Spelrum
Giraffen51
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade91
Mobilspel
Pågående19 561

Forumkategorier

Användare Inlägg  
chupa - Ej medlem längre2013-06-29 11:39
Antal inlägg: 448

Det jag tycker är skummast i hela scenariot är att revisorn har någon som helst talan i det hela. Inte bara det att det inte är hans ansvarsområde eller arbetsuppgift, en revisor ligger ju oftast 1-3 månader bakåt i tiden när det gäller ett företags ekonomi. Dom vet nästan aldrig vad som händer "just nu" så att säga.

Om det nu inte är så att VD är även säljare, inköpare och revisor.

toonfisken2013-06-29 11:51
Antal inlägg: 732

Jag hade ett skriftligt avtal , betalade tom handpenning på tiotusen ! Det hjälpte inte , pengarna sattes tillbaka på mitt konto samma dag som dom ringde , det låter otroligt men är sant !

sfi2013-06-29 14:32
Antal inlägg: 137

Men det finns bra bilförsäljare också. Nyskild och fattig behövde jag köpa en ny bil - min gamla var färdig för skroten. Försäljaren övertalade mig att ta en dyrare försäkring än den jag hade på min gamla skrotbil. Den nya lilla bilen var så fin och blank och han sade att om något hände så var det dyrt att laga. Jag tog den dyrare försäkringen och efter ett par veckor i regn och dimma parkerade jag den nya bilen mot en lyktstolpe. Hela fronten trycktes in. Jag köpte en stor bukett blommor och gav till bilförsäljaren. - Har aldrig sett en så förvånad bilhandlare. Och sedan gick bilen som en klocka i många långa år.

drifting - Ej medlem längre2013-06-29 14:49
Antal inlägg: 1178

I alla branscher finns det oseriösa/seriösa aktörer..att revisorn har något att säga till om var bara ett svep skäl,säkerligen var det en person som tex varit å tittat på bilen före och ville ge mer pengar för bilen och säljaren ansåg att det var värt att "blåsa" en strökund...att man hävt ett köp när en handpenning har lagts har jag aldrig hört talas om

toonfisken2013-06-29 15:14
Antal inlägg: 732

Inte jag heller men det händer faktiskt !

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-07-01 22:01
Antal inlägg: 231

När du ändå tagit upp ämnet om bilhandlare,så tänkte jag att jag även tar upp lite gällande kontroll av bilen hos bilförsäljare som även har verkstad för reparation av din märkesbil!! Köp inte bilar från bilhandlare,om de nu inte är så att du bara måste ha just den eller den bilen,och förstås en sprillans ny bil, som då endast bilförsäljarföretag har!!! för de första så är utgångspriset pålaggt med säkert 35-40% i förhållande till vad bilen egentligen ligger i värde.dessutom ger inte en bilhandlare mer garanti på en begagnad bil än vad kanske en privatperson ger för i vilket skick bilen verkligen är i.. :-(I)
Och dessutom så luras folk som äger eller köper de nyare bilarna,där uppstådda tekniska fel på bilen numer måste kollas med nån sorts datakoll där felen sedan syns på en utmatad datalista på vad det är för fel och var felen tydligen exakt ligger där under karossen!! Grejen med de hela är ju såklart att en bilförsäljare inte uppmanas ens av chefen för företaget att faktiskt upplysa alla kunder som lägger stora eller ofantligt höga summor på nyare eller nya bilar..Att då dessa datalistor inte alls är Helt Säkra med vad utslaget tycks visa efter en gjord kontroll på bilen!!??? Och detta är ju satt i system.. bilen ska haverera tekniskt ganska snabbt så att alla bilhandlarfirmor ska kunna dra in stora fantasisummor av alla dessa människor som redan lagt ut nog med casch på den finfina bilen, på att nu baaara få höra vad de nu är för fel på bilen..
Jag har vart med om detta,så därför tar jag upp detta som en varning! Jag skulle fixa min bil..men ville ju säkert veta vad det var för fel och hur många fel som uppstått på bilen innan jag kunde ta nåt beslut på om jag var beredd att kosta på nåt alls.
Hade fått en varning av en privat verkstadskille om att dessa datakontroller inte alltid är så säkra.. Och min bil är tvungen att fixas på en märkesverkstad..Så då tänkte jag att nu ska jag fråga min märkesverkstad om hur säkra dessa datakontrolllistor är eftersom jag hört om att dessa inte är det? Sagt och gjort! jag frågade rätt ut är datakontrollen av bilen säker..visar den vad det faktiskt är för fel? Jajjamensan säger snubben på märkesdverkstan! Okey tänkte jag? datakontrollen kostar först och främst mellan500-1000kr att göra beroende på vilken firma man gör det på? Feln visade sig..och de räknade ihop vad allt skulle kosta! jag funderade en bra stund och övervägde om jag tyckte det var värt en reparation..Och baserade mitt beslut på vad datalistan visat för fel på min bil!
Märkesverkstan fixade alla felen.. Men ojj..ABS-lampan lyste fortfarande??? okey tänkte jag!!?? och nu då? frågade jag märkesverkstan??? vad menas med detta? du sa ju att data listan var säker,och jag har ju gjort mitt beslut på att kosta på de som stod som fel på bilen och vad det kostade??? =/ Alltså?? detta vart en riktigt STOR jävla Cirkus kan jag säga, där jag kom ikläm och fick vänta mer än en månad på att få bilen fixad.. Jag kände mig skyddad och lugn..för jag visste att jag hade ässet i ärmen =P..DOM hade förlorat..;P ;D
Ställde Chefen mål & ordlös..Jag visste nu vad jag kunde kräva ;D
Jag hade frågat en anställd som var gammal i gemet..och de var han som dessutom sa att datakontrollen var säker.. Så nu fick dom välja mellan att antingen ta ut alla delar som var bytta i bilen och jag drar den till skroten..eller fixa bilen tills allt funkar som det ska,oavsett hur mkt. som måste bytas..men endast till mitt uppgjorda pris på det som stod på datakontrollen från början. Och det var just det som ställde alla inblandade mot väggen..Och jag kan säga att det slutade tillslut med att dom var tvungen byta fler grejer i bilen som kostade många tusenlappar till innan den var godkänd för besiktning.. T.o.m. Chefen sa att ja..vi har nu tagit ett beslut att :Vi ska fixa bilen åt dig..Vi vill ju inte komma ut i Media heller..Vilket jag också hotat med..Skulle inte bli särskillt bra reklam för märkesföretaget då kan jag säga ;D Men vill ju säga att detta verkar vara satt i system och det är inte många människor som kanske känner till att datkontrollerna kan plocka fram mer och mer och ännumer fel som påstås måste bytas på en bilen som då inte syntes på den första kontrollen!!?? Och så måste man dessutom kosta på en ny kontroll för att försöka upptäcka varför t.ex. en lampa fortfarande lyser..Alltså..det verkar inget slut på vad slutsumman sedan kan bli.. Det Vet man så att säga inte med all säkerhet..Och där står ovetandes oupplysta personbilsägare och bara bugar och bockar och kan inget annat!!?? Bilen måste ju fixas till varje pris såklart!! Fy fan säger jag bara,vilket jävla Rävspel!! Och detta vill ju såklart inte en försäljare säja,,för då slutar ju folk köpa alla dessa nyare bilar tillslut som måste kollas med datakontroll !!?? så ligger det till ..Så själv kommer jag aldrig mer ha en bil som har sådana krav för att hitta felen..!! det är nog dyrt att köpa en nyare bil..min kassa tillåter då inte detta iaf..

Sote2013-07-01 22:32
Antal inlägg: 3557

Problemet är väl att dom flesta nya bilar är såna nuförtiden? Skruttbilarna vi hade för tio år sedan kunde man lappa o laga o fixa själv med stripes och plastic padding men då hade vi ju bara råd med rätt billiga bilar vilket ändå blev dyrt då dom behövde lagas på verkstad ibland också, kamremmar och skit. Nu när vi har nya bilar så har vi bara behvt serva dom och byta sånt som måste bytas som bromsbelägg o liknande. Trots att detenda man kan göra själv på bilen är att kolla olja och i bästa fall byta lampor( knappt det ens en gång) för motorn är i princip bara ett slutet block. Men ändå har jag aldrig upplevt att verkstaden har lurat ossoch vårt bilägande har blivit betydligt billigare då vi har bilar som faktiskt håller och slipper köpa nya ( billigare) vartannat år. Fast jag struntar iof i märkesverkstaden och använder min vanliga bilverkstad för service och sånt. Vet dock att det finns vissa saker som han inte kommer kunna fixa om dom krånglar då det är just såna datagrejer men än så lämge har vi haft tur.

SkySpy_2013-07-02 01:36
Antal inlägg: 4418

Nu skulle jag leasa bil så alternativ privatperson fanns inte. Som bilförsäljare har man ju ändå sitt rykte om att sälja bilar som är genