Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| limpan__2 | 2013-05-22 09:19 | |
![]() | Jo om man inte väljer att sila mygg men att svälja kameler är det en rolig jämförelse. Vilka akuta problem tycker du vi borde fokusera mer på istället för att ta tag i de brinnande bilarna och de sönderslagna affärerna i Husby? | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-05-22 09:21 | |
![]() | Tragiskt det som händer ute i förorterna nu. Har sett lite nyhetsrapportering under morgonen och slås av hur alla pratar om orsaker men hela tiden glömmer det viktigaste: ALLA måste ta ansvar för sina egna handlingar, val och beslut. Det verkar vara otroligt populärt att bortse från detta och i stället bara fokusera på vissa bakomliggande faktorer. Kan man skylla på något annat så skyller man på något annat. Jag tror att vi bygger ett bättre samhälle om vi så tidigt som möjligt lär alla att ta ansvar för sig själva. Man formar sin egen framtid. Skiter man i att utbilda sig trots att man har tillgång till gratis skola (till och med universitetsstudier är gratis!), ja då har man tagit ett beslut som ökar riskerna för att man i framtiden hamnar i arbetslöshet. Jag tycker inte att det är samhällets fel att arbetsgivarna inte vill anställa oduglingar. | |
| Kokonut | 2013-05-22 09:23 | |
![]() | Vi hade juh en hel del bränder för nåt år sedan här i götet med. Brände bilar m.m. varje natt.... | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-22 09:37 | |
![]() | Den här tycker jag är intressant och jag håller absolut med. "ALLA måste ta ansvar för sina egna handlingar, val och beslut." Dock skulle jag vilja inkludera politikerna och de styrande i detta också. Det som sker nu i Husby och som vi tidigare har sett i tex Rosengård eller för den delen LA-kravallerna är inte en Aktion utan en REaktion på någonting. Man kan skrika sig hur hes man vill om straff och att de är svin men är det verkligen ingen som är intresserad av hur denna situation har uppstått så att man kan förändra och se till att det inte uppstår igen? Ta fast de och bura in de och ring mig sen när allt är tillbaka till det normala och gräset grönskar och alla är glada utan att man tar tag i de bakomliggande orsakerna till denna skit som nu försiggår. | |
| JarOfHearts - Ej medlem längre | 2013-05-22 09:45 | |
![]() | limpan, jämförelsen är rätt rolig (inte säker på att det är det mest pricksäkra ordvalet i det här fallet) även om man inte gillar att sila och svälja diverse djur. Och jag har inte påstått att problemen skulle vara mer akuta på Östermalm. Däremot är mediarapporteringen understundom lite skev. (Och ja, jag tycker också att man ska sluta elda upp andras bilar. Bums!) | |
| JarOfHearts - Ej medlem längre | 2013-05-22 09:50 | |
![]() | För övrigt finns det en enkel lösning på problemen: ge dem en lokal! www.youtube.com/watc...at a_player | |
| mz_lzrd | 2013-05-22 10:28 | |
![]() | De bakomliggande orsakerna är man är jävla bortskämd. Man vill få allt serverat. När man då bara får husmanskost, inga hummerklor och ingen champagne, då blir man förbannad och tycker att man har rätt att förstöra för andra människor. Det är hårda tider. Jag tror inte det finns någon politiker som missunnar unga jobb. De sitter inte i regeringsbyggnaden och tjuvhåller på jobb och karriärmöjligheter bara för att jävlas. Men den obildade pöbeln med sina uppblåsta egon uppfattar saken så, att de blir bestulna på något som rätteligen borde tillkomma dem - utan arbetsinsats, förstås. De är skitarga för att de inte får allt de pekar på. | |
| JarOfHearts - Ej medlem längre | 2013-05-22 10:45 | |
![]() | Dags att sluta säga "har du fått jobb?" och i stället säga "har du skaffat jobb?". | |
| apbur | 2013-05-22 10:52 | |
![]() | Jag är nästan beredd på att skriva under mz_lzrd inlägg men det kan hända att min ilska får mig att inte se det jag borde se. Vet inte. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-22 10:57 | |
