Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 46 |
Mobilspel
Pågående | 19 467 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
uffew | 2012-12-14 19:31 | |
![]() | Ja du Sin corazon. Rolig du som tycker folk blir kränkta av allt samtidigt som du själv blir kränkt av att folk blir kränkta. | |
Sin Corazon | 2012-12-14 19:39 | |
![]() | Spännande tankevurpa uffew. Jjag blir inte alls kränkt, vad fick du det ifrån? | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 19:41 | |
![]() | Hur orkar du ens bry dig om en ickenyhet som den här? | |
Sin Corazon | 2012-12-14 19:47 | |
![]() | Det finns säkert en hel del du roar dig med att bry dig om och som jag anser vara blaj. Så blaja på du, så bryr jag mig om det här. Fine? | |
Yamma | 2012-12-14 19:49 | |
![]() | Sin Corazon, har du källa på att det är en efterhandskonstruktion eller är det vad du tror? Det är definitivt inte "easy level" att vara svart. Jag tror inte du förstår liknelsen. Att vara född vit och man gör att du spelar från lättaste leveln. Du har alla privilegier som finns. Något svårare som vit kvinna. Ytterligare tuffare level när du är född svart. Du får det medfött svårare att undvika att bli kränkt, du får generellt mindre pengar och du har det generellt sämre i samhället. Det enda folk blir kränkta av jämt nu för tiden verkar vara just sånt här - va, ingen svart docka på julafton?! Va, Tintin flyttas till Stereoteket?! Va, ingen pepparkaksgubbe i luciatåget?! | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 19:57 | |
![]() | Men det var en uppriktig fråga Sin, vad i dessa två separata och inte på något sätt relaterade händelser får dig att tänka "Nä, nu...!" och på allvar oroas för vart världen är på väg? Vem är det som skadas av att Disney väljer att klippa bort halvsunkiga inslag i sina filmer? | |
LemonTart | 2012-12-14 20:05 | |
![]() | Yamma, du är fantastisk! Håller med till hundra procent. | |
Sin Corazon | 2012-12-14 20:07 | |
![]() | Det här är den initiala artikeln nyheter24.se/nyheter...tj arngosse Och att vara svart bland svarta och bli kränkt av svarta är easy level i det sammanhanget. Jo ser du crooked rain - jag tror att såna här grejer gör att det blir ännu värre och på intet sätt gagnar någon, kränkt eller inte. | |
Sin Corazon | 2012-12-14 20:07 | |
![]() | Nej nej - den här artikeln: na.se/nyheter/laxa/1...lu ciataget | |
Sin Corazon | 2012-12-14 20:13 | |
![]() | Och med värre menar jag uppretade känslor & irriterade människor som likt Yamma skriver "Det enda folk blir kränkta av jämt nu för tiden verkar vara just sånt här - va, ingen svart docka på julafton?! Va, Tintin flyttas till Stereoteket?! Va, ingen pepparkaksgubbe i luciatåget?!" (nej, folk blir äckligt kränkta av allt tyvärr) som inte ser det som att man plockar bort en stereotyp utan att man förstör det de är vana vid. Du vet väl hur det lät när de hotade ta bort Ferdinand...? | |
Yamma | 2012-12-14 20:15 | |
![]() | Den initiala ARTIKELN ja. Skolan sa sedan att det var ett missförstånd. Jag önskar nu ett bevis på att detta inte är sant. Vadå "i det sammanhanget"? Det finns bara ett sammanhang, vi har bara ett liv. Att vara svart och bli kränkt av svarta är naturligtvis inte bra, men det har inget som helst med diskussionen att göra, och det är fortfarande lättare att vara född vit än svart. | |
Yamma | 2012-12-14 20:16 | |
![]() | Och vi tar bort saker som folk är vana vid hela tiden. Disketter till exempel. Telefoner med snurrskiva. Mobiltelefoner som "bara går att ringa på". | |
Sin Corazon | 2012-12-14 20:31 | |
