Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mistmaster | 2013-04-24 10:21 | |
![]() | om man som företag väljer att lägga tillverknigen i länder där det knappt existerar regler och avtal, då har man redan där visat vart man står när det gäller sin människosyn. vidrigt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-24 10:25 | |
![]() | Ja, och då kan man som konsument enkelt välja att inte stödja sagda företag. | |
| Minta | 2013-04-24 10:27 | |
![]() | Jag handlar heller aldrig på HM, men uppenbarligen gör oerhört många människor det. De prioriterar billigt framför etik. Men måste det vara antingen billigt eller etiskt? En tröja för 50 kr är ju fortfarande billig om den kostar 60 och det skulle kanske bli etiskt om den extra tian gick till de som producerar för mycket låga löner. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-04-24 10:47 | |
![]() | Vad kostar en etisk partytopp, på ett ungefär? | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-04-24 10:50 | |
![]() | 495-: | |
| Minta | 2013-04-24 10:50 | |
![]() | Om en oetisk nu kostar 50 kr, kan en (mer) etisk kosta 60 kr. Om den extra tian går till de som tillverkar dem. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-24 11:01 | |
![]() | Men tänker folk generellt så; eller ffa lägger man den extra tian (eller vad det nu blir) i praktiken? Eller snackar man gärna om det, men låter habegäret och snålheten styra när det väl gäller? | |
| Minta | 2013-04-24 11:07 | |
![]() | Tyvärr tror jag inte att folk tänker på det. Men egentligen skulle nog inte en tia göra till eller från för den som vill köpa billigt, det är ju ändå billigt, men skulle göra väldigt för dem som tillverkar kläderna om den gick till dem. Snålheten styr mycket tror jag, det ser man ju också på vilket skräp folk stoppar i sig för att det är billigt (enligt min uppfattning). | |
| Minta | 2013-04-24 11:09 | |
![]() | Ju längre bort sambandet mellan kläderna vi köper och tillverkningen är och de arbetsförhållanden som råder där, desto bättre kan vi blunda för det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-24 11:09 | |
![]() | Jag tror också precis så. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-04-24 11:11 | |
![]() | har vi inte redan idag bevis på att det där inte fungerar? antingen väljer man oetiska HM med billiga kläder eller nån annan butik där man har anledning att tro att förhållandena är bättre, och betalar då lite extra för det. Men folk väljer ju fortfarande HM. Sen om man ska börja syna sömmarna riktigt noga så är det nog rätt många utav de lite exklusivare affärerna som även dom köper sina varor från tvivelaktiga producenter. | |
| Lillstölla | 2013-04-24 11:21 | |
![]() | Visst vore det en bra idé att kanske ta en tia extra eller liknande på ett plagg för att försäkra sig om att de som sliter med att sy kläderna får en vettig lön och förhoppningsvis förbättra arbetsvillkoren. En annan vore ju att en viss del av aktieutdelningen går till samma ändamål, de har ju trots allt 16 miljarder att plocka av. De som äger aktierna i företaget borde ju ha samma etiska ansvar som de som köper kläderna. | |
| Minta | 2013-04-24 11:26 | |
![]() | Precis. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-24 11:29 | |
![]() | Det tror jag också, att ett högre pris inte är detsamma som större ansvar. | |
| Minta | 2013-04-24 11:31 | |
![]() | Nej, det räcker ju inte att bara höja priset, det måste ju finnas ett medvetande och en vilja att ha etiska affärsmetoder som företag och aktieägare. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-04-24 13:35 | |
![]() | Ett stort problem är ju att det trots all information finns tillräckligt många som enbart tänker på sin egen plånbok (eller inte tänker alls) och köper HM-trash och dansk fläskfilé. Hur ska man få till en marknad som inte plågar folk och fä till det yttersta? | |
| klantglenn | 2013-04-24 13:38 | |
![]() | min känsla är att arbetsförhållandena i de allra flesta fall är minst lika dåliga om jag köper ett märkesplagg för en tusenlapp eller ännu mer, som ett h&m-plagg för en hundring. tycker heller inte att det är så mycket att slå sig för bröstet att man minsann inte handlar på h&m om man inte med säkerhet vet att det alternativ man väljer är bättre. skulle gladeligen betala vad det kostar för etiskt producerade kläder, dessvärre är ju tillgången och utbudet inte alltför imponerande. om ett företag som h&m valde att gå i bräschen för att ändra på det vore givetvis ypperligt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-24 13:47 | |
![]() | Nope, det finns inte så stort utbud. Och slå sig för bröstet är dumt. Men man kan ju börja med att leta efter gots-märkt bomull, t ex. Och generellt skippa slit & släng. Inse att tishan för en femtiolapp troligtvis inte är ok och åtminstone försöka förstå vad som ligger bakom ett så lågt pris. www.nicefashion.org Kan vara intressant, t ex. | |
| klantglenn | 2013-04-24 13:54 | |
![]() | idel välgrundade synpunkter. tack för länk. | |
| Skblole | 2013-04-24 20:17 | |
![]() | Det är naturligtvis förfärligt att det ser ut som det gör, men det är inte HM som bär skulden till detta. Skyll på kommunisterna i där borta som är anledningen till att dessa människor lever under de förutsättningar de lever under. Faktum är ju att HM gör livet bättre för dessa människor, om än bara tar dem från katastrofalt till bedrövligt... | |