![]() | Ja mz-lzrd. Vi säger att det är så. Låt oss då gå in och skjuta alla bara rakt av. Se kommer allt bli bra.... | |
| propavan | 2013-05-22 11:01 | |
![]() | mz-lzrd, jag håller så med dig. Locomondo, varför ska de skjutas? | |
| apbur | 2013-05-22 11:06 | |
![]() | Locomondo, majoriteten i förorterna klarar faktiskt av att inte bli kriminella, skaffar sig ett jobb och lever ett helt vanligt liv. Frågan är om dessa människor på något magiskt vis lyckats undkomma konsekvenserna av politikernas oansvariga politik eller kan det vara så att det mer handlar om personlighet och attityd och kan verkligen begära att politikerna ska se till att attityden hos dessa individer ändras? | |
| mz_lzrd | 2013-05-22 11:15 | |
![]() | Apbur: Jag är kanske bara arg jag också =/ Locomondo: Varför skulle man skjuta människor för att de är bortskämda? Man kan faktiskt sluta vara bortskämd. Det är en fråga om inställning. Inte en obotlig, smittosam sjukdom som man måste avliva bärarna av. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-22 11:52 | |
![]() | Var får du "bortskämd" ifrån? Var får du denna vanföreställning om att de bara vill ha saker men inte lyfta ett finger ifrån? Tror du detta är en reaktion på något som hände förra veckan eller en reaktion på missförhållanden som pågått under många år? Lyft blicken ifrån Big Brother och se lite djupare på problemen istället. Ta en lite djupare titt på det borgerliga blockets politik och ställ dig sen frågan igen om varför det har kunnat bli såhär? | |
| Lika bra | 2013-05-22 12:10 | |
![]() | Självklart ska alla ta sitt ansvar, sån här skit ska inte få fortgå hur som helst, vi måste sluta dalta med kriminella, det här är ingen protest mot samhället, straffarbete borde återinföras, vandalerna ska sättas dit rejält, bla bla bla bla bla Grattis till ett gäng värdelösa samhällsanalyser och fruktlösa lösningar på ett komplext problem som tydligen överstiger era förstånd. Lycka till med hårdare tag och kraftigare polisinsatser. Det brukar ju visa sig vara effektivt... Det är väl iofs symptomatiskt att det stora flertalet ser detta som ett individuellt problem snarare än ett samhällsproblem. Populism och trångsynthet har visst kommit att genomsyra hela samhällsklimatet. Själv tycker jag att ungdomarna gör rätt. Är man arg ska man fan visa det också. Sluta knyta näven i fickan. Lite upplopp och jävelskap är bara sunt i den situationen och åldern. Uppfriskande! Tråkigt bara att de förstör för sig själva och sina grannar, det hade varit bättre om de riktade sin ilska mot andra mål. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-22 12:10 | |
![]() | Kunde inte sagt det bättre själv, så lånar friskt: ”En del påstår att allt är en reaktion mot polisen, andra påstår att det är en reaktion på utanförskapet. Jag påstår att det är ren och skär opportunism för förstörelse av de förorter de påstår sig älska och kämpa för. Du är ingen revolutionär eller idealist genom att förstöra för andra, bränna ner skolor/förskolor, bilar och privat egendom. Ingenting kommer att bli bättre genom att du istället för att ligga hemma och sover, förbereder dig för morgondagens skola som du förhoppningsvis tar på största allvar, eftersom det är den enda utvägen till ett bättre och drägligare liv, är ute och kastar sten på polisen. Jag hoppas att du inte är en av de där personerna som springer runt och sätter eld på andra personers bilar, personer som kanske inte har det gott ställt hemma som kanske saknar försäkring. Personer vars egendom du gett dig själv rätt att förstöra i din "revolutionära" anda gentemot polisen och samhället. Åtminstone är det de du intalat dig själv och dina kamrater. Du precis som många andra känner säkerligen en frustration, du är inte nöjd med hur saker och ting är. Du kanske inte alltid behandlats väl av samhället. Men det ger dig inte rätten att handla på det sätt du gör. Ett fel legitimerar inte ett annat oavsett vem som ligger bakom. Innan du skuldbelägger samhället och polisen, eller hela svenska folket för den delen kanske du borde ta några sekunders betänketid och tänka efter. Ställ dig själv frågorna; Har jag som individ gjort allt i min makt, verkligen allt i min makt att förändra och förbättra mitt liv? Har jag gjort allt vad jag kunnat i skolan, har jag verkligen kämpat hårt för mina betyg eftersom jag vet att utbildning och ingenting annat än utbildning är min fribiljett ut härifrån och mot ett bättre liv? Om du svarar jakande på dessa två enkla men högst relevanta frågorna och samtidigt känner att det svenska civilsamhället vänt dig ryggen för du kanske har ett konstigt namn eller någonting annat då står jag bakom dig när du tuttar på byggnaden och låter den brinna ner. Jag nästan uppmanar dig att göra det. Men eftersom jag vet att ditt svar är nekande på de två enkla frågor jag ställt, även om jag vet att jag kunnat ställa andra också så uppmanar jag dig att lägga ner stenen. Lägg ner din luftpistol eller vad det nu än är du har i din hand som du tänker bryta mot lagen med och istället vandra hemåt. Gå hem, ge din mamma en puss på kinden och lägg dig och sov. Imorgon är en ny dag och kom ihåg. Du kanske inte kan förändra allt, du kanske inte kan förändra attityder eller värderingar, din stadsdel eller Sverige. Men du kan förändra riktningen i ditt liv, stanna i skolan och gör som oss andra som vuxit upp i förorten och stått emot frestelserna runt hörnet. Utbilda dig och bli något. Respekt är inget man får utan någonting man förtjänar. Vi lever i ett högutbildat samhälle och du kan inte räkna med möjligheter eller jobb om du inte ger dig själv redskapen för det. Stanna i skolan och kämpa hårt, för det kommer bli tufft. Men när väl avkastningen kommer kan jag garantera dig min vän att det var värt mödan och kommer kännas mycket, mycket skönare än adrenalinet du möjligtvis får av att se en polisman blöda.” | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-22 12:14 | |
![]() | Jävligt uppfriskande att få sin bil uppeldad av en granne. Att tro att man gör gott genom att hylla detta beteende är halsbrytande dumt. | |
| hugo55 | 2013-05-22 12:25 | |
![]() | Tyvärr, är väl det här samhället, vi får lära oss att leva med. Någonstans på vägen gick det fruktansvärt snett. Etik och moral är bara tomma ord. | |
| Lika bra | 2013-05-22 12:32 | |
![]() | gnagel Dumt för att vandalerna sitter klistrade framför betapets forum och hämtar bekräftelse? Bah! Jag tycker så klart inte att det är bra med våld och vandalism. Jag hävdar inte att de som medverkar i kravallerna gör det med tydliga politiska mål. Kanske är det helt enkelt så att man rycks med. Det är en adrenalinkick. Häftigt att få förstöra lite, kul att få uppmärksamhet. Vem gillade inte att elda och slå sönder saker när man var tonåring? Däremot är orsakerna omfattningen av problemen grundade i en samhällspolitiska problem, inte individuella snedsteg och övertramp. Min förkärlek till vandalism tog sig inte såna här uttryck när jag var tonåring, vilket jag är övertygad om beror på mina uppväxtförhållanden. | |
| apbur | 2013-05-22 12:40 | |
![]() | Från att jag flyttade hemifrån direkt efter gymnasiet bodde jag ett antal år i ett av alla de områden där det har bränts bilar och kastats sten på polis och räddningstjänst. Den ilska jag har känt när jag blivit bestulen på saker och allmänt påhoppad av förortskids med offerkofta går knappt att beskriva. Jag har inte haft någon jättelätt uppväxt och blivit matad med silversked som de utgår ifrån när de tar sig rätten att ta mina saker och ofreda mig. Jag har kämpat för allt jag har, jag har aldrig fått någonting gratis. Trots att jag i samhällets ögon inte haft de bästa förutsättningarna är jag skötsam och en resurs för det här samhället. När dessa människor tar sig rätten att på helt obegripliga grunder stjäla det som jag kämpat för att ha så ger de mig rätten att avfärda dem som bortskämda idioter med stort ego som ingenting ska få av samhället. Ingenting. De ska skit ha. | |