Spelrum
Giraffen22
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 926

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Salka12013-01-10 18:48
Antal inlägg: 674

Månggifte låter intressant. Då kunde man ha en man för varje syssla, tvätt, städ, trädgård, matlagning osv, så kunde jag bara sitta och bli ompysslad...

Salka12013-01-10 18:49
Antal inlägg: 674

Det är ju så dyrt att anställa

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-10 18:58
Antal inlägg: 37631

dödsryckning var ordet sa Bill

Yamma2013-01-10 19:42
Antal inlägg: 2285

Jag tycker det är bra idéer.
Salka, det kan du ha nu också. Du måste inte gifta dig för att skaffa städare.

Sin Corazon2013-01-10 22:17
Antal inlägg: 123

Nä, men du måste betala för dem. Eller hitta polyamorösa män som gör det gratis.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-10 22:34
Antal inlägg: 1194

Många av idéerna är väl snarare libertarianska än liberala om man ska vara nogräknad.

Fri invandring och månggifte är mina favoriter bland idéerna. Har svårt för att bestämma mig för om jag ska bli irriterad för att de är pk-populistiska (om än opragmatiska) eller imponerad för att de är så vågade.

Platt skatt är också intressant. Det har jag fnulat på en hel del själv och det finns både fördelar och nackdelar. Kul att ett etablerat parti vågar ta upp det!

Maradona19862013-01-10 22:46
Antal inlägg: 1801

Jag älskar att ett parti vågar vara liberalt. Även om jag köper Hinkens påstående att man kanske skulle kalla det libertarianskt, eller möjligtvis nyliberalt, istället.

Men som många hävdat tidigare så är C inte nödvändigtvis rätt parti för dessa idéerna. Detta är långt ifrån gamla Bondeförbundet och därmed kommer man att skrämma bort en hel del kärnväljare. Är exempelvis inte säker på att de skånska centerpartisterna är helt nöjda med tanken om fri invandring.

Jag är verkligen imponerad över att någon vågar ta ut en riktning. Vi har idag ett regeringsbärande parti som rört sig mot mitten till den milda grad att de numera tror sig vara ett arbetarparti. Och vi har landets största parti som valt en partiledare som tror att den bästa taktiken är att hålla käften och inte säga någonting överhuvudtaget. I den miljön växer givetvis de bruna krafterna eftersom de är de enda som väljer att ta ställning. Och nu gör C detsamma, fast i en helt annan riktning. Och detta är givetvis helt fantastiskt. Men tyvärr tror jag inte att det kommer att hjälpa dem i nästa val, även om de säkerligen kommer att få min röst.

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-10 22:56

om jag nu gifter mig med 7 stycken män och blir gravid,vem är då fadern alla eller kommer det göra faderskapstest?

Maradona19862013-01-10 23:06
Antal inlägg: 1801

Titti, tja, det är ju visserligen ett problem. Men inget hindrar ju dig från att ha 7 karlar även idag även om ni inte är gifta. Så därvidlag är det ju knappast någon skillnad.

Grundfrågan är ju givetvis huruvida du själv ska få fatta beslut om ditt liv, även om det strider mot vad som traditionellt anses som normalt. Liberalism när den är som bäst med andra ord.....

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-10 23:19

ja det låter alldeles fantastiskt bra för barnen,men det är så många barn som har det illa så det märks inte i mängden,1 eller 2 veckor innan hon är borta det är frågan, kan slå vad om det

Yonderboy - Ej medlem längre2013-01-10 23:20
Antal inlägg: 1661

Robert Nozick frossa lång väg! Det verkar vara lite av ett banbrytande vägval. Vanligtvis brukar partier inte så renodlat lägga fram program ifrån avgränsande ideologiska ståndpunkter. Det här programmet har i det lilla jag har hört, en avsaknad av konkurrerande kulturella och moraliska principer.
Givetvis så är det svårt att uttala sig om detta med någon större säkerhet utan ha läst den eller hört intern debatten bakom den.

Egentligen är jag inte heller så chockad av det jag har hört heller!
Det väsentliga i programmet ligger på det ekonomiska planet, där man avser att ta bort skatteomfördelningar och med stor sannolikhet även kommer ha åsikter om arbetsmarknadsregler.

Kuriosa är att man vill ha fri invandring och möjlighet till månggifte, det är mer symtomen än skälva tillståndet.

Grattis Centern, ni verkar vara det först riktiga höger libertarianska partiet på riksnivå någonsin.

Yonderboy - Ej medlem längre2013-01-10 23:26

Synpunkter på människan frihet i all ära. Men det mest väsentliga i friheten kan väl inte vara att få gifta sig med hur många man vill?

Hur det än är så vill människor följa lagar och regler även om det nu råkar var naturlagar som en konstitutionell marknadsekonomi med våldsapparat.
Alla människor tvingas följa principer som de nödvändigtvis inte har röstat för. Dessutom var Nozick inte mycket för majoritetsprincipen heller.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-10 23:42

Nozick hade nog i första hand rynkat på ögonbrynen över vilka idéer man väljer att lyfta fram i hans anda. Han var väl mer intresserad av äganderätten än av månggifte.

Eller egentligen var han kanske mest intresserad av att reta Rawl...

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-10 23:45

Rawls

Yonderboy - Ej medlem längre2013-01-10 23:46

Visst var många av hans principer centrerade på ägandet. Men precis som du säger så ska man även se honom i förhållandet till motviljan att staten ska bära någon skyddande hand över någon.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-10 23:49

Jo rent principiellt skulle han säkert samtycka den gamle räven. Var han kristen förresten?

Armbuur - Ej medlem längre2013-01-11 05:02
Antal inlägg: 18

Måns_E: Är inte äktenskapet i grund och botten kyrkans ansvar? Att det anpassats efter dagens leverne gör bara äktenskapet menlöst, i mina ögon. Det har förvandlats till en social statuspryl. Att bära ring på fingret och byta efternamn, det är det enda det innebär (bortsett från lite byråkratitjafs, vad jag förstått).
Jag ser inte varför människor som värderar individen högre än äktenskapet skall gifta sig. I de flesta fall håller det ändå inte livet ut (vilket väl är meningen att ett äktenskap ska?). Vill man bära ring och byta efternamn kanske vi borde byta namn på det och inte längre kalla det äktenskap (eftersom ett sådant innebär annat än det gör idag) och börja kalla det för något i stil med ringmärkning. Då kan man känna sig fri som en fågel, och utvald på samma gång.

Armbuur - Ej medlem längre2013-01-11 05:04
Antal inlägg: 18

Och jag är medveten om att det är ett idéprogram, men det är väl roligare att göra en diskussion av det än att alla bara skriver att de är för eller emot centern?

johannesbröd2013-01-11 06:20
Antal inlägg: 35

Precis Armbuur..jåller med både vad gäller ringmärkning och att det är roligare och memingen att centrrns ideer ska diskuteras.

Måns_E2013-01-11 08:35
Antal inlägg: 12028

Äktenskapet är väl en social konstruktion som bland annat har med arv och äganderätt att göra. Alltså i mycket en praktisk konstruktion. Inte heller är det något unikt för kristendomen.

Men visst skulle man kunna kalla det för något annat, om man vill krångla till begreppen :)

Det är väl klart att man kan diskutera Centerns idéprogram, jag har bara skrivit att väldigt många verkar ha missuppfattat vad det handlar om, och ditt inlägg tolkade jag just så.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?