Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-06-03 13:27 | |
![]() | wskrzeszenie Jag har inte satt någon etikett på henne - Jag konstaterar att hon också är sin fars dotter... Problem med det? | |
| micro113 | 2013-06-03 13:28 | |
![]() | gnagelram Ämnet är dock att skolan inte skall i uppdrag att indoktrinera barn. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-06-03 13:29 | |
![]() | Ämnet är att du har problem med folk med annan bakgrund än 100% svenskt. | |
| micro113 | 2013-06-03 13:33 | |
![]() | Challe_B Nej, ,det är inte ämnet. Vore det ämnet så har du dessutom feltolkat mig helt. Jag har inga som helst problem med det och därför inte heller något behov att göra om folk till svenskar. Till skillnad från många andra som tycks tro att "svensk" är lite finare att vara. | |
| karmannghia | 2013-06-03 13:46 | |
![]() | Förståelse för flyktingbarns situation är väl inte samma sak som att försöka förändra barns syn på vem som är svensk? Eller är du rädd att barnen ska förstå hur jävla hemskt det måste vara att vara ett flyktingbarn, micro? Jag tror inte vi skulle våga lära dem det. Minns Bamse-sagan. De svarta påsarna över huvudena. Det där kommer vi inte att låta några små skolbarn få se. | |
| karmannghia | 2013-06-03 13:52 | |
![]() | Varför är det ok att vara stolt över ett barns utländska härkomst, men det är aldrig ok att vara stolt över ett svenskt ursprung? Skulle man påstå att man var stolt över svenska ursprunget hos t ex ens brorsbarn så skulle man bli kallad rasist och/eller nazist omedelbart. | |
| Sote | 2013-06-03 13:53 | |
![]() | Micro - kärnan i även den här diskussionen är ju dock när man kan kalla sig svensk. Dessutom så verkar du ha perhört svårt att acceptera att andra inte har samma definition på detta som du. Att i ytterligare en tråd ge dig på folk och påstå att man förnekar sin härkomst på något vis bara för att man anser sig vara svensk även om man inte råkar vara fördd här eller av svenskfödda föräldrar är ju bara tröttsamt. DU har verkligen ingen rätt att tala om för andra hur dom ska definiera sig själva eller sina barn, det är upp till var och en. Detta i sig innebär inte på någotvis förnekelse av varken det ena eller det andra ursprunget. | |
| micro113 | 2013-06-03 13:55 | |
![]() | Sote Nej, kärnan i diskussionen är att man uppmanar skolan att lära barnen "tänka rätt" i rent politiska frågor. Det är indoktrinering. | |
| micro113 | 2013-06-03 13:57 | |
![]() | Man får definiera sig hur man vill - givetvis. Men objekt så är man inte svensk när man är utlänning. Så svårt kan det inte vara. | |
| micro113 | 2013-06-03 14:01 | |
![]() | *objektivt | |
| glykemi - Ej medlem längre | 2013-06-03 14:11 | |
![]() | undersökningen om barnens attityder förvånar mig. om jag tittar på mina egna om omgivande barn så finns en extremt tillåtande "snällattityd" - typ alla ska få stanna, alla ska få massor av pengar även om de inte har jobb, alla ska vara rika, alla är lika mycket svenska osv. små vänsterpartiester helt enkelt! jag har liksom antagit att det är så man resonerar ganska genomgående tills man blir förmögen att föra mer komplexa resonemang. | |
| glykemi - Ej medlem längre | 2013-06-03 14:12 | |
![]() | * egna och omgivande barn | |
| glykemi - Ej medlem längre | 2013-06-03 14:13 | |
![]() | *vänsterpartister! | |
| marmotte | 2013-06-03 14:14 | |
![]() | Det är väl så man resonerar så länge man själv inte ska betala, gissar jag. | |
| glykemi - Ej medlem längre | 2013-06-03 14:18 | |
![]() | mina barn skulle inte rygga för att betala själva, däremot förstår de naturligtvis inte vad det innebär. barn är idealister, snälla sådana. komplexiteten saknas dock totalt som sagt. | |
| glykemi - Ej medlem längre | 2013-06-03 14:23 | |
![]() | min äldsta ville som 9:åring starta ett program där alla fångar skulle besökas av skolbarn och få massor av kramar varje dag, det skulle "bota" dem och göra dem snälla. det säger väl allt:) | |
| Pelle2013 - Ej medlem längre | 2013-06-03 14:32 | |
![]() | "Vänsterpartister" lever väl ofta och gärna enligt mottot: "Allt ditt är mitt, men allt mitt är mitt"?? Vilket får mig att omedelbart döpa om dem till vänsteropportunister. :D Blev lite off subject, men nej, skolan ska inte indoktrinera. Inte så länge den är obligatorisk. Det räcker bra med att televisionen mm gör det. Den är än så länge frivillig och kan stängas av. | |
| Minta | 2013-06-03 15:03 | |
![]() | Skolan indoktrinerar inte barn om man inte med det menar att man delger barn kunskaper, demokratiska värderingar mm. och informerar om att som gnagelram så riktigt säger det inte finns någon koppling mellan svensk och etniskt ren svensk längre. Man kan vara svensk på många olika sätt numera och då är det helt riktigt att motarbeta fördomar en gammal syn på svenskhet i skolan. | |
| micro113 | 2013-06-03 15:10 | |
![]() | Minta Att det inte skulle finnas någon koppling mellan att vara född svensk och att vara svensk är ju enbart din påhittade uppfattning. Det finns ingen som helst grund att stå på när det gäller den. Hur agerar du förresten när invandrare anger sin nationalitet? Hävdar du då att det inte existerar något turkiskt, arabiskt, grekiskt osv??? Eller är det bara svenskhet du känner ett behov av att förneka? Det är inte skolans sak vare sig att ljuga för barnen eller att peta i dem politiska åsikter. Det är alltså inte skolans sak att forma barnen i det avseendet. Lika lite som det inte är skolans sak att bestämma vad barnen skall tycka om skatter, abort eller andra frågor ... | |
| micro113 | 2013-06-03 15:10 | |
![]() | Precis som det inte är skolans sak (sista stycket) | |