Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2012-12-29 11:16 | |
![]() | Dom flesta kommunerna har väl inskrivet i ordningsstadgarna om och hur man får använda fyrverkerier enligt vår kommun så gäller detta . " Kalix kommun påminner att de endast är mellan kl 20.00-02.00 på nyårsafton som det är tillåtet att använda pyrotekniskavaror inom detaljplanelagt område." Bitte | |
| Lillstölla | 2012-12-29 11:19 | |
![]() | Jag undrar en sak. Förstår ju såklart att det är en väldigt skillnad i intensitet vad det gäller smällande, men är det olika från ras till ras, eller bara hund till hund vad det gällar att vara rädd för smällar. Jag tänker då på jakthundar vs övriga hundar- kan en jakthund som är med i skogen när det skjuts vara lika rädd för smällare som en hund som inte är i alla fall lite van vid smällande och skott? Inte meningen att byta ämne, bara nyfiken. Kommer för övrigt tillbringa nyår med vänner som har en valp, ska bli intressant o se hur hon reagerar. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-29 11:19 | |
![]() | Jo bra, Bitte, men det är många som ger blanka fasen i det. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2012-12-29 11:20 | |
![]() | jag vill ha en mops! | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-29 11:21 | |
![]() | smällare är förbjudna i hela landet,dom får sälja ut lagren,men lagren tar aldrig slut,min förr förra hund var livrädd och hon brydde sig inte om att musiken var onaturlig vi ville bara inte att hon skulle lida,så under den timmen som det smällde som högst så turades vi om att sitte med henne i ett rum med hög musik,sen att det var onaturligt hade ingen större betydelse för henne ,inte för mig heller hon led iaf inte | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-12-29 11:22 | |
![]() | Det är också inte bara hundar som kan vara skotträdda utan alla möjliga djur, både hemma, i stall och ute i naturen. | |
| Bitte - Administratör | 2012-12-29 11:23 | |
![]() | Jag vet att det är så men om man faktisk anmäler sk missbruk av tiden och alla som ogillar fyrverkerier hjälps åt med det så kanske det går att få en bättring och att föräldrar inser att det är straffbart att låta barn under 18 år använda fyrverkerier Bitte | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-29 11:23 | |
![]() | här står hela långtradarsläp som säljer smällare lite varstans | |
| Minta | 2012-12-29 11:30 | |
![]() | Det är nog olika hundar. Min hund är inte det minsta rädd för smällare, vi kan stå där en folkmassa samlas för att se fyrverkeriet. Men hon blir livrädd för ljudet från en brandvarnare som börjar ta slut. De där små pipen med jämna mellanrum. Då ligger hon och darrar och vill gömma sig eller lägga sig i en soffa. Hon är också rädd för luftballonger. De blåste upp tre luftballonger i vår närhet en gång när hon var liten och som sedan gick till väders. Nu räcker det med att hon får se en luftballong på himlen för att hon ska huka. | |
| MrElgh | 2012-12-29 11:32 | |
![]() | Det finns ju lagar och regler som styr både handel och användandet av fyrverkerier. Men vad hjälper detta när en tioåring kan köpa importerade smällare i den lokala servicebutiken? Sen är skotträdslan olika från hund till hund. En del nöjer sig med att få annan "öronstimulans" medans andra aktivt lyssnar efter ljudet av en knall. Och visst har fyrverkerierna spelat ut sin roll. I dagens läge känns de lite passé. | |
| slånbär | 2012-12-29 13:57 | |
![]() | Lillstölla- Det kan bero på ras men det som gör att det är skillnader mellan raserna är att just bruks och jaktraser genomgår tester för att få tävla och avlas på och där ingår prov på skottfastheten. Det finns inga seriösa uppfödare av dessa raser som avlar på en hund som inte är skottfast. Jag har haft två Schäfrar från samma uppfödare och dom vänder sig inte ens om ifall det smäller bakom ryggen på dom. Det är en väldigt viktig detalj för folk som håller på med just bruksraser och framförallt för jaktraserna då det förekommer skott på tävling också och en hund som inte klarar det funkar ju inte att tävla med. | |
| Lillstölla | 2012-12-29 15:00 | |
![]() | Ok, tack Slånbär:) | |
| fengur | 2012-12-29 15:05 | |
![]() | Jag tycker att de borde förbjudas. Så är det i de flesta av världens länder. | |
| slånbär | 2012-12-29 16:04 | |
![]() | Fengur-Fyrverkerier menar du? Är det verkligen så att dom är förbjudna i dom flesta andra länder? Känns inte som att det stämmer direkt men det vore intressant att se lite fakta på det. | |
| hannaa | 2012-12-29 16:19 | |
![]() | Lillstölla - det finns jakthundar som är livrädda för fyrverkerier men funkar utmärkt i storskogen under rådjursjaken. Min brors båda hundar är rädda för fyrverkerismällare men inte bössans smällar. Antar att de lärt sig skilja på de på något sätt. Betingning kanske, det är roligt med jakt i skogen men fyrverkerismällar ger ju ingenting? Min hund (jakthund oxå) är inte rädd för fyrverkerier, när vi firar ihop så får min hund följa med ut för att de andra 2 inte ska "lära" henne deras beteende. | |
| Bitte - Administratör | 2012-12-29 16:29 | |
![]() | Håller med inför ett förbud för allmänheten och låt i sådana fall kommunerna anordna det med riktiga pyrotekniker Bitte | |
| Lillstölla | 2012-12-29 16:35 | |
![]() | Tack till dig med Hannaa:) Härligt att man kan få så mycket bra svar på Beta! Som jag skrev i mitt första inlägg, förstår ju att det är skillnad på raketsmällar och smällar från gevär. Men intressant o höra skillnaderna i reaktion, ras och jakthund och sällskapshundar osv. Alltid lär man sig nåt:) | |
| regina_1 | 2012-12-29 16:36 | |
![]() | Man kan ge lugnande till hund för att ta bort de värsta stresstopparna , men man bör börja med detta långt innan smällandet börjar .. en länk med tips ... www.minhundochjag.se...tA ska.html ...och detta är bara en bi kommentar att skotträdsla i sig är inte ärftlig .. ljudkänslighet är och det ligger oftast på nerverna och som redan skrivits ovan så kan de vara rädda för smällare/raketer men inte pistol/gevär lr tvärtom ... Gott Nytt År :) | |
| Kokonut | 2012-12-29 16:46 | |
![]() | Bitte förbjud alla hundar i bussar... Lösspringande. Värre med hundar som biter människor än en smällare. Acceptera att vi har nyår samt firar påsk som vi gjort hur länge som helst. Träna hunden på att ej bli rädd istället. Ljudisolera ditt rum gör nåt. Själv har jag köpt tårtor så mina barn m.m får ett roligt nyår. Höjdpunkten vi 12 slaget. | |
| magnusito | 2012-12-29 16:48 | |
![]() | Förstår inte varför inte raketer förbjuds. Miljöskäl, hundarna, olyckorna. De är förbjudna i en del andra länder. Men det är klart, här får ju inget inskränka på det roliga för stunden, precis som sms:ande vid bilkörning... | |