Spelrum
| Giraffen | 62 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 3 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 42 |
| Inloggade | 107 |
Mobilspel
| Pågående | 19 640 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| personenovan - Ej medlem längre | 2013-03-27 19:25 | |
![]() | bryr mig egentligen inte men "osökbar" funkar minst lika bra, och det innefattar alla sökmotorer. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-03-27 19:41 | |
![]() | Nationalencyklopedin toppar Google i att framstå som fullblodsidioter. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-03-27 19:55 | |
![]() | det går bra att skriva eller säga att det gick inte att söka på nätet typ | |
| Guldplate | 2013-03-27 20:16 | |
![]() | ttiitii: Det är inte så det svenska språket fungerar. Vi skapar gärna ord för att förenkla det för oss. För att ta ett exemplet så säger det flesta säkert inte "det går att söka på internet via en sökmotor" utan "googla". | |
| Minta | 2013-03-27 20:32 | |
![]() | Ja, och det är så språk förändras och skapas. Om tillräckligt många använder det blir det ett etablerat ord oavsett om det är ett varumärke. Det går inte att stoppa verbet "googla", hur skulle det gå till? Tror de verklogen att om SAOL inte tog med ordet så kommer människor inte att använda det som ett verb? | |
| Minta | 2013-03-27 20:34 | |
![]() | Varje gång du använder ordet googla måste du hädanefter ange att det är sökmotorn Google och inte allmän sökning på nätet du syftar på annars gör du dig skyldig till varumärkesintrång? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-03-27 20:35 | |
![]() | "Påtryckningar tog sin fart i och med att Google inte var helt nöjda med Språkrådets definition av ordet. Sökjätten ville att ”ogooglebar” skulle referera till sökningar på just Google och inte på andra sökmotorer, vilket Språkrådets definition innefattade." | |
| Minta | 2013-03-27 21:22 | |
![]() | Men det är ju inte det människor menar med att googla och det är inte så det används. | |
| personenovan - Ej medlem längre | 2013-03-27 21:31 | |
![]() | Är du säker på det, Minta? Google är en av de största sökmotorerna och för många den enda dom använder. Varför man skulle säga att man googlar om man tex använder bing? | |
| Minta | 2013-03-27 21:38 | |
![]() | Vad säger du då? Att du söker på bing, bingar, på en sökmotor eller något annat? | |
| Minta | 2013-03-27 21:39 | |
![]() | Tänker du verkligen på vilken sökmotor du använder när du använder ett ord för sökandet? | |
| personenovan - Ej medlem längre | 2013-03-27 21:43 | |
![]() | jag brukar säga "söka", faktiskt. men visst, när jag säger åt folk att googla något kontrollerar jag ju inte om dom verkligen använt google. | |
| personenovan - Ej medlem längre | 2013-03-27 21:47 | |
![]() | men jag skulle aldrig säga till nån att "googla upp den där filmen på piratebay" för piratebay använder inte google som sökmotor. | |
| Minta | 2013-03-27 21:47 | |
![]() | Just nu ser det ut som att verbet "googla" används för att söka på nätet, men man kan också använda söka på nätet, inte binga eller något annat. Det kanske blir riktigt etablerat, det finns redan i SAOL (varför protesterar de inte mot det?) Hur det ser ut i framtiden vet vi inte och jag tror inte att Google kan göra något åt det. | |
| Minta | 2013-03-27 21:49 | |
![]() | Ok. Nej, det är nog så att det inte används allmänt, säger man "det gav 10 000 träffar på Google, menar man nog Google. Kanske, men vem vet hur det kommer att användas. | |
| Pillan700 - Ej medlem längre | 2013-03-27 21:50 | |
![]() | Heter det ändå inte ... ICKE GOOGLEBAR? | |
| personenovan - Ej medlem längre | 2013-03-27 21:50 | |
![]() | Jag bryr mig egentligen inte så mycket, men som du säger: Google kan nog inte göra mycket åt det. Språkrådet som tar in ord som zlatanera och ogooglebar som förslag till vad som borde läggas till verkar dock inte tänka längre än vad näsan räcker. hur länge brukar ord leva kvar i ordböcker? För jag tror att om högst tio år säger vi definitivt andra saker än googla och zlatanera. trendord. | |
| personenovan - Ej medlem längre | 2013-03-27 21:52 | |
![]() | dessutom kan de byta betydelse väldigt fort. om tex zlatan ertappas med doping. | |
| Minta | 2013-03-27 21:52 | |
![]() | Ja, så är det nog. Men nyorden är väl inte påhittade av SAOL, det är väl ord man har noterat används. Många nyord överlever inte. | |
| Minta | 2013-03-27 21:54 | |
![]() | Man kan sätta o framför många ord för att negera dem. Obrukbar, oanvändbar, oläsbar mm. | |