Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 610 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-24 19:48 | |
![]() | Hört talas om "vetenskapskvinnor"? Nähä ;P | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:04 | |
![]() | gnagelram skriver: "Traditioner bygger väl inte på genetik?" Det är en otroligt bra fråga, även om jag misstänker att tanken med frågan var att raljera. Ett olycksfall i arbetet antagligen. Eftersom jag antar att jag skulle tala för döva öron om jag lade ut texten nöjer jag mig med att meddela att svaret generellt är "nej" men att det finns mycket intressanta gränsfall. Det jag egentligen tänkte svara på var min tolkning av gnagels fråga. Jag tolkar det så att du anser att tradition borde påverka hur bra en individ blir på något. Och det har du naturligtvis rätt i. Arvet (talangen), miljön och mängden träning är de tre faktorerna med störst inverkan. Traditionen påverkar miljön och benägenheten att träna, generellt sett. Men jag är ytterst osäker på om traditionen att "kvinnor står vid spisen" är relevant om man diskuterar just stjärnkockarna. Traditionen att med uttråkad min och drömmar om ett bättre liv stå och steka falukorv till sin familj bidrar förmodligen inte till fler kvinnliga stjärnkockar. Det är snarare andra faktorer man bör fördjupa sig i. Varför finns det historiskt sett fler manliga stjärnvetenskapsmän, stjärnkompositörer och stjärnkonstnärer? Svaret är nog detsamma som för kockarna. Och DÄR min vän blir plötsligt traditionerna väldigt relevanta. | |
| Pugge33 - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:13 | |
![]() | Du krånglar till det Hinken, orsaken till överrepresentation inom konst, vetenskap, filosofi osv är att män är smartare. | |
| Sin Corazon | 2013-05-24 20:35 | |
![]() | Så är det stumpan. Du har överbevisat saken. Byt till en katt nu. | |
| fairflower | 2013-05-24 20:43 | |
![]() | Trodde rubriken var Matskicklighet, inte Mansgriseri ? | |
| xxxANxxx - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:47 | |
![]() | Pugge: Sanningen är den att Kvinnor Är smartare och mkt. mer förutseende än män i överlag ;) | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:48 | |
![]() | Hinken76: Där läste du in väldigt, väldigt mycket i en enkel fråga. Jag tycker det finns helt självklara orsakssamband här. Män har i alla tider ansetts vara mest lämpade för spetskompetens, inom alla discipliner. De uppmuntras tidigare och mer kontinuerligt att satsa hårt på sina eventuella talanger. De bereds mer plats i samhället att fortsätta odla sina talanger. I snitt alltså. Ju längre bakåt i tiden vi går ju större skevhet har det varit. Naturligtvis blir det en kraftig överrepresentation inom alla "stjärn"-kategorier. Hade det inte varit det hade det funnits stark anledning att tro att kvinnor är genetiskt bättre på allt. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:51 | |
![]() | "Smarthet" går förvisso inte att mäta, så att det är en sanning har jag svårt för att tänka mig. Men om man till exempel antar att smarthet och en ytterst mätbar faktor som studieresultat visar samma sak så är kvinnor smartare. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:53 | |
![]() | Gnagel>> OK. Då missförstod jag din fråga. Jag satte den i kontext till TS frågeställning. Vi tycker lika och jag ber om ursäkt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:54 | |
![]() | Det betyder dock inte att alla kvinnor är "smartare", så duger inte att rida på vågen. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:58 | |
![]() | Hälften av alla människor är dummare än snittet. Detta var enormt provocerande för en deltagare på en fest jag var på en gång. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:59 | |
![]() | Haha, really? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-24 20:59 | |
![]() | Syftandes på mening nr två, alltså. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-24 21:00 | |
![]() | Japp. Det var "förolämpande" och "elitistiskt". | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-24 21:01 | |
![]() | (Det var inte jag personligen som var le provocateur kan jag väl tillägga) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-05-24 21:01 | |
![]() | 80% av människorna ANSER sig vara smartare än snittet, bättre bilförare än snittet etc. enligt en bok jag läste (Joseph Hallinan - Why we make mistakes). Det är lite kul :) | |
| xxxANxxx - Ej medlem längre | 2013-05-24 21:04 | |
![]() | Nä..men mkt. handlar egentligen om både tid och intresse i överlag.. Har man tid och intresse för nåt..så kan man klura ut saker.. och dessutom lära sig mkt. lättare och mer. :) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-24 21:04 | |
![]() | Haha | |
| xxxANxxx - Ej medlem längre | 2013-05-24 21:04 | |
![]() | Så även i matlagning;) | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-24 21:04 | |
![]() | Ja, det är komiskt. Och dessutom överskattar man sin förmåga mer, ju sämre man är. | |