![]() | @ Yamma Haha, jag skrev först "men den duger väl inte" - och se, det hade jag kunnat låta stå kvar. Det var iallafall den artikeln som hela debatten bygger på. Sen har skolan, efter lite om och men, gått till svars med att de uteslöt sången och därmed gubbarna. Osv. Vad mer begär du? Vilket fjantigt resonemang: "Och vi tar bort saker som folk är vana vid hela tiden. Disketter till exempel. Telefoner med snurrskiva. Mobiltelefoner som "bara går att ringa på"." Det kallas utveckling. Vitsen med traditioner är precis det motsatta. Folk, inte bara svarta, utan vita, mulatter, indianer, vilka som helst, kränks hela tiden utifrån sin hudfärg, kön, sexuell läggning osv. osv. Nä, det är inte bra. Men jag tror inte att det blir bättre av att dra upp, i sammanhanget, små skitsaker och göra braskande rubriker och händelser av dem. Risken är att det slår tillbaka med storsläggan. Det finns ju, det togs även upp på nyheterna tidigare ikväll, fler stereotyper i just den disneyfilmen, men de anses visst inte stereotypiskt typiska och kränkande nog för att tas bort. Ehh, va? Kan blir riktigt otäckt detta.... Säger som Mange Hellberg: "Varför börja med sig själv när man kan rädda världen?" | |
Yamma | 2012-12-14 20:44 | |
![]() | Jag begär att du bevisar att det var en efterhandskonstruktion och inte media som (eftersom de inte talat med skolan i fråga innan publikation) förvred sanningen. Annars kan du inte använda det som exempel på något, eftersom du inte vet bakgrunden. Vitsen med traditioner är att vi inte ska utvecklas? Du menar att vi behållit alla traditioner sedan jordens uppkomst? Traditioner förändras hela tiden. Var är julbocken? Han var stor länge. Det som slår tillbaka är alla vita kränkta män som reagerar på att de inte längre får se en svart docka bli stämplad i rumpan på julafton. Eller hur menar du att det kan slå tillbaka? Vilka andra saker togs upp som stereotypa? Kan du länka? Jag tycker att det är skrämmande att du tror dig ha rätten att säga att vi bör ha kvar en urgammal kolonialkarikatyr av en svart, på den tiden förtryckt människa, eftersom det är "vår tradition" och de svarta i Sverige har inte rätt att känna sig kränkta av det, för du anser att det är en "skitsak". Jag förstår inte varför DU, som VIT, tycker att det är något värt att diskutera. Uppenbarligen tycker du att det är upprörande att man klipper bort några sekunder av en i övrigt oerhört klippt film på jul. Om bara en enda svart unge i Sverige känner sig gladare av att den biten av filmen är borta så har det gjort nytta. INGEN vit person kan rimligen tycka att just den biten var en enorm del av den svenska traditionen och att de nu lika gärna kan sluta fira jul när den är borta. | |
Sin Corazon | 2012-12-14 20:52 | |
![]() | Dina exempel var löjliga utifrån att de handlade om teknik. Visst - traditioner förändras också, men inte mycket och väldigt långsamt. Ungefär som religion. Det som slår tillbaka är att den borttagna, kränkta stereotypen får klä skott för att det blir som det blir. T.ex en annan svart (man) och en kines. Rekommenderar SVT Play eller de senare nyheterna. Jag ser inte riktigt kolonialkarikatyren i disneys film. De flesta afrikanska människor har mycket mörk hudfärg. Krulligt hår. Stora läppar. Är det något fel med det? | |
Sin Corazon | 2012-12-14 20:58 | |
![]() | Och nej, jag har inga BEVIS på pepparkakehistorien. Bara vad som skrivits i media. I den ordning de olika händelserna framkommit. | |
apbur | 2012-12-14 20:59 | |
![]() | Jag tycker att det är sunt att folk i allmänhet är kräktrötta på lättkränktheten som media, speciellt kvällspressen, så gärna belyser så att debatt ska skapas. | |
crooked rain - Ej medlem längre | 2012-12-14 20:59 | |
![]() | Dockan skriker "mammy" istället för "mommy". Om du inte förstår vad som är fel med det kanske du ska läsa på lite. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-14 21:01 | |
![]() | Att stereotyper rensas bort ur ens egen produktion för att de är förlegade, är det verkligen så upprörande? | |
Tronvy | 2012-12-14 21:04 | |
![]() | Jag tycker det är synd att det tas bort. Känns bättre att få fram frågor. I min värld så är det bra med gräsliga exempel från förr för att prata om dessa med mina barn. Sen kanske inte julafton är rätt tid. Men att dölja det förflutnas misstag i generaliseringar gynnar nog inte framtiden. Pepparkaksgummor å andra sidan???? | |