Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 887

Forumkategorier

Användare Inlägg  
poohney2013-02-23 20:18
Antal inlägg: 434

har nu totalt tappat intresset för denna udda sport. kommer framledes att ägna min "tv-tittartid" till att läsa ryska klassiker.

hetspelle2013-02-24 19:37
Antal inlägg: 32

Äh Poohney än bättre är att lyssna på de ryska klassikerna när man själv åker skidor.

Maradona19862013-02-24 19:45
Antal inlägg: 1801

Folk pratar om att Norge är ett litet land. Men när det gäller skidor är det verkligen inte fallet. Läste en intressant kommentar om detta idag (i DN eller Aftonbladet tror jag) där man skrev att Norges skidcentrum Holmenkollen och främsta rekryteringsbas ligger i Oslo, en stad med ungefär en miljon invånare. I Sverige ligger Lugnet i Falun med ungefär 50.000 invånare. Det finns inget land i världen där skidåkningen är så viktig och stor som i Norge. Detta tror jag är orsaken till deras överlägsenhet, snarare än doping. Visst kan det säkert finnas någon som är/har varit dopad, men jag tror verkligen inte att det är systematiskt och heller inte att de är värre än något annat land. Detta är en skillnad mot Ryssland som, framförallt på damsidan, för ett tiotal år sedan var bäst i världen men där man har enormt många toppåkare dopingavstängda så att man numera är högst mediokra.

skrutta002013-02-24 19:53
Antal inlägg: 918

Kjennes veldig bra å väre NORSK nå ja!!!! :) :)

Mold2013-02-24 21:10
Antal inlägg: 2

Längdskidåkning är megastort i Norge, i samtliga fylken (län). I Sverige är det ju nästan bara glesbygden som håller på med längdåkning. Jag tycker det är mycket märkligare att det finns så många bra svenska längdåkare... hur kan det komma sig? Kan det vara dopning? ;) Den stora vintersporten i Sverige är ishockey, som är en relativt liten sport i Norge. Har aldrig hört några misstankar från norsk sida att svenska ishockeyspelare skulle vara dopade. Det har främst att göra med traditioner och - som Maradona skriver ovan - rekryteringsbaser.

jag vinner2013-02-25 10:47
Antal inlägg: 125

Men kära nån, man kan väl inte bara jämföra med Sverige, de e ju Norge som skåpar ut resten av världen, och det göre ju lite misstänkt......

pabster12013-02-25 11:33
Antal inlägg: 707

Skidåkning i sverige är mest 30-40 åringar och äldre. Man tränar en bra skadefrisport efter att tidigare ha ägnat sig åt hochey fotboll etc....
Reryteringsbasen i Sverige är mycket riktigt som någon skrev norra Sverige och därmed inte så stor. Tittar aldrig på skidåkning längre trist med jaktstart. Avgörs ju ändå de sista 2 minuterna så varför se på hela loppet. Northug ligger och snålkör på de andra för att sedan vara snabbast på spurt.....

Svediska2013-02-25 12:08
Antal inlägg: 53

Tyvärr har dopingen kommit för att stanna.Om man finner metoder för att avslöja doping hittar man bara nya vägar, tills dom också är avslöjade, och vad händer då?,Exakt man hittar nya vägar, och så håller det på.För mycket pengar involverat för att sporten någonsin ska bli ren.
Man borde kanske släppa det fritt så blir det åtminstone lika för alla.Alla som är sportintresserade glömmer nog aldrig Per Elofssons frustration när Mulegg drog ifrån och höll samma tempo till mållinjen.Det hjälper ju föga för PE att man sen fällde honom, loppet kommer ju aldrig tillbaka.

Jobbar2013-02-25 15:01
Antal inlägg: 503

När Wassberg, Svan, Moberg och andra svenskar vann nästan allting så var det väl andra nationer som undrade hur lilla Sverige kunde lyckas så bra...

KjellAnders2013-02-25 15:08
Antal inlägg: 351

De måste ha slutat "dopa" sig igår under sprintstafetten. Visst finns risk att de dopat sig. Likaväl som Cologna kan dopa sig trots att han nästan är ensam från sitt land som är med i världseliten. Tycker dock det finns störra funderingar mot de som bara dyker upp vid mästerskap och "råkar" bli bra då men både före och efter är de sämre. Norskorna dominerar ju nästan alla tävlingar så jag tror inte de använder otillåtna medel.

Svediska2013-02-25 15:10
Antal inlägg: 53

Sprinten blev kanske medvetet lite dålig så det inte verkar "för" bra.

Silfverkrok - Ej medlem längre2013-02-25 15:18
Antal inlägg: 7174

Så om många ryskor vinner är dom dopade men inte om många norskor vinner, maradona? nähä!

jag vinner2013-02-25 20:00

JA nog äre lite patetiskt Solfverkrok...

jag vinner2013-02-27 08:22

Jaha, o Dählies höga blodvärden berodde nog på uttorkning, taskigt med vatten i de norska fjordarna ;)

nulltj - Ej medlem längre2013-02-27 20:13
Antal inlägg: 14052

UG om dopning ikväll...

jag vinner2013-03-03 19:31

Skönt att se att en ren äntligen vann och femmilen är ju den viktigaste distansen... ;)

Sote2013-03-03 19:34
Antal inlägg: 3557

En ren? Jag trodde det handlade om skidåkare.........

Guldplate2013-03-03 20:08
Antal inlägg: 1212

Silfverkrok:
Ska man resonera som du, i inlägget 13-02-23 17:21, så borde väl inget land någonsin slå Kina eller Indien, när dom gått om Kina i folkmängd. Detta oavsett vilken sport vi än pratar om.

För hur ska något land slå världens folkrikaste land om det är konstigt att Norge slår nationer som Tyskland när de är så mycket folkrikare?

I inget land i världen är väl skidåkningen så stor som i just Norge. Det är ju nästintill att de får det med sig genom bröstmjölken. När de dessutom har världens bästa åkare i sina landslag så skapar det en vinnarkultur som drar med resten av åkarna. Samma fenomen som vi hade på Gunde Svans tid, då vi var dominanta inom skidåkningen.

Maradona19862013-03-03 20:37
Antal inlägg: 1801

Silfverkrok, skillnaden mellan Norge och Ryssland i det här fallet är givetvis att en massa ryskor åkt dit medan jag inte kan påminna mig någon norsk elitlöpare som befunnits dopad. Därför tycker jag att det är fel att attackera Norge utan några som helst bevis. Ryssland å andra sidan tar inte avstånd från dopningen än idag, exempelvis hade de i ledarstaben i år en ledare som blivit livstidsavstängd för systematisk dopning. Därför tycker jag inte det är konstigt om man misstänker ryssarna.

Nihlzon2013-03-03 20:52
Antal inlägg: 2

I Norge får om ofta skidor i 2 års ålderern, och man är ut på tur så ofta som möjligt, det är ju en stor o stark tradition. I glesbydgen lekar man med skidor i skolan, det finns många fjäll och mycket snö.
Som någon sa förut, hockey är ju inte det stora, men skidor! Och när det finns många som är duktiga så har ju dom yngre idoler många idoler o se upp till! Så jag tror att norskar dopar sig lika mycket som svenskerrna!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?