Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnill2013-01-21 15:58
Antal inlägg: 1942

En del som försvarar honom menar att han kan ha haft rätt om hennes diagnos (instabil personlighetsstörning) och att alla andra bara låter sig duperas. Det intressanta är dock att ingenstans anses den korrekta behandlingen för instabil personlighetsstörning vara arrogans, maktdemonstrationer och att inte lyssna på patienten. Det som är den mest utbredda behandlingen vid svår instabil personlighetsstörning och självskadande beteende är DBT (dialektisk beteendeterapi), och vad jag förstår var inte den manliga "terapeuten" (ej legitimerad) inte DBT-terapeut.

hundbiten - Ej medlem längre2013-01-21 16:26
Antal inlägg: 2225

Det var nog snarare ordet ytterligt än ypperligt jag menade.

BlackMirror2013-01-21 20:41
Antal inlägg: 299

Fy fan. Jag har lyssnat på båda delarna av dokumentären och är helt chockad. Det kvittar om Nora har borderline eller ej, hon ska inte bli behandlad på det här sättet. Hur kan samtal med en skötare räknas som terapi?

Känns ju fint att den här Ola Gefvert bestämmer över psykvården i mitt län.

omeganoll2013-01-22 00:21
Antal inlägg: 512

Man behöver absolut inte vara lämplig för att bli psykiater eller lärare!
Pga rekryteringsunderlaget utexaminerar man alla som har erforderligt läshuvud och alltså tar sej igenom kurserna. Ute på fältet härskar kollegialiteten som så ofta prioriteras högre än själva uppdraget, det man egentligen har betalt för.
Tillsynsmyndigheterna utgör i första hand politisk kosmetika, dvs dom finns för att kunna hänvisas till men dom befolkas av inkompetenser - inte många vill jobba där. Detta låter naturligtvis som konspirationstankar men tyvärr ser verkligheten mest ut som så och vi lär få leva med det...Se rad två!

apbur2013-01-22 00:29
Antal inlägg: 9699

Du har ju hakat upp dig.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-01-22 00:34
Antal inlägg: 2109

Vad har hänt? Vem är den här psykologen?

apbur2013-01-22 00:42

Psykiatriker! Viktigt det där. Lyssna på dokumentären på p1 om "Nora" som blivit våldtagen av kapten klänning.

Yonderboy - Ej medlem längre2013-01-22 00:57
Antal inlägg: 1661

Man kan givetvis beklaga det som hände! Läkaren verkar inte vara lämplig, han framstår som känslokall, frångå västenlig fakta osv

Men frågor man också bör ställa sig är!

Vad kommer hända med denne läkare, kommer han miste sin licens eller blir det en liten varning, kommer hans beteende korrigeras?

Om inte det leder till någon större korrigering, vad beror det i så fall på?

Hur vanligt är det att man har en skev sin på brottsoffer, avvikande beteenden och hur stor är kompetensen att behandla svårare och komplicerade fall?

Jag har i mitt arbete stött på fall där psykiatrin inte bara har haft svårt att hjälpa patienterna utan även bristande uppföljning och journalskrivning samt upprättandet av en medicinsk åtgärdsprogram som de är skyldiga till att upprätta.

Enligt min mening så är lider psykiatrin av en generell brist på kompetens och professionell metodisk metodik.

Det förekommer periodvis tidningsscoop om bristfälliga eller felaktiga diagnoser i tidningarna men det görs sällan koppling till ett strukturellt överordnat problem om bristande kompetens utan mer om bristande resurser som inte nödvändigtvis är samma sak. Jag anser att det är fel att peka ut enstaka aktörer utan att samtidigt peka på generella problem.

125478 - Ej medlem längre2013-01-22 12:14
Antal inlägg: 8332

jaap... Det finns en länk ovan där du kan lyssna på programmen.

Minta2013-01-22 18:48
Antal inlägg: 20042

Trådskaparens uppmaning har blivit verklighet, psykiatrikern har fått sparken.

gnill2013-01-22 19:12
Antal inlägg: 1942

www.aftonbladet.se/n...61 12903.ab
här kan man läsa om just det

lamaglama2013-01-22 19:37
Antal inlägg: 439

"Du får inte bli så sjuk så att du åker in på psyket på ett halvår, Då först ska du få hjälp av en kvinnlig psykolog - inte annars".

Jaha. Om patienten inte blir så sjuk på ett halvår, ja då betyder det ju att hon inte alls är sjuk egentligen, hon kan alltså "skärpa sig" så länge som det behövs för att hon ska få sin vilja fram.

Och om patienten trots detta hot BLIR så sjuk på ett halvår, ja då får hon ju ingen kvinnlig terapeut för då har hon ju inte uppfyllt de krav som ställts.

Snacka om moment 22. Gubben påminner om psykiatern i Milleniumserien.

Xin Chao2013-01-22 20:08
Antal inlägg: 234

Tack Uppsala för att ni lyssnade ni läste mitt krav här på Betapet.
Och så upptäcker jag att min jobbförsäkring är köpt i det försäkringsföretag karln sitter i! (Rekommenderades av mitt eget fackförbund)

mask12013-01-22 20:34
Antal inlägg: 374

Hörde "doktorn" på nyheter på lätt svenska, mer hybrisdrabbad person har jag aldrig hört live, han förstod inte att reportern sänkte honom;-... du kan ge dej fan på att jag tjänar mycket pengar på det här/ ... utan att skämmas----

125478 - Ej medlem längre2013-01-22 20:42
Antal inlägg: 8332

Skönt att patienter slipper ha honom i alla fall, hoppas bara Landstinget får upp ögonen över att det är fel att han får besluta om vårdinsatser samtidigt som han tjänar pengar på att t.ex. inte remittera patienter vidare, som skulle behöva det.

kråkansolen2013-01-22 21:32
Antal inlägg: 12

jag har haft att göra med honom under utrdning av ADHD, och kan bara säja att det va inte en dag försent, nu har han fått sparken!!!

Minta2013-01-22 21:43
Antal inlägg: 20042

Vilken pajsare. Hävda att hon tack vare sin borderlinestörning manipulerade vårdpersonalen med sin önskan om en kvinnlig terapeut/psykolog. I själva verket fick hon ingen utbildad psykoterapeut utan en manlig skötare. Och psykiatrikern kunde plocka ut stora vinster. Det är snyggt.

Yonderboy - Ej medlem längre2013-01-28 23:03
Antal inlägg: 1661

Visst vinster i välfärd, på skattepengar!

fairflower2013-01-28 23:42
Antal inlägg: 167

Jag tänkte också på Millenniumserien, verkligheten överträffar dikten tyvärr.

apbur2013-01-29 16:04

Nä, nu tycker jag faktiskt synd om mannen. Det han gjorde lät inte bra men man måste vara medveten om att man inte har hela bilden, den kan vara både värre och förmildrande. Som sagt, det vet man inte men han har fått utstå mycket nu. Det går inte att försvara sig när man väl fått pöbeln efter sig. Jag tycker man är för snabb på att peka ut enskilda individer som får ta hela lasset på det här sättet istället för att faktiskt prata om de strukturella problemen. Varför blir många människor som jobbar med människor cyniska? Hjälper man dessa personer eller blundar man för problemet och förklarar det som problem kopplat till personen?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?