Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| okynnespåse - Ej medlem längre | 2013-01-26 21:20 | |
![]() | Håller med Lill-IT. :-) Skämt åsido, spela först till 10 vinster så vinner den bättre spelaren 9 ggr av 10. Schack är bara skicklighet. Scrabble är väl på samma nivå som backgammon. | |
| alfadiva | 2013-01-26 22:44 | |
![]() | Ratingen är inte alltid ett mått på skicklighet.... mer feghet & safe:ande... om man tvär-vägrar möta nån med lägre rating så kan nog skickligheten ifrågasättas | |
| ciccivi | 2013-01-26 23:20 | |
![]() | Turen jämnar ut sig, man ligger på den nivå man förtjänar. Tyvärr ;) | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-01-27 13:31 | |
![]() | Det finns ett antal saker som utmärker spelare som vinner ofta utan att förlita sig på tur. Väldigt ofta kan det framstå som att det är de som har tur, fastän de kanske haft det motigare än du själv därvidlag. Några av dessa tar jag upp nedan. På paniktempot kan man enkelt nå en hög rating genom att spela korta ord fort och mot undermåligt motstånd under lång tid. Det finns många spelare här som nått en bit över 3000 mest bara i kraft av att ha spelat många matcher mot sämre spelare, som inte behärskar paniktempot. Resten av mitt inlägg kommer att beröra annat spelande. Jag lägger ingen prestationsvärdering i termen "bra spelare", den används mest som ett begrepp nedan. Jag utgår för tillämplighetens skull från spel med givna förutsättningar. (Läs: Inte slumpat bräde.) Bra spelare håller ofta en hög omsättning med bra rotation på brickorna. Jag tror det är vanligare bland mindre Scrabblevana och ordfrälsta spelare att hålla på en bricka som Y eller J in absurdum i väntan på ett bra läge. Kanske uppenbarar det sig till slut, men risken är stor att din motståndare under tiden dragit i från så mycket att detta helt neutraliserar din poängskörd. Bra spelare vet hur många brickor av varje sort potten innehåller och känner ungefär vilka som kan komma ifrån "påsen" utifrån vilka som redan ligger på brädet. en del prickar av brickorna under spelets gång, för att veta vad den andre har på hand när "påsen" är tom. Då kan man spela oerhört smart utan att göra onödiga bjudningar eller upplägg åt sin motspelare. Bra spelare ger sig fler valmöjligheter. Med fler möjligheter är man inte låst till exakt passning, vilket inte gör det alltför turbetonat, eller tungt att inte sitta på ett A när motståndaren öppnar för sig själv. Då tar man eller öppnar ett annat läge istället. Bra spelare är inte livrädda att öppna för en röd bonusruta om det innebär att de gör sig av med besvärliga brickor och erhåller 25 poäng för besväret. Visst händer det att man åker på en saftig kontring ibland, men sett över hela partiet jämnar det ofta ut sig om man fortsätter sitt poängplockande. Bra spelare ackumulerar fler poäng. Om du när spelet är slut fått runt 300 poäng har du sannolikt förlorat matchen. Får du däremot 400 ökar chansen att du vunnit betydligt, och får du 50 poäng ytterligare ökar den chansen markant. Titta på din matchstatistik och kolla hur många matchen med en slutpoäng över 400-430 du förlorat. Bra spelare är måna om att inte låta Z bli en ödesdiger bricka. När ordet ZEST tillfogades ordlistan blev Z i ett slag lite lättare att bli av med, särskilt som ord som NERTZ, AZER, ZELOT och ZENIT funnits sedan länge. (Dessa är alla relativt vanligt förekommande brickor som är kombinerbara med Z.) Ofta håller man heller Z något drag för att kunna bli av med den istället för att ha den som ett spöke som kan dyka upp exempelvis sent, eller när man sitter med i övrigt rullvänliga brickor. Det är som regel att göra sig en otjänst att hålla på Z i förhoppning om att kunna inkassera mycket poäng för den. Det hämmare spelandet och kan väsentligt minska dina chanser till poäng och bra brickor under dittillsvarande drag. Det finns gott om spelare en bra bit över 2000 i rating som gladeligen spelar en jokerbricka för 18 poäng, kanske för att man inte hittade något bra att lägga. Detta är som regel en dålig idé, och särskilt dålig om inte sitter på även den andra blanka. Då är det hart när alltid fördelaktigare att byta andra brickor, och spara den blanka, som är en oerhört värdefull bricka. Bra spelare vårdar de blanka och lägger kanske andra bra drag under tiden som inte offrar den, för att sedan använda den vid ett avgörande tillfälle som exempelvis i slutspelet, vid ett kontringsläge, eller till en rullning. De kan de generellt nyttiga och förtjänstfulla Scrabbleorden och kan rensa upp på sitt ställ enklare, och kanske till och med göra upplägg som du kan ta, men inte vet att du kan ta, då du inte känner till hakningen som krävs. De planerar framåt i högre utsträckning och lägger som regel aldrig ett HU för 20 poäng om det offrar deras enda vokal och de har exempelvis RR på stället. Brickbalansering är viktigt, och förmodligen underprioriterat av de som inte spelar så mycket, eller inte bryr sig om taktik, men som samtidigt visar sig tycka att de drabbats av en väldig otur. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-01-27 13:45 | |
![]() | ok | |
| blue_moon | 2013-01-27 13:46 | |
![]() | Mycket bra inlägg, Q-tile! | |
| MysteryMan90 | 2013-01-27 14:19 | |
![]() | Både tur och skicklighet... Beror väl mest på bokstäver, har man tur får man bra bokstäver. Men man måste också vara skicklig och kunna många ord. | |
| pabster1 | 2013-01-27 15:23 | |
![]() | Q-tile din förrädare... ;-) Kunde skrivit allt det där och en del annat taktiskt som jag behåller för mig själv. | |
| snövits - Ej medlem längre | 2013-01-27 15:27 | |
![]() | Men om man inte är lite skicklig upptäcker man ju inte ens om man har tur. Haha. Så jag tippar på skicklighet! | |
| blue_moon | 2013-01-27 15:51 | |
![]() | Precis, snövits! :)) | |
| Candino2 | 2013-01-27 15:52 | |
![]() | Finns det en tredje möjlighet att någon använder sig av en fusksida som räknar fram bästa ordet som man kan lägga? | |
| IShotQ-tile - Ej medlem längre | 2013-01-27 16:03 | |
![]() | pabster1: Visst är det så. Det är inga större hemligheter. Ändå verkar det vara märkligt få som anammar den typen av spelande, och istället hemfaller åt att skylla på otur och andra besynnerligheter, i mitt tycke beklämmande ofta. | |
| MunLäder | 2013-01-27 16:17 | |
![]() | 25 % tur, 75 % skicklighet. | |
| omeganoll | 2013-01-27 18:24 | |
![]() | Ingemar Stenmark:" Hä gäll int´å förklar´för dem som int´förstå´!" | |
| Karinsson - Ej medlem längre | 2013-01-27 18:38 | |
![]() | Jag tycker det är motspelaren som bara förstör hela tiden..:) | |
| latherese | 2013-01-27 20:12 | |
![]() | Med skicklighet kommer även turen. | |
| Tävelsås - Ej medlem längre | 2013-01-27 20:19 | |
![]() | men visst är det märkligt att när man haft 10 vinster så är det kört sen, spel efter spel får man skitläge rent ut sagt. Precis som om man straffas för sin tidigare tur. Tro fan folk blir religiösa........... | |
| diffdiff | 2013-01-27 21:02 | |
![]() | Handlar nog om både tur och skills ;) | |
| Inteallsbra - Ej medlem längre | 2013-01-27 21:09 | |
![]() | 90% handlar om sannolikhetstänkande och strategi. Resten är tur. | |
| KjellAnders | 2013-01-28 08:25 | |
![]() | Tur och otur med brickor jämnar ut sig i längden så det är skickligheten som är avgörande. | |