Spelrum
Giraffen22
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 926

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Silfverkrok - Ej medlem längre2013-01-15 22:59
Antal inlägg: 7174

Jesus, ja att dom lutar kroppen mer är en teknik men den gör dom för att dom har muskler som krävs för att räta upp sig om det skulle behövas. Så det är fortfarande en kombination av teknik OCH muskler. så tjejerna skulle ändå inte ha samma förutsättningar. så vare sig det är slalom eller fart hamnar tjejerna sekunder efter.
hur mycket jag än gillar lindsey vonn (och det är mycket det :) ) är det en meningslös uppgift att tävla mot männen.
damidrott blir inte mindre spännande för att dom inte är män!

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-15 23:00
Antal inlägg: 3768

Corlini.
Hört talas om gravitation? Åker du skidor själv.
Klart att vikten spelar roll när det gäller självgenererad fart.

Och allvarligt, finns det ryttare som väger 100 kg??
Om ja så erkänner jag att jag är förvirrad. Trodde bara det var vättar som sysslade med sånt?

Maradona19862013-01-15 23:02
Antal inlägg: 1801

Jag är för att män tävlar mot kvinnor så mycket som möjligt i sporter där det är fysiologiskt rättvist. Häst- och motorsport givetvis, men troligen även t ex skytte och bågskytte. Intressant nog gjorde man ju det i lerduveskytte, men sedan vann en kvinna och då ändrade man reglerna.

Sedan tycker jag att det borde funka även i t ex bowling och curling, men samtidigt hör man kvinnliga curlingspelare som pratar om hur mycket mer kraftfullt (?) männens spel är, så kanske handlar det om att jag inte förstår sporterna tillräckligt.

Däremot är det bara publicitetssökande som ligger bakom Wonn's försök att möta männen. Hon skulle få stryk med fem-sju sekunder, d v s komma sist bland männen i världscupen. Och det skulle inte hjälpa damidrotten.

Generellt sett så tror jag att damidrotten mår bäst av att inte jämföras. Det finns ingen poäng i att göra det. Ingen tycker väl att t ex Marit Björgen är en sämre idrottare än Petter Northug. Båda är fantastiska. Men så klart skulle det bli löjligt om de tävlade mot varandra.

Idag slog AIKs P17-lag det svenska damlandslaget med 3-0. Inte oväntat, snarare förvånansvärt liten marginal. Som 16-åringar slog vi med mitt handbollspojklag de dåvarande svenska mästarna på damsidan i en skojmatch. Och vi var verkligen inte topp-10 i landet.

Men hursomhelst, jag tycker att vi ska värdera manlig idrott och kvinnlig idrott för sig själva. Men denna typens försök hjälper inte damidrotten. Minns att Annika Sörenstam, som var en minst lika stor stjärna som Wonn i en betydligt mindre fysisk sport, missade cutten när hon försökte tävla mot männen.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-15 23:04
Antal inlägg: 7985

Håller helt med, tänkte också på Sörenstam.

Silfverkrok - Ej medlem längre2013-01-15 23:06
Antal inlägg: 7174

En som gillar sport men missar att hon stavar efternamnet Vonn?
Skärpning maradona ;)

Maradona19862013-01-15 23:07

Silfverkrok. Jag ber om ursäkt :)

Jag känner henne fortfarande som Lindsey Kildrow, som hon hette innan (det numera avslutade) äktenskapet :))

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-15 23:12
Antal inlägg: 1194

Antar att hon vill tävla mot killarna mest för att ge sig själv nya utmaningar? Helt OK tycker jag. Kan till och med bli ganska intressant.

Maradona19862013-01-15 23:25

Om det hade varit så att hon vore nära, så visst skulle det kunna varit intressant. Men problemet är ju att det är uppenbart att hon skulle vara väldigt långt efter. Män och kvinnor har ju i vissa fall tävlat i samma backar (t ex kör man ju ibland jippobetonade mixed-lagtävlingar) så man vet ju redan innan hur långt efter hon "normalt" är. Så motivet är givetvis kommersiellt snarare än sportsligt och därför tycker jag att det är trams.

Sedan vet jag inte om det har haft någon betydelse att detta utspelet kom samtidigt som hon låg i en bökig skilsmässa och verkade vara lite ur balans. Just nu känns det viktigare för henne att ta upp den nästan omöjliga kampen med Tina Maze om damcupen.

alfadiva2013-01-15 23:43
Antal inlägg: 50

Meningslöst?
Eller ... En evolutionär vändpunkt..?
om kön inte påverkade hur den mänskliga kroppen utvecklades, utifrån vad som är önskvärt, kanske muskelmassan och muskeltyper skulle komma att bli allt mer lika inom lika idrottsgrenar...?
om inte kön avgjorde hur hård konkurrens man tilläts möta och jämföra sig med skulle även målen kanske sättas på en annan nivå...?
om de ekonomiska resurserna fördelades mer jämlikt skulle kanske kön framöver komma att ha en allt mindre betydelse inom idrotten...?

Maradona19862013-01-15 23:47

Alfadiva, jag förstår inte ditt inlägg riktigt, men menar du att en omfördelning av de ekonomiska resurserna skulle förändra de fysiologiska förutsättningarna mellan könen? Eller förstår jag dig fel?

Guldplate2013-01-15 23:48
Antal inlägg: 1212

Sote:
Den du tänker på är Caster Semenyas som det var en het debatt kring om hon var kvinna eller man. Hon stoppades aldrig från att tävla, mer än möjligen tillfälligt. Guldmedaljen hon tog har hon fått tillbaka och hon får fortsätta tävla som kvinna och mot kvinnor.

Annars kan jag förstå varför vissa kvinnor vill tävla emot männen. De flesta av oss vill ha utmaningar. Det är bara att kolla på oss här inne som spelar alfapet. Många av oss vill bli bättre och möta bättre motståndare. Är man som kvinna så bra att man dominerar i sin sport så förstår jag om man börjar kika på möjligheterna att tävla emot männen. Där finns de nya utmaningarna som kan puscha dom ännu längre i sin sport. Svårare än så tror jag inte det är...

jonisk - Ej medlem längre2013-01-15 23:48

Que?

jonisk - Ej medlem längre2013-01-15 23:49

Till alfadiva, då.

Skblole2013-01-15 23:50
Antal inlägg: 922

Om hon verkligen tror att hon kan konkurrera så är det klart hon ska köra. Förmodligen kommer det inte gå så bra, men vad är det värsta som kan hända? Att hon bekräftar vad alla redan vet?

alfadiva2013-01-16 00:00

Nej, menar inte att en omfördelning av de ekonomiska resurserna i sig skulle förändra de fysiologiska förutsättningarna mellan könen, men däremot skulle det förrändra förutsättningarna.
Pengar ger tillgång till träning och tävling. Pengar påverkar kvaliteten och utbudet; av idrotter, klubbar, tränare..
Genom ungdomssatsningar finner man nya tlalanger, och där man söker finner man...?

Guldplate2013-01-16 00:09

Alfadiva:
Du tror inte att skillnaderna mellan de ekonomiska förutsättningarna hänger på att vi tittare oftast vill se det starkast, snabbast och bästa som finns och att det är därför ekonomin blir olika för män och kvinnor?

Jag kan tycka att greken Oscar Pistorius "Blade runner" är intressant. Nu rår han inte på de allra snabbaste männen i sin distans men om tekniken och han fortsätter att utvecklas, kommer vi hellre vilja se handkapps-OS än vanliga OS pga att de är snabbare???

Maradona19862013-01-16 00:20

Guldplate och Alfadiva, ett par kommentarer.....

Jag tror att vi överdriver de ekonomiska skillnaderna på elitnivå. Visst finns det idrotter (fotboll, basket, ishockey m fl lagidrotter) där skillnaderna är enorma. Däremot tror jag att det finns ett stort antal individuella idrotter, t ex tennis, golf, friidrott, alpint, längdskidåkning, skidskytte, m fl där det snarare handlar om att individuella stjärnor och profiler får sponsorer och pengar oavsett kön. Jag tror inte att skillnaden mellan Northugs och Björgens förutsättningar är speciellt stora. Eller skillnaden mellan Vonn och Hirscher. Eller mellan Fourcade och Berger. Eller Bolt vs Isinbajeva.

Dessutom, just inom dessa individuella idrotter är jag inte säker på att den manliga idrotten är så hemskt mycket mer attraktiv rent kommersiellt. Jag uppfattar det snarare som att inom dessa idrotter är män och kvinnor väldigt jämlika.

Sedan är kanske situationen inom ungdomsidrotten annorlunda. Det vet jag inte mycket om tyvärr.

Och slutligen en liten OT kommentar. Oscar Pistorius är sydafrikan. Och dessutom är hans medverkan i vanliga tävlingar mycket tveksam eftersom han rimligtvis har en stor fördel av att vara lättare än sina konkurrenter. Tror att, om fenomenet blir vanligare, man kommer att skärpa reglerna.

alfadiva2013-01-16 00:22

Jo visst kan det vara så att "vi" vill se de främsta idrottarna.
Men den "manliga idrottaren" har existerat bra mycket längre än den "kvinnliga idrottaren" vilket har gynnat den manliga kroppens utveckling och anpassning till idrottsgrenarnas krav.
Det var inte jättelänge sedan som kvinnor inte deltog alls i idrotten, för att inte tala om elitidrotten... Vi talar ju IDAG om damfotboll och damhockey (med fjant regler).
Och pengar påverkar vilken nivå en idrottare kan nå, i allra högsta grad

Guldplate2013-01-16 00:30

Maradona:
När det gäller ekonomiska skillnader så märks de ju speciellt i lagsporterna. Ta fotboll som ett exempel.
Skillnader inom individuella sporter finns också men kanske inte är lika påtagliga.
Sen vill jag nog hävda att de flesta kolla hellre på killar än tjejer oavsett sport. Räkna de spaltmetrarna som skriv tex om hundra meter-finalerna i OS och VM. Det läggs större fokus på männen.

Av någon anledning har jag fått för mig att han är grek och har svårt att släpoa det. :-)

Det intressanta är i alla fall att om han börjar springa snabbare än de icke handikappade, vilket vill vi då se. Världens snabbaste eller världens snabbaste icke handikappade? :-)

Maradona19862013-01-16 00:35

På din andra kommentar: här är Oscars wikipediastory.... sv.wikipedia.org/wik...Pi storius. Väldigt sydafrikan och väldigt lite grek.....

När det gäller den tredje kommentaren: under maratonloppen vinner alltid rullstolsåkarna, eftersom det går mycket fortare än att springa 42 km. Men deras uppmärksamhet är ganska begränsad. Och det blir väldigt fel att jämföra handikappade som tävlar med tekniska hjälpmedel med icke handikappade.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?