Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-10 17:33 | |
![]() | Fast nu tror ju inte jag att alla var lika kritiska förr. Jag tror att det är just tack vare det stora flödet av information som man upptäcker att man behöver vara kritisk mot allt man läser. | |
| bommarna | 2013-05-10 17:39 | |
![]() | Både det skrivna och sagda orden har fortfarande stor makt tycker jag. | |
| Minta | 2013-05-10 17:39 | |
![]() | Det är ett enormt ordflöde och vissa ord blir överanvända eller används i nya sammanhang så att de ändrar betydelse. Men det är tveksamt om alla ord förlorar makt även om många förlorar sin betydelse och styrka. Det är jättesvårt att veta om orden förlorat i betydelse eller om det rentav är så att de har ännu större betydelse så att orden vägs mycket noga i vissa sammanhang och späds ut i andra. Man kan också säga att ordets spridningsmöjligheter har möjliggjort revolutioner. Det är inte pga. att ordens betydelselöshet som repressiva regimer runt om i världen är rädda för internet och journalister lever farligt. Självmordet i Goethes Den unge Werthers lidanden fick stor spridning under en tid 1774 sägs det. | |
| saltpingvin | 2013-05-10 18:02 | |
![]() | Jag tycker att det är en intressant tråd. Jag kan berätta om ett exempel som jag själv reagerade på. För ett par månader sedan var det en kvinna som polisanmälde att hon hade blivit våldtagen på väg från pendeltåget i Sundbyberg. Hela händelseförloppet som beskrivs fick varningsklockorna att inte bara ringa utan dundra om att det fanns anledning att ta det lugnt. Men genast satte diverse radioprogram, tidningsredaktioner, TV-.redaktioner, kolumnister, debattörer i gång att försöka utreda hur det kommer sig att "män har sådan vidrig kvinnosyn att de ger sig på en kvinna på det sättet". Telefonväkterier, insändare, twitter som svämmade över. Och när det kommer fram att det inte skett något sådant över huvud taget blir det bara en artikel. Ingen uppföljning. Inget utredande vad som får folk att anmäla sådant här när det inte finns någon sanning bakom det. Inget om att kvinnor som ljuger om sådant här inte ens delges misstanke i många fall. Och för många är det här fortfarande något som tas upp som exempel på hur otryggt det är, för "händelsen har ju hänt" för annars skulle det ju inte diskuterats.:-( | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-05-10 19:52 | |
![]() | Tror till motsats mot porla att det kritiska tänkandet inte alls har ökat. Definitivt inte hos de som skriver. Många känner sig kallade men få är utvalda - att skriva något med sans och intelligens i, alltså. Då flockmentaliteten och pk-faktorn hos människor har ökat, är det definitivt maning till eftertanke innan du skriver något. Då mediasfären dessutom har blivit betydligt större än den var innan internet kan ord få större genomslagskraft än någonsin tidigare. Är det ingen tanke bakom vare sig skrivandet eller läsandet kan ord få stora följder... på både gott och ont. Ordens innebörd har i många fall ändrats men tappat sin kraft har de definitivt inte. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-10 22:06 | |
![]() | Silverkrok. Jag tycker nog att jag är tydlig när jag skriver "läsare" (flera gånger). När det gäller folk som skriver är jag däremot benägen att hålla med dig. Det är väl både du och jag exempel på här :) | |
| Mindymoo | 2013-05-11 00:56 | |
![]() | Apbur, jag läste TS slutkläm "Finns det, när detta sker, en risk för att trovärdigheten i ordet urvattnas och att den därigenom förlorar sin makt som den har haft tidigare?". Och drog ett varv till. Som gammal journalist gillar jag att dra ett varv till, och med exempel. :) | |
| Mindymoo | 2013-05-11 01:01 | |
![]() | Jag menar att stora mängder av ord används ganska urskillningslöst, och därför förlorar de enskilda orden - och Ordet som begrepp - kraft. Eftersom alla vet hur lätt det är att publicera sig tror många allt mindre på vad andra skriver - medan somliga är fast i tänkandet "har jag läst det så är det sant". Så Tror jag att det ligger till. OT: ordets makt naggas i kanterna. | |
| Guldplate | 2013-05-12 18:17 | |
![]() | Mindymoo är ganska mycket inne på en del av det jag tänkte på när jag starta tråden. Vi överanvänder kraftuttrycken idag för att det sk mediabruset nästan kräver det. Vi måste skrika för att höras. Nackdelen är att när vi konstant skriker ut allt så förlorar vi till sist förtroendet. Det blir som med berättelsen om pojken och vargen. Efter tillräckligt mycket ropande så sluta folk lyssna när det verkligen behövs. Sen är det ett fenomen hos människan att vi uppskattar att få valmöjligheter. Problemet kommer dock när valmöjligheterna blir för många. Då stänger vi av för att vi inte kan ta in allt. I dagsläget översköljs vi av information och valmöjligheter kring vad vi vill/ska ta till oss. Detta gör att vi, generellt som människor, börjar stänga av gentemot det som skrivs och sägs. Vi reagerar därför allt mindre på allt som händer i vår omvärld., | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-12 22:51 | |
