Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade9
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132013-06-05 00:50
Antal inlägg: 17540

ChalleB
Tror du på fullt allvar att skola och föräldrar har samma ställning gentemot barn?

Gunilla _2013-06-05 17:11
Antal inlägg: 4425

Jadu micro113 - eftersom du kräkte ur dig följande "Det är trams, givet att det faktiskt är föräldrarnas uppgift både att hindra barn från att göra saker och att se till att barn gör saker oavsett om de känner att vill det inte.." som svar på greatdanes citat; ”Våld är varje handling riktad mot en annan person, som genom att denna handling skadar, smärtar, skrämmer eller kränker, får denna person att göra något mot sin vilja eller avstå från att göra något som den vill”.
- testa att läsa alla ord nästa gång...

gnagelram - Ej medlem längre2013-06-05 17:21
Antal inlägg: 1646

Det var ganska uppenbart att micro syftade på den sista delen, om att "tvinga". Isdal syftar på tvång mellan vuxna. Föräldrar måste däremot få bestämma över sina barn i väldigt många frågor - att kalla även detta för våld är just tramsigt.

Gunilla _2013-06-05 17:25
Antal inlägg: 4425

Ja och då missade hon första delen som det hela syftade på. Läs allt som sagt...

ttiittii - Ej medlem längre2013-06-05 17:50
Antal inlägg: 37631

affärer irriterar mig mycket tycker föräldrar många gånger skriker aldeles för högt på sina barn

Tommy 19792013-06-05 19:48
Antal inlägg: 1188

Jag skulle vilja säga att det är precis tvärtom, Titti, det är ungarna som skriker alldeles för högt på sina föräldrar....

:-)

Tommy 19792013-06-05 19:53

Back to the subject. Bestraffning i betydelsen misshandel och liknande är givetvis inte okej, det är ju dessutom olagligt. Däremot så är det helt i sin ordning i form av utegångsförbud, utebliven veckopeng eller liknande (givetvis under förutsättning att barnet gjort sig förtjänt av det). Om ett barn missköter sig och inte bättrar sig trots tillsägelser så naturligtvis har föräldern rätt att säga ifrån och statuera exempel. Barn måste lära sig att man inte bara kan göra som man vill här i världen.

corlini2013-06-05 19:54
Antal inlägg: 3172

jag skulle säga att den förälder som tar med barnen till affären om man inte absolut måste är korkad, det är som bäddat för gnabb.

dagens "bestraffning" tösen rev en bom när hon hoppade lillponnyn, fick inte sluta förän hela rundan var felfri och dessutom korrekt. bara komma över kan vilken unge som helst med lite tur, göra det korrekt och i rätt rytm är vad som gäller. ska hon hoppa ska hon ta mig tusan göra det rätt.

här fostras inga medelmåttor :)

Tommy 19792013-06-05 19:58

Att råka riva en bom i samband med hästhoppning är väl för 17 inte att missköta sig?!

Hoppas innerligt att du driver med oss......

corlini2013-06-05 20:15
Antal inlägg: 3172

inte missköta, bara missa och ta konsekvensen. ville bara nämna ytterligare ett sätt att traggla, nöta, mala tills det sitter. det är vad föräldrar gör oavsett om det handlar om cykelhjälmen, städning eller läxor.

jag nämnde det eftersom jag sett att flera i tråden är vaga gällande ordvalet "bestraffning"

Jobbar2013-06-05 22:28
Antal inlägg: 503

Jag och min fru var på föräldramöte för några år sedan (dotterns sjätteklass), och efter den vanliga informationen var det grupparbete. Jag hamnade i en grupp som skulle ta ställning till frågan "Hur bestraffar du ditt barn?" Jag fick tänka länge, men kom fram till att vi aldrig bestraffat någon av våra tre barn. Det räcker med att uttrycka sitt missnöje med deras oönskade beteende, och förklara varför. Det sista är ytterst viktigt

Triss - Ej medlem längre2013-06-05 22:37
Antal inlägg: 417

Utegångsförbud skickar konstiga signaler. Ska det vara ett straff att vara hemma?

apbur2013-06-05 22:44
Antal inlägg: 9699

Det handlar väl snarare om att bli berövad sin frihet väldigt konkret genom att man inte får röra sig fritt.

Xin Chao2013-06-05 22:49
Antal inlägg: 234

Slänger du glassen i sanden för att du är arg, så får du ta konsekvenserna.
Antingen äter du en glass med sand,som du får pilla bort så gott det går eller så äter du ingen glass. Det handlar om att handling får konsekvenser. Råkar du däremot tappa din glass i sanden är det rimligt att vi delar på resten av glassarna. Eller köper en ny.
Bestraffningar har inte med bra barnuppfostran att göra. Att ta konsekvenser av sitt handlande är däremot en viktig del av växandet. Konsekvenser som naturligtvis ser olika ut beroende på ålder och situation.

Triss - Ej medlem längre2013-06-05 22:49

Vet inte om jag håller med om det. Det finns andra sätt att låta dem ta sina konsekvenser, eller ska hemmet agera fängelse?

Triss - Ej medlem längre2013-06-05 22:49

Alltså, menat till apbur

apbur2013-06-05 22:53
Antal inlägg: 9699

Man får väl ta till andra straffåtgärder om man vill men tvivlar på att det skulle sända felaktiga signaler. Tror inte ungdomar, som oftast är de som får utegångsförbud, gör den kopplingen. Utegångsförbud är effektivt. Man har koll på ungen och ingen kan anklaga en för dåligt föräldrarskap. Annat om man gjorde tvärt om och låste ute barnet.

Xin Chao2013-06-05 23:25
Antal inlägg: 234

Egentligen är det ganska enkelt tycker jag. Utgå ifrån hur du skulle bete dig mot en vuxen - nej jag vet att min inte kan jämför så enkelt - men ta det som en bra ledtråd. En utgångspunkt. Visa förtroende, utgå från att barnet talar sanning, gör överenskommelser vad som gäller i familjen. Låt barnen vara med och bestämma om saker de kan ha synpunkter på. Ha familjemöten när det är kris på något plan. Men förlora aldrig vuxenrollen för det.

le-lou2013-06-06 01:10
Antal inlägg: 17500

Använder det icke själv men tycker principiellt inte att det är fel - i rätta proportioner och under rätta omständigheter.

le-lou2013-06-06 01:13
Antal inlägg: 17500

Som corlini gör, när dottern river hinder osv..tycker jag är totalt vansinne. Barn ska ha kul, inte bli pressade till max av kändiskåta föräldrar.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?