Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 914 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-08 20:41 | |
![]() | om du vill kontakta en dietist går också på högkosnads kortet | |
| apbur | 2013-01-08 21:49 | |
![]() | johannesbröd, låter inte riktigt att bristtillståndet skulle komma trots berikning och kosttillskott. | |
| johannesbröd | 2013-01-08 22:33 | |
![]() | Ttiittii, Ber man om en dietist på vårdcentralen?.apbur..jag kanske läste fel, elller så kan det kan ju vara någon som är lite anti och skeptisk som skrivit lite som han tror..inte vetenskapligt..det var nån blogg jag läste det nånstans.. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-08 23:38 | |
![]() | ja,dietister finns på alla vårdcentraler, Sci-Fi gogla på det själv ,alla veg bara vet att det är så | |
| Mindymoo | 2013-01-08 23:58 | |
![]() | Jag har hållit på i 45 år. Varit vegetarian/laktovegetaria n/vegan/laktovegetarian igen. Har bra koll på vad jag stoppar i mig och vad jag behöver fylla på med - det är krångligare att vara vegan så jag föredrar laktovegetarisk kost. Använder alltså mjölk/grädde i maten, äter smör, och färskost eller ost med vegetabilisk löpe. Det där med depression och B12 var det en läkare som sa, så jag förmodade att det var sant. Kollade nu och fann diagnosen t ex här: www.privatmedicin.se...b1 2-brist/ | |
| Mindymoo | 2013-01-08 23:59 | |
![]() | ... och här www.netdoktor.se/hja...Pa geId=368 | |
| cizma | 2013-01-09 01:00 | |
![]() | terapi 50 spänn per gång på vårdis.. tills du får frikort, om du får det. ät rätt och må bra, fysiskt och psykiskt.. eller nåja.. bra och bra.. bättre | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-09 01:03 | |
![]() | 1100 är gränsen för frikort | |
| pillanlove - Ej medlem längre | 2013-01-09 01:19 | |
![]() | Man kan äta väldigt bra o ha en sund vegansk kost utan att bli fanatisk. Men mjölkprodukter vitt bröd o raffinerade margariner är på lägsta nivån. Man kan festa till det nån gång med en fetfisk. Ha en kex o ostkväll kanske en fet yoghurt med hallon o blåbär i morgonsolen, grilla en turturduva o må bra. Jag skulle vilja hitta ett namn på den här kosten, "Vasmart" Jag är vasmartare jag äter inte vadsomhelst från kartonger. Läser noga innehåll sförteckningar för jag vill inte få i mig mystiska ex. emulgeringsmedel, typ koksalt o raffinerat sockerl. Hel o ren mat helt enkelt. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-09 01:23 | |
![]() | Undrar om veganism, LCHF, mat-utan-tillsatser och alla andra trender hade funnits om det inte fanns communities där dessa människor kunde skryta om sig själva. Eller nej, de fanns ju inte så var det ja. | |
| apbur | 2013-01-09 01:24 | |
![]() | Mindymoo, depression står under symtom. Det är en sekundär sjukdom, något som kommer till följd av något annat. Botar du bristen blir du också av med symtomen till följd av bristen. Alltså har du inte en depression utan en B-12-brist. | |
| pillanlove - Ej medlem längre | 2013-01-09 01:37 | |
![]() | "Undrar om veganism, LCHF, mat-utan-tillsatser och alla andra trender hade funnits om det inte fanns communities där dessa människor kunde skryta om sig själva. Eller nej, de fanns ju inte så var det ja." :-D tyckte själv nu ifall de jag citerade är jantelagigt gentemot mig att jag tipsade om hur enkelt det är utan att vara hälso-fascistist. | |
| Mindymoo | 2013-01-09 04:01 | |
![]() | apbur, jag skrev: "En känd effekt av B12-brist är f ö depression." Skulle väl ha skrivit symptom - men meningen är densamma. Naturligtvis inbegrips att depressionen botas med tillförsel av B12. | |
| johannesbröd | 2013-01-09 09:35 | |
![]() | Mår man bättre av laktovegankost än strikt vegankost.Det är väl kanske en fördom men veganer ser lite tunna och bleka ut tycker jag.Men det kanske bara har varit tillfälligheter,de jag har träffat. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-09 10:13 | |
![]() | det är nog individuelt, | |
| gröne Yoda | 2013-01-09 17:17 | |
![]() | Det är avsevärt mycket lättare att vara laktovegetarian än vegan. Som vegan kan man få det lite knöligt när vännerna tycker att "vi kan väl beställa pizza" och det enda alternativet blir falafel utan sås. Falafel är förvisso gott, men det är trevligt att ha lite alternativ. Och möjliga pålägg på frukostmackorna ökar markant om man är laktovegetarian istället för vegan; i alla fall om man räknar alla ostsorter separat. Tänker du hålla dieten helt "strikt" får du även tänka på att det ingår gelatin (på svin eller nöt) i ganska mycket, så som många rödviner, mörkt öl, massor med sorters godis, etc... Och i "strikt vegankost" går även honung bort. Om skälet till att du funderar över att byta diet är att inte stödja köttindustrin (vilket du skrivit) så uppnår du det ganska bra genom att undvika produkter med signifikant köttinnehåll. I så fall kan du med gott samvete äta ägg- och mjölkprodukter, samt produkter som endast innehåller spår av kött. Fast det är förstås inte så bra om du ogillar djurhållning även utanför köttindustrin. | |
| johannesbröd | 2013-01-09 21:07 | |
![]() | krav-ägg från höns som får vistas ute någon del under en dag borde vara bättre än de som inte får det som sitter i en trång bur bara..eller..? | |
| lemjau | 2013-01-09 23:05 | |
![]() | Om man letar lite, så brukar man kunna få tag på lokalproducerade ägg från hönor som bor hos någon snäll bonde och sprättar runt bäst de vill. :) | |
| lemjau | 2013-01-09 23:11 | |
![]() | Vill förresten passa på att tipsa om två bra dokumentärer som du kanske inte har sett! 1. Unser Täglich Brot (Vårt dagliga bröd): www.youtube.com/watc...Jx vG67w864 Jättesnygg (raka linjer, fina vinklar, schysst klippning) dokumentär utan speaker. Handlar om djurindustrin och annan matindustri. 2. Earthlings: www.youtube.com/watc...e4 DJh-L7Ys Om djur vi äter, djur vi har på oss, djur på cirkus osv.. | |
| Mindymoo | 2013-01-10 04:03 | |
![]() | Laktovegetarisk kost är det nästan svårt att misslyckas med. Det är gott, nyttigt och kräver oftast inga tillskott. (Lakto/ovo, där man även äter ägg, är förmodligen ännu enklare). Man får ju själv dra gränserna. Jag äter t ex inte ägg, men gör undantag - om nån bjuder på hembakt tårta eller en sallad med majonnäs i dressingen börjar jag inte protestera. Några äter t ex all slags ost, jag äter helst bara ost som är gjord med vegetabiliskt löpe - men gör undantag för t ex pizza. En del struntar i E-nummer med animaliskt ursprung, andra (som jag) har E-nummerlistan nästan i huvudet. Lycka till med ditt val! | |