Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| limpan__2 | 2013-05-29 13:47 | |
![]() | Med tanke på att vi är nettobetalare till EU har vi väl betalat för att sen få tillbaka en del av detta för att vi tar emot invandrare. Men att den svenska staten skulle få betalt av andra för detta är skitsnack. I så fall borde väl de länder som är i desperat behov av pengar försöka öka invandringen, något som vi knappast ser. | |
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-29 14:40 | |
![]() | Det sker en stor utvandring av Svenskar redan, många söker sig till Norge eftersom man inte vill jobba här längre. Eller för att det inte finns arbete i detta fantastiska land. Det är ju löjligt att USA varnar sina medborgare att vistas här. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-05-29 14:43 | |
![]() | Precis som micro har även jag påpekat att LO länge varit rasister. | |
| Skurkaktig - Ej medlem längre | 2013-05-29 14:49 | |
![]() | Av de som kommit de senaste 15 åren är mindre än 5 % flyktingar enligt internationella överenskommelser och definitioner. Självklart ska vi ta emot arbetskraftsinvandrare som fyller kompetens- och kapacitetsluckor som vi kan ha i Sverige. Denna senare grupp består nästan till 100 % av invandrare från Europa, USA, Kanada, Australien och Bortre Asien. | |
| Guldplate | 2013-05-29 15:05 | |
![]() | Gnillot: När det gäller att folk klagar på att man inte får säga ditt eller datt så har det många gånger rätt i sak. Man får visserligen enligt lag säga det men det bemöts på ett sätt som säger att det inte är okej att säga det. Några exempel som folk som hävdar att de har fel glömmer är: 1: När ny demokrati kom in i riksdagen gick samtliga borgerliga partiledare ut ur studion för att de vägra acceptera de ansågs stå för. 2: Skolor förbjöd på 90-talet eleverna att ha svenska flaggor och sjunga nationalsången m.m. Detta i rädsla för att de kunde locka fram rasism eller verka som man inkluderar invandrarna. 3: Juholt och Ohly vägra stå bredvid Åkesson i en partiledardebatt för att de inte ville bli förknippade med vad han anses stå för. 4: När folkpartiet ville införa krav på en viss nivå av kunskaper i svenska för invandrare så började de av pressen liknas som invandrarfientliga. 5: I dom första röstningarna i riksdagen efter valet så gick förlorarna ut och hävda att vinnarna allierat sig med SD, vilket man sagt att man aldrig skulle göra. Argumentation som bygger på att få motståndarna att förknippas med rasisterna, oavsett vad frågan än gällde. Det är bara några exempel där man i det offentliga tydligt tagit avstånd ifrån saker p.g.a. man antingen själv kan tas för rasist eller att man på något sätt kan hålla med rasister i vissa frågor. Fler exempel kan ges. Yttrandefriheten är i fara när man inte kan tycka eller tänka saker utan att man ska vara rädd för att bli klassad som rasist/främlingsfientlig. Blir man klassad som det så vet man också att man, oavsett vad man säger, inte blir tagen seriöst eller att man har något att komma med. Det är bara att lyssna till hur SD-anhängarna bemöts. Vem vill riskera att bli bemött på samma sätt? | |
| micro113 | 2013-05-29 15:11 | |
![]() | jaapmeister Precis som? Jag har aldrig sagt att LO är rasister. Det jag sa var att jag varit av samma åsikt som LO nu framför redan tidigare. Min åsikt talade jag alltså om .. inte LO:s. Varför är det rasistiskt att anse att efterfrågan skall styra tillgången? Det borde ju passa ditt resonemang som handen i handsken annars. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-05-29 15:43 | |
![]() | Efterfrågan styr ju tillgången? Det är därför utländska arbetare är här. | |
| Minta | 2013-05-29 15:44 | |
![]() | Jag tycker att problemet är att man inte får kalla någon rasist längre. | |
| Minta | 2013-05-29 15:47 | |
![]() | Yttrandefrihet måste ju också vara att få lov att inte delta i en diskussion där deltagande innebär att man känner sig nedsmutsad. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-29 15:48 | |
![]() | Varför skulle man bli mer nersmutsad av att delta i en diskussion än att låta motståndaren (populistiskt sett) vinna på wo? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-29 15:50 | |
![]() | Om man uttrycker främlingsfientliga åsikter, borde man inte vara glad att folk förstår vad man menar? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-05-29 15:52 | |
![]() | Att ''vår efterfrågan på blattar skall styra tillgången på blattar'' är förstås ett internt koherent budskap men det är inte härlett från några nationalekonomiska principer. | |
| Minta | 2013-05-29 15:53 | |
![]() | Jag förstod Westerberg den gången och jag tyckte att det hedrade honom. Men det är väl bra annars att argumentera om man orkar. | |
| micro113 | 2013-05-29 15:57 | |
![]() | jaapmeister Jo, det är det visst det. Däremot inte de som du vill kännas vid eftersom det skulle innebära att lönedumparpolitiken slogs ur spel.. Tillgång - efterfrågan, efterfrågan - tillgång principen är annars tänkt att uppnå balans inom olika områden, så även gällande arbetskraft. | |
| micro113 | 2013-05-29 15:59 | |
![]() | Porla Det är skillnad på främlingsfientlighet och rasism, det är också skillnad på att vara kritisk mot en strategi/tillämpning och att vara främlingsfientlig och/eller rasist. Det är väl det tråden handlar om också ... | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:08 | |
![]() | För vem är det skillnad? För den som yttrar dessa åsikter eller den som får ta emot? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:09 | |
![]() | ok. Du får som du vill. Om man uttrycker rasistiska åsikter, borde man inte vara glad att folk förstår vad man menar? | |
| jellyflower | 2013-05-29 16:10 | |
![]() | Jaap, utländsk arbetskraft konkurrerar inte på samma villkor som svensk arbetskraft. Varför är det ok inom EU? | |
| micro113 | 2013-05-29 16:16 | |
![]() | Locomondo Det borde vara det för alla. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:16 | |
![]() | Du menar att det inte är "samma villkor" om någon utför ett arbete billigare än de äktsvenska finarbetarna som brukar skandera slagord mot utlänningar vid blockerade byggen? | |