Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| cizma | 2013-01-06 22:32 | |
![]() | Jag kanske skall lägga till då att jag menar alla djur som far illa pågrund av hur vi människor lever och behandlar dessa djur (först och främst). | |
| apankattla | 2013-01-06 22:48 | |
![]() | Man får väl skänka pengar och ägna sig åt vilken välgörenhet man vill. Varför ska folk tycka "rätt och fel" om vilket man väljer att att ägna sig åt hela tiden, herre. Det är upp till var och en, själv har jag aldrig skänkt en spänn åt människor och tänker inte göra det heller, det finns nog med resurser i denna värld för att täcka den minimala kostnad för att alla människor ska ha mat och husrum, men politiker väljer att satsa pengarna på vapen mm istället och det är ju ganska pantat. Djur har aldrig gjort något ont på den här planeten, däremot har vi människor oprovocerat försatt dem i hemska situationer och dem flesta tycker av någon obegriplig anledning att det är helt okej, jag däremot väljer "djurpoliser" sju dagar i veckan istället för exempelvis röda korset som gör vad dem själva behagar med pengarna. Men alla får göra, välja, tycka precis vad dem vill och inget är rätt eller fel. | |
| Maradona1986 | 2013-01-06 22:55 | |
![]() | xxANxx: är inte säker på att jag förstår ditt inlägg, men jag gör ingen skillnad mellan tamdjur och vilda djur. Visst finns det säkert någon apa i sydostasien som det är jävligt synd om, och jag vill verkligen att mänskligheten ska bli bättre på att hantera sin omgivning på ett hållbart sätt, men om jag måste välja så finns det andra kamper som jag stödjer. Jag är månadsgivare hos två välgörenhetsorganisatione r och jag har valt dessa av helt själviska skäl. Min far gick bort i cancer och sedan dess ger jag en slant till cancerfonden. Dessutom kom en av mina bästa vänner till Sverige som politisk flykting på sjuttiotalet och det har gjort att jag stödjer Amnesty. För mig är detta viktigare än att kämpa för djurens välbefinnande. Jag har väldigt svårt att förlika mig med motsatta åsikter, men det kanske bara är jag??? | |
| magnusito | 2013-01-06 23:01 | |
![]() | Tänk er vilken sorg och vilken förlust det blir den dag det inte går att tala med sina barn om t ex elefanter i presens utan som något som en gång existerade. Jag tycker det är helt fruktansvärt! Det som gör saken så extra fruktansvärd är att de i så fall skulle ha försvunnit p g a att människan av totalt irrationella skäl sköt ihjäl den för deras betar. Jag får ångest! | |
| Måns_E | 2013-01-06 23:04 | |
![]() | Elefanter ligger väl inte så illa till, det verkar vara värre för noshörningarna. Och det är väl tråkigt om djurarter dör ut, men det är ju knappast något nytt. Om man vill vara rent krass så är det en del av evolutionen. Även att försöka rädda dessa djur är väl förmodligen en del av evolutionen tror jag. | |
| apankattla | 2013-01-06 23:05 | |
![]() | Ja det vore självklart jätte hemskt. | |
| shulten | 2013-01-06 23:06 | |
![]() | Vad synd att bli förtvivlad över elefanterna, när det egentligen är noshörningarna det är synd om! :) | |
| magnusito | 2013-01-06 23:09 | |
![]() | Men läser ni inte tidningar. Elefanterna är också hotade i stora delar. Även om noshörningarna är mer hotade. Måns, att rycka på axlarna och tala om evolutionen var provokativt i överkant. Evolutionen är något annat. Det här är ju ett resultat av vanvettig mänsklig verksamhet. | |
| Måns_E | 2013-01-06 23:09 | |
![]() | Är verkligen evolutionen något annat? | |
| Minta | 2013-01-06 23:13 | |
![]() | Elefanter ligger också mycket illa till, de jagas återigen för elfenben. Jag förstår inte alls tanken att hjälpa djur först när alla människor fått hjälp. Jag kan tänka mig att stödja djurorganisationer lika väl som människoorganisationer. | |
| magnusito | 2013-01-06 23:16 | |
![]() | Ja det är det! Att människa under ett kort antal år urskillningslöst skjuter ihäl en hel djurart hör inte hemma i tanken om evolutionen. Och sättet du använder det på. Att säga att det är väl evolutionen. Skärpning! | |
| shulten | 2013-01-06 23:19 | |
![]() | Vem skjuter och varför skjuter de elefanter tror du? Tycker helt klart att det pekar mot evolutionen. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-06 23:22 | |
![]() | Om det inte finns något selektivt tryck som gör att elefantskjutargenen får fortplanta sig mer känns det rätt poänglöst att prata om evolutionen. | |
| magnusito | 2013-01-06 23:22 | |
![]() | evolutionen handlar väl om att livsbetingelser ändras på ett helt annat sätt och genom en process som inte alls har något att göra med att djur systematiskt utrotas av människor på ett kriminellt sätt. Det är två helt olika saker. Man kan inte säga att det är evolutionen bara för att det sker... | |
| magnusito | 2013-01-06 23:23 | |
![]() | Då kan vad som helst vara evolutionen. Vi utrotar alla människor i vissa länder. Titta passivt på det och kalla det för evolutionen. | |
| shulten | 2013-01-06 23:25 | |
![]() | Tror du människor skjuter elefanter för att de vill vara kriminella eller för att de vill överleva och få ett bättre liv? | |
| magnusito | 2013-01-06 23:28 | |
![]() | Finns det inte en gräns för det då enl din mening. Ska hela jorden ödeläggas. Tråden handlar dessutom om att stödja ett arbete som förhindrar detta. WSPA, t ex, räddar djuren och hjälper människor som t ex ägnat sig åt björndans, om det är bekant, att etablera sig i annat arbete. Så det behöver inte finnas en motsättning. Vi i den "utsugande" delen av världen kan ju dessutom lägga nån hundring var i månaden på detta och prioritera om lite. Lite mindre onödig shopping kanske. | |
| Maradona1986 | 2013-01-06 23:29 | |
![]() | Att använda evolutionsargumentet här är givetvis korrekt. Däremot kan man samtidigt hävda att människan har skaffat sig ett sådant enormt försprång mot alla andra djur så att evolutionstanken i sin förlängning skulle innebära att vi har rätt att utrota alla andra djur, vilket vi skulle kunna göra utan problem om vi bestämde oss för det. Och jag tror knappast att det vore i mänsklighetens intresse att göra det..... Men trots allt, vi kan inte kämpa alla kamper samtidigt och jag kan nämna en hel del som för mig är viktigare än djurrättsfrågan. Demokratikamper i t ex Vitryssland, Ungern, Ryssland eller Tibet. Fattigdomen i Afrika, eller yttrandefriheten i stora delar av Centralasien och för all del många andra delar av världen. Jag tycker att WWF gör ett bra jobb. men samtidigt har jag inte mycket till övers för dem som stödjer dem. Deras prioriteringar gör att jag inte är övertygad om deras människosyn. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-06 23:30 | |
![]() | Tillresta brittiska storviltsjägare sköt nog knappast elefanter för sin omedelbara överlevnad. Och masskjutande av elefanter har ju även det initierats av beställningar från människor som knappast behövde elfenben för sin överlevnad. Oavsett har det inte med begreppet evolution i Darwins mening att göra. | |
| magnusito | 2013-01-06 23:31 | |
![]() | Jag tror att det är samma krafter som förtrycker både människor och djur. Det finns ingen motsättning. Motsättningen går emllan att engagera sig och stödja goda krafter eller att skita i saken. | |