Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bujum | 2013-02-12 11:32 | |
![]() | Nu är det väl inte bara det att det är häst i lasagnen som är problemet. Nej det är som mz_lzrd säger. Det kan finnas substanser i köttet som vi inte tillåter här. Kontrollen i Rumänien håller nog inte samma standard som här. För det andra ska man få det man betalar för och i det här fallet så kan det faktum att det är häst istället för nötkött kännas extra hemskt för de som ätit av den av religiösa skäl. (Även om jag personligen hatar allt som har med religion att göra). Judar äter inte hästkött, och jag tror inte att muslimer gör det heller. Att det är frågan om slöseri i stor skala är jag helt överens om. det är ju vansinnigt att kasta mat som är ätlig över huvud taget. Jag anser också som TS att det har en negativ miljöpåverkan. Hoppas verkligen att Findus (och de andra aktörerna) får så galoscherna passar, för sådana skandaler skall bara inte få inträffa | |
| mz_lzrd | 2013-02-12 11:34 | |
![]() | Alltså nu är ju inte hästar idisslare, men de är veganer och ska de ätas upp får de inte ha utfodrats med andra döda djur. Grisar, hundar och människor är omnivorer och får äta sådana proteiner, men åtminstone människor blir sällan omvandlade till lasagne. Ännu. Det är, som Aftonbladet påpekar, ett väldigt slöseri att bara kremera hundar, katter och annat mumsigt, så varför inte finansiera äldrevården åtminstone delvis genom att göra läckra kötträtter av de gamla som dör? Många vårdboenden kunde kanske bli helt självförsörjande på kött. | |
| mz_lzrd | 2013-02-12 11:37 | |
![]() | Muslimer äter bara halalslaktat nötkött, så för deras del är det nog rätt lugnt om inte Findus m fl halalmärkt lasagnen. | |
| bujum | 2013-02-12 11:38 | |
![]() | I anledning av denna diskussionen i familjen så skrev min dotter - som är veterinär - följande på FB: jag tycker att det i sådana fall ska stå tydlig ursprungsmärkning av råvarorna. I detta fallet kommer köttet från icke så nogräknade Rumänska källor när det på förpackningen ger sken av att komma från Tyskland. Jag är nog en av de få i denna diskussion som faktiskt har varit på ett slakteri. Troligtvis är det inte filéerna som kommer i lasagnen, utan allt annat som kan malas ner i färs. Den livsmedelshygieniska delen kan nog också vara tveksam. Undrar just hur det är med foder till de livsmedelsproducerande djuren? Kött och benmjöl? Och när det gäller hästhanteringen med slakterier och slakttransporter, så är det INTE godtagbart djurskydd vi talar om i Östeuropa, Italien mm. Som jag sa i mitt inlägg tidigare, har jag INGA etiska invändningar mot att äta hästkött slaktat i Sverige (även om jag av känslomässiga skäl som hästveterinär inte vill göra det iallafall). I Sverige finns ganska mycket regler om medicinering av slaktdjur. Hur ser detta ut, och hur kontrolleras detta i Rumänien? Hur som helst, tycker jag att det är upp till var och en om man vill äta kött, men då rekommenderar jag att man äter svensk köttråvara. Det finns mycket att förbättra i Sverige vad gäller djurhållning, men jag vågar påstå att vid jämförelse har Sverige och Norge en god djurhållning jämfört med övriga Europa. | |
| mz_lzrd | 2013-02-12 11:43 | |
![]() | Nu ska man inte skriva rena gilla-inlägg här kanske, men jag gillar ditt inlägg, Bujum. Mycket. | |
| Minta | 2013-02-12 11:46 | |
![]() | Det är ju långa kedjor av kötthantering/slakthanter ing. Fattar inte hur man vill äta detta kött. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 11:48 | |
![]() | _Hedvig_: Jag kan mycket väl avgöra vad jag tycker är godast. Om hästköttet kommer från Rumänien vill inte heller jag äta det. Det landet är ökänt för att hantera både levande och döda djur på sämsta tänkbara sätt! Sina romska medborgare också, men det är en annan historia. Fy satan vad många rapporter och filmer djurskyddsföreningar har fått in om magra, sjuka hästar och tortyr samt avlivning av gatuhundar i Rumänien. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2013-02-12 12:54 | |
![]() | hundbiten-jodå men du ska minsann inte tala om för mig vad JAG gillar och inte gillar. bujum- jag har också varit på slakterier och håller fullständigt med dig och din dotter | |
| boffertomte | 2013-02-12 12:54 | |
![]() | Men de är med i EU, hundbiten. Denna fina sammanslutning där alla får konkurrera på lika =) villkor. Fri rörlighet av varor och tjänster. Bärplockning och hästkött är bara sånt som någon helt marknadsmässigt tjänar pengar på, och tjänar man bra med pengar behöver man inte äta färdiglasagne. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 13:02 | |
![]() | _Hedvig_: Det har jag minsann inte gjort heller. | |
| _hedvig_ - Ej medlem längre | 2013-02-12 13:12 | |
![]() | du generaliserade och jag tog åt mig | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 13:16 | |
![]() | Det är min personliga åsikt att hästkött är gott. Har du smakat? | |
| Sote | 2013-02-12 13:30 | |
![]() | Nu måste jag förtydliga lite här angående religioner och hästkött. Ortodoxa Judar får absolut äta hästkött så länge det är kocherslaktat. Det dom inte får äta är:fläsk, katt, blodmat och skaldjur. Ortodoxa Muslimer får också äta häst så länge den är halalslaktad. Detta gäller även nöt, får och kyckling. En som är muslim mer av tradition och födsel äter även kött som inte är halalslaktat. Det är väldigt vanligt att muslimer äter helt vanligt nötkött och även dricker alkohol. Hos en del riktigt extremt rätttroende muslimer så får man äta hela djuret förutom vänster ben. Det har att göra med att just vänster anses vara haram för en del. Dom får heller inte vara vänsterhänta. | |
| shulten | 2013-02-12 13:44 | |
![]() | Om två till tre veckor är allt glömt och den upplyste konsumenten återgår till sin inlärda hjälplöshet, äter köttavfall och ser på melodifestivalen... | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-02-12 13:45 | |
![]() | Sote: I moseböckerna står i alla fall att de enda landdjur som tillåts är de som idisslar och har kluvna klövar. Hästen faller ur båda kategorierna. Jag har dock ingen aning om hur judarna gör i praktiken. Var har du hört att de får äta häst? | |
| bujum | 2013-02-12 13:54 | |
![]() | Min far råkade vara jude så jag är väl insatt. Judar får inte äta hästkött över huvud taget. Arbetslinjen har helt rätt där. Förresten som ett sidospår ; kosherslakt och halalslakt är ett otyg vad gäller djurskydd. Vad jag har förstått så drar båda två ut på lidandet för slaktdjuret. Tycker det är helt oacceptabelt. | |
| bujum | 2013-02-12 13:55 | |
![]() | För övrigt så har jag själv ätit hästkött några gånger, och tyckt att det varit mycket gott och smakrikt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:02 | |
![]() | Jag trodde inte heller judar som lever kosher fick äta häst, just för att de inte har tudelade klövar. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:06 | |
![]() | Och inte idisslar, såklart. Även åsna, kamel och hund faller bort, t ex. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-12 14:18 | |
![]() | Litet tillägg: kameler är en sort för sig (inte hovar) och äts av muslimer. | |