![]() | och varför kunde du inte klämma ur dig det från början Guldplate | |
| le-lou | 2013-05-13 02:04 | |
![]() | Förlorat charmen....oh ja, också kraften. Bilder är betydligt starkare idag när man så lätt får tillgång till dem. Ett sånt överflöd. Minns tex när "sexchock" var hett och nytt och man tog ett djupt andetag, rodnade och klickade på länken för att se vad som hänt. Gudars om man fick se en kalsong. Åh de var spänning det! Minns nån nakenjanne? Totalt bananas, de va tider det. Nu fladdrar den ene tungvrickande rubriken efter varandra , det är dödssmittor och chocker och terrorister och leilabakarföderbarn om vartannat och man gäspar slött, undrar om det hänt nåt nytt på fb, typ att nån duschat klart och är på väg ut för en mysig promenad i skymningen med sambo och hund. | |
| corlini | 2013-05-13 07:47 | |
![]() | ordets makt dör ut? tja jag är nog beredd att hålla med. stannade till i södertälje påväg från stockholm igår och språket-dialekten-uttalet jag hörde ett ungt gäng använda var lååååångt ifrån vad jag kan kalla ett utvecklat vokabulär. lät mer som en parodi på gängförortska. och om det är den språkutveckling vi går mot så tänker jag vara bakåtsträvande genom att tala vad jag anser vara svenska. | |
| boffertomte | 2013-05-13 08:47 | |
![]() | Unga gäng har väl sedan tidernas begynnelse markerat sin grupptillhörighet och sitt avstånd från andra grupperingar mha språket? Det behöver inte betyda att de alltid pratar på det viset, men att de gör det när de talar med andra inom samma grupp. Men visst, förortsgängska är inte ett språk som ger en ngra vidare chanser på arbetsmarknaden. Det är dock alldeles fullständigt otänkbart i den svenska skolan att hämma barns kreativitet genom att lära dem uttrycka sig begripligt på svenska. Det får man inte. För det inbegriper att man rättar dem som gör fel, och det är per def omöjligt för ett barn att göra språkliga fel, det är en kränkning bara att antyda att det finns rätt och fel i såna sammanhang. | |
| blue_moon | 2013-05-13 17:51 | |
![]() | Precis. Och oavsett studieresultat ska barnen få bra betyg, annars protesterar föräldrarna och sätter sina barn i en annan friskola. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-13 18:28 | |
![]() | I en annan friskola? Är det så i friskolor generellt, eller är det en fördom? Hade ingen aning, vet bara att vi hade det tuffare betygsmässigt där jag gick. | |
| blue_moon | 2013-05-13 19:54 | |
![]() | I skolor generellt kanske? Jag blev chockad när jag lyssnade på Kaliber i P1 i förmiddags: "Lärare som känner sig pressade att sätta högre betyg än de egentligen vill, rektorer som är rädda att förlora elever och föräldrar som månar om sina barns framtid. Kaliber handlar den här veckan om föräldrars makt över skolan - och när inflytandet går för långt." sverigesradio.se/sid...ra mid=1316 | |
| blue_moon | 2013-05-13 20:36 | |
![]() | "Lärare pressas att sätta högre betyg. Eva Jorendahl fick sparken när hon vägrade att sätta högre betyg än vad hon tyckte att eleverna förtjänade. Enligt en granskning som P1-programmet Kaliber har gjort tillsammans med UR:s Skolministeriet pressas många lärare att sätta högre betyg. Elever och lärare klagar till rektorer som är rädda att förlora elever. Hör Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas Riksförbund och Matz Nilsson, ordförande för Sveriges Skolledarförbund." sverigesradio.se/sid...el =5529780 | |
| le-lou | 2013-05-14 00:11 | |
![]() | Nja det är knappast friskolornas fel. Det är kommunaliseringens, den absolut sämsta reformen som S genomförde - ofattbart dumt drag och knappast nåt som lärarna själva gillade... förstatliga skolan igen så har vi kommit iaf en bit på vägen. | |
| Minta | 2013-05-14 00:23 | |
![]() | Om eleverna kan välja bort en skola lätt som en plätt är det klart att betygen spelar stor roll. Skolor med lågt antal godkända kommer inte att locka till sig elever. En rektor svarade på kritiken från läraren som inte ville sätta högre betyg än vad resultaten skulle rättfärdiga, att det är läraren/skolan som har ansvar för att eleven klarar målen. Om eleven kommer till skolan, har läraren ansvar för att hitta den lärandestil som passar den enskilde eleven. Det är alltså lärarens fel om eleven inte klarar målen alltså kan man sparka en lärare som inte klarar det. | |
| Guldplate | 2013-05-14 09:40 | |
![]() | Att prata betygsättning känns lite off topic när ämnet från började handlade om att språket/ordet förlorar sin "makt"/vi slutar tro och reagera på det som sägs och skrivs. Sen så verkar en del ha, som nulltj påpekar, fördomar mot privatskolor. Har svårt att tänka mig att vanliga skolor är bättre bara för att de går under kommunal regi. De granskas också utifrån nivån deras elever håller och är också beroende av att få elever som vill gå där. Minta ger även en extrem förenkling i det att läraren bär ansvaret för elevens betyg/inte klarar målen. Det är som att säga att svetsaren är ansvarig för att företaget inte går med vinst och så ignorerar man bristerna i resten av företaget. | |