 12:17
Antal inlägg: 646

Jochen 777
En gång i mitt liv hr jag varit ensam på julafton. Dagarna innan hade jag en väldig ångest för detta att vara ensam. Köpte litet julmat, åt, satte på musik och senare TV:n. Kom inte ihåg om jag läste eller löste korsord eller liknande, men jag gjorde sådant som jag gillar och behövde inte ta hänsyn till någon. Bara det....
Dagen försvann mycket fort och faktum är att jag trivdes väldigt bra i mitt eget sällskap. Dagen efter kände jag mig extra stark efter ännu en upplevelse. Så gör sådant Du själv gillar, passa på.

Frasse2 - Ej medlem längre2012-12-14 19:10
Antal inlägg: 1465

Och om man inte är så religiöst lagd så finns det kanske någon krog som är öppen ( iaf om man bor i en stad ).

brava2012-12-15 16:53
Antal inlägg: 1636

Jochen

Ge dig själv en ovanlig julklapp. Du kanske har någon mer eller mindre glömd talang som du aldrig har tyckt att du haft tid eller självförtroende nog att ta på allvar och utveckla. Rannsaka dig själv och ditt minne. Var det något du gillade att göra som barn kanske?

När du kommer på något så ta det på allvar och ägna julen åt att återupptäcka detta - hur lustfyllt det är att ägna sig helhjärtat åt något man tycker om att göra. En chansning men kanske kan funka. Lycka till!

pepscake2012-12-16 17:16
Antal inlägg: 295

Att det ska vara sånt himla stigma kring att vara ensam på jul.

- Vad ska du göra på jul?
- Åh, inget speciellt.
- Men gumman då, du kan komma förbi här om du vill?
- Nä alltså, det är lugnt, har ingen vidare lust att fira faktiskt.
- ...
- Jag skall inte hänga mig från misteln, chilla.

Tjoran2012-12-16 17:31
Antal inlägg: 21

Jag firar inte. Men till skillnad från miss Pepscake ovanför, ska jag testa misteln. :)

Fuck you Julafton.

jellyflower2012-12-16 18:34
Antal inlägg: 1108

Jag har varit ensam många julaftnar. Tycker nyårsafton är värre.

Arblinjen, vad skulle din fråga om TS familj vara bra för? Antingen har han väl en familj han inte vill eller kan jula med, eller så har han ingen familj.

Herr Banan - Ej medlem längre2012-12-16 18:36
Antal inlägg: 746

Hej Jochen! Jag tycker att du ska söka dig till Röda korset eller kyrkans aktiviteter. Se det bara inte som ett nederlag. Så många är ensamma och det är inget att skämmas för. Livet är ett lotteri och vem som helst kan bli ensam. Att träffa andra människor är också ett lotteri med den skillnaden att det bara finns vinster! Lycka till! Joakim

jellyflower2012-12-16 18:39
Antal inlägg: 1108

arbis, ditt inlägg kanske var tänkt som en liten påminnelse ifall TS hade glömt sin fru, sina glada förväntansfulla småttingar, syskonen med sina härliga respektivar och välartade avkomma, gamla mor och far?

Å, skulle TS tänka, DOM DÄRA. Där har vi det ju! DOM ska jag fira jul med! Tack arbis för hjälpen!

Gringo50 - Ej medlem längre2012-12-16 18:41
Antal inlägg: 12

Jag har firat med olika grannar i flera år, är helt singel utan barn. Om man bara kan känna sig bekväm hos andra är det helt ok. Och viktigt att göra upp innan om ev julklappar etc. Jag brukar ta med några bidrag till julbordet.

När jag var liten bjöd vi alltid hem en ensam mamma med 2 barn till oss varje år.

Att vara ensam kan vara ok också, om man gör en plan.

Astrantiase2012-12-16 19:01
Antal inlägg: 4

"Ingen ska behöva vara ensam på julen", sa en bekant till mig. Men jag gillar att fira själv, jag ger de pengar jag är tvungen att ge och sedan tar jag ett 12-timmarspass på jobbet vilket gör att någon kan fira med sin familj - när jag kommer hem vid 18-tiden på kvällen tar jag ett skumbad och dukar en bricka med god mat, läser lite och kanske kollar på en film som jag har hyrt.

Det är störtskönt och lugn och fint.

Fast jag har ju valt min ensamhet, jag kan tycka det är jobbigt att sitta som en gammal faster hos min bror och titta på när de öppnar paket och ungarna skriker och jag får en burk honung. ;)

MrElgh2012-12-16 22:34

Men visst är det skönt att få lov att bara njuta av stillheten? Slippa alla måsten. Sätta på musik på låg volym och krypa upp i en vrå med en bok.
Jag har fyra ungar som vuxit upp. Tidigare samlades hela tjocka släkten och det var fullt ös på julafton . Det är väl därför som jag nu kan unna mig lyxen som kallas tystnad. Det är något som lätt glöms av.

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-12-16 23:06
Antal inlägg: 1268

jellyflower: Det har jag redan förklarat, men eftersom det missuppfattades så kan jag inte göra mer än att beklaga.

Jochen7772012-12-17 07:41
Antal inlägg: 200

arbetslinjen, nä, tog inte illa upp. och Guatama, tack för inbjudan.

Per-Håkan2012-12-17 08:39
Antal inlägg: 41

Instämmer med Jellyflower. Har också firat många jular ensam då jag bodde långt söderut och inte 'tog' mig tid att åka 'hem.Var bara att gå ut på julaftonsdagen och träffa folk..sen mysa hemma själv på kvällen och öppna julklappen man önskat sig hela året (en elgitarr, ny tv eller något annat lite dyrare man väntat med att köpa tills då), då är kvällen räddad.

Men nyårsafton däremot vill man gärna vara i doga vänners lag, blev avbokad sent en nyårsaftonsdag som underhållare och bodde i Ö-vik då, hade avbokat alla andra fester och indbjudningar osv då jag ändå skulle jobba...den kvällen blev inte kul, beslöt mig för att åka ner till puben och ha en trevlig utekväll, men visade sig att det bara var EN pub som var öppen, och den stängde kl 21..och jag var där 20.45.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?