Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 609

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnagelram - Ej medlem längre2013-06-12 20:08
Antal inlägg: 1646

"För mig så finns det ingen finkulter allt som har med konst litteratur fritid hobby och hur vi lever är kultur. Detta tycker jag är extremt aktuellt och eftertraktat eller har jag fel?"

Med den definitionen är sport också kultur.

Traditionell "finkultur", som t ex opera är något som konsumeras främst av de allra resursstarkaste. Och om inte ens de vill betala vad det kostar är det sannerligen inget problem för samhället om den musikformen dör ut.

Maradona19862013-06-12 21:32
Antal inlägg: 1801

Tycker nog att det finns värde i att stödja kulturen med offentliga medel, inom rimliga gränser. Detta ska givetvis inte bara innebära operan och baletten, utan även ungdomskultur i förorterna. Så görs också idag och jag vill mena att vi är på en rimlig nivå idag. Kan man sätta ett ekonomiskt värde på det? Sannolikt inte, men jag är ändå övertygad om att samhället mår bra av olika kulturella uttryck, även om 'marknaden' idag inte är beredd att betala för det.

Ursprungsfrågan handlade dock inte om kultur utan journalistiken. Och där finns ett extremt problem idag att man inte hittat rätt betalningsmodell för journalistik idag när internet tagit över totalt. Och detta drabbar inte bara kultursidorna. Svenskan har i praktiken lagt ner sin sportredaktion. Men visst är det Sport och Nöje som är lättast att finansiera idag medan fördjupningar, kultur m m är klart svårare att få ekonomi i idag. Och där menar jag att Public Service spelar en roll både ur ett mångfalds- och demokratiperspektiv. Däremot kan man ifrågasätta om SVT behöver producera lekprogram. Det klarar den fria marknaden av alldeles utmärkt utan licenspengarna.

Maradona19862013-06-12 21:32

Tycker nog att det finns värde i att stödja kulturen med offentliga medel, inom rimliga gränser. Detta ska givetvis inte bara innebära operan och baletten, utan även ungdomskultur i förorterna. Så görs också idag och jag vill mena att vi är på en rimlig nivå idag. Kan man sätta ett ekonomiskt värde på det? Sannolikt inte, men jag är ändå övertygad om att samhället mår bra av olika kulturella uttryck, även om 'marknaden' idag inte är beredd att betala för det.

Ursprungsfrågan handlade dock inte om kultur utan journalistiken. Och där finns ett extremt problem idag att man inte hittat rätt betalningsmodell för journalistik idag när internet tagit över totalt. Och detta drabbar inte bara kultursidorna. Svenskan har i praktiken lagt ner sin sportredaktion. Men visst är det Sport och Nöje som är lättast att finansiera idag medan fördjupningar, kultur m m är klart svårare att få ekonomi i idag. Och där menar jag att Public Service spelar en roll både ur ett mångfalds- och demokratiperspektiv. Däremot kan man ifrågasätta om SVT behöver producera lekprogram. Det klarar den fria marknaden av alldeles utmärkt utan licenspengarna.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-06-12 23:38
Antal inlägg: 1268

Vem säger att tidningarna gör rätt i att spara på kultursidorna? Gäller det en morgonpapperstidning är det särskilt svårt att veta vad som efterfrågas mest. Och även om många läsare kanske dras till vissa typer av mer lättsam journalistik när den ändå finns att läsa betyder inte det att man skulle prioritera den framför något annat om man fick valet. Efterfrågan är ofta mer komplicerad än så.

Nyttan är också viktig, ja.

Maradona19862013-06-13 23:12

Tror nog att tidningarna har extrem koll på vad som efterfrågas. Det handlar väl snarare om vilken roll journalistiken har i samhället, förutom att maximera sin vinst. Om vi anser att det finns ett högre demokratiskt värde så kanske vi måste acceptera att delvis betala detta med offentliga medel. Vi kan knappast kräva att Schibstedt eller Bonniers tar ett större samhällsansvar. De är ansvariga gentemot sina aktieägare först och främst.

Xin Chao2013-06-13 23:49
Antal inlägg: 234

Maradona - Precis! Det är detta som är den springande punkten. Journalistikens roll i demokratin. Vår demokrati tas så förgiven att de flesta inte ser rollen eller vikten av oberoende granskande samhällsorgan.
Det är jävligt farligt.
Tänk om statlig Tv och radio plötsligt tystnade. Som i Grekland - när folk behöver oberoende media som allra mest. Då återstår bara tramset, flamset och jinglarna.
Håll mig i handen. Jag är rädd.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-06-14 00:10
Antal inlägg: 2109

Så vuxna förstår inte sitt eget behov av att läsa kultur med andra ord. Förutom på valdagen då de demokratiskt ska rösta fram en lagstiftare som kan beskatta dem och producera kultur med offentliga medel.

Maradona19862013-06-14 00:20

Självklart kan ett parti gå till val på att strypa presstödet, stödet till kulturen eller nedläggandet av public service. Jag tror och hoppas att detta inte skulle vara en vinnande strategi.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-06-14 00:24
Antal inlägg: 2109

Jag trodde detta redan var ett faktum? Tråden startades väl för att kulturen inte får tillräckligt med stöd?

-FaMo- - Ej medlem längre2013-06-15 18:20
Antal inlägg: 2999

MKT sånt här har det blivit, irriterande nog.

www.expressen.se/gt/...so mmarhus/

Läs sista raden.
Huvudknotor? det är vad jag får när ingen längre verkar redigera texten innan den når ut.
Dagligen ser jag massor av stavfel, galna översättningar och rent dålig svenska gå i "tryck".

Minta2013-06-15 18:27
Antal inlägg: 20042

Det är nog rättat nu för det står huvudkontor.

jellyflower2013-06-15 19:25
Antal inlägg: 1108

TT presenterade häromdagen nyheten att en vanlig orsak till att det inte finns pengar i ett dödsbo är att den avlidne saknat tillgångar och/eller haft skulder.

När man ställs inför den typen av journalistisk briljans kan man inte annat än förstå att folk är tveksamma till att det ska kosta.

Kuralo2013-06-16 13:04
Antal inlägg: 465

Hmm...
Det ska vara gratis! Allt som är gratis är bra men inte allt gratis är bra, om ni förstår vad jag menar.
Problemet är att allt kostar skjortan och de dom servar massorna tar alla tillfällen att ta ut lite till å lite till...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?