Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 599

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sotfinger2013-04-28 17:49
Antal inlägg: 22361

Tjejens mamma är en driftig kvinna så det ordnar sig nog. Flickan själv är rädd om jobbet, så de går lite varsamt fram än så länge. Jag var mest intresserad av att höra om era erfarenheter av detta, för att ev kunna bidra med några tips till mamman.

Silfverkrok - Ej medlem längre2013-04-28 23:44
Antal inlägg: 7174

Inte vet jag sotfinger, men antagligen arbetsgivaren. Säg att ett helt sällskap på 4 avviker (högst otroligt jag vet) och struntar i att dyka upp när det är dags att betala rummen. Skulle den stackare som jobbar då betala för alla 4 rummen? Vore det så skulle inte en jävel jobba inom hotellbranschen. När det gäller enstaka springnotor från restaurangbesök kan det antagligen vara en annan femma. Men vid smitningar från rumsnotor blir det polisanmälan. Och facket (och arbetsgivaren) ser säkert till att den enskilde inte blir ensamt ansvarig.

Silfverkrok - Ej medlem längre2013-04-28 23:55
Antal inlägg: 7174

Tror du den som jobbade den natten fick betala?
www.telegraph.co.uk/...ei zed.html

Porla - Ej medlem längre2013-04-29 07:41
Antal inlägg: 1471

När man tar in på hotell måste man väl skriva in sig och legitimera sig? Lönar sig väl inte att sticka i dessa fall?

nulltj - Ej medlem längre2013-04-29 08:19
Antal inlägg: 14052

Skulle aldrig begära att personalen täcker upp för en springnota; det är ju inte omöjligt heller att en stressig arbetsmiljö gör det svårare att hålla koll på sina bord och därför förenklar smitandet. Är man allmänt dålig på att sköta sina bord och det föranleder en springnota kanske man får räkna med en tillsägelse att skärpa till sig dock...
Har själv råkat ut för både smitare och att få stå för notan själv, det senare dock ej hotell. Och på hotell har man ju (oftast) koll på vem gästen är; så då skickar man ett krav? Oavsett vad som är kutym eller "rätt" så är det fortfarande ett brott som begås, mot både arbetsgivaren och personalen i fråga. Och det svider tillräckligt att folk beter sig som arslen.

Sotfinger2013-04-29 09:14
Antal inlägg: 22361

Ja, man får verkligen hoppas att det är som Silfverkrok säger när det gäller stora hotellnotor. Men jag undrar fortfarande vad lagar och avtal säger om detta.

jellyflower2013-04-29 10:19
Antal inlägg: 1108

Det är väl många i den branschen som inte är medlemmar i facket. De kanske inte ens har någon riktig anställning som det betalas skatt och sociala avgifter på. Då blir arbetsvillkoren därefter. Jobbar man svart kanske man tycker sig ha råd att betala för gästers springnotor? Man behöver ju inte avstå nåt åt skattmasen, därigenom får man ju en fin slant över s as.

Är man anställd på riktigt så finns det inte en suck i världen att man måste betala för kundernas stölder såvida det inte kan bevisas att man själv samarbetat med tjuvarna. Skulle det ändå ställas såna krav bör man kontakta sitt fack omedelbart, oavsett om man själv är medlem eller ej. De kan inte förhandla i ens egen sak om man inte är medlem, men de kan ta sig en titt på arbetsplatsen i sin helhet och därigenom rensa upp ibland de värsta träskfasonerna.

jellyflower2013-04-29 10:30

i Blue moons länk står det att man är ansvarig för sin kassa, men det står INTE att man är ansvarig för kundernas bedrägliga beteende. Pengar som aldrig kommit in i ens kassa borde man alltså inte kunna hållas ansvarig för.

Det står även att arbgivaren inte har rätt att dra några pengar från ens lön för sånt om man inte själv skriftligt medgivit sådant avdrag, och att det skall förhandlas på särskilt sätt (med rätt till facklig rep närvarande då) innan det kan bli tal om några sådana medgivanden och löneavdrag.

Det tycks som att arbgivaren sannolikt kan kamma sig på att ta betalt av sin personal för gästers springnotor.

Försvinner det däremot pengar ur kassan sedan de slagits in och det inte finns någon annan som kan ha haft tillgång till kassan än just den enskilde anställde, då är saken i ett annat läge. Då är det polisanmälan mot den anställde som gäller och facket har nog inte mkt att invända.

diffdiff2013-04-29 10:36
Antal inlägg: 3884

Låter helt galet. Fy hoppas det löser sig

nulltj - Ej medlem längre2013-04-29 10:42

Problemet är att det är en bransch med många unga anställda, gärna svart, utan koll på sina egna rättigheter. Och arbetsgivare som satt i system att utnyttja detta. Rädslan över att förlora jobbet gör att man helt enkelt går med på kassa villkor.
Men som sagts innan, kontakta facket. Gå inte med på uppgörelser som känns tveksamma utan att prata med någon utomstående sakkunnig först; känns det galet så är det stor risk att det är det.

nulltj - Ej medlem längre2013-04-29 10:48

Jag jobbade en kväll (sen sa jag upp mig) i garderoben på en nattklubb. Inkastaren "klickade in" hur många han släppte in och fick betalt per inklickad gäst, jag satt en trappa upp och tog betalt för inträdet. Självklart klickade han in fler gäster än det verkliga antalet, det genererade ju en högre lön för honom. Men det innebar ju en saftig diff i min kassa, eftersom sagda gäster inte fanns och således inte kunde betala inträde. En diff som jag ansågs ansvarig för och uppmanades betala. Men inte mitt problem, ansåg jag.

jellyflower2013-04-29 10:58

Ja, nulltj, jag tror också att det handlar om unga anställda som inte tycker sig ha råd att protestera, inte med dagens arbetsmarknadsläge. Och skrupellösa arbetsgivare som ser chansen att utnyttja dem.

Det tycks råda någonslags missuppfattning om att så länge arbetstagaren är "med på det själv" så kan man snickra till vilka anställningsvillkor som helst, när det gäller arbetstider, övertidsersättning och konstiga ersättningsskyldigheter. Men mycket sånt här regleras inte bara av avtal utan av lagar, och man får inte bryta mot lagar även om den som utsätts för brottet själv "går med på det".

(Vore lite för enkelt för t ex gängkriminella o likn då, först tvingar de fram ett skriftligt godkännande av en person de tänker misshandla, sedan misshandlar de personen och det är då inte ett brott längre för offret har ju "gått med på det själv".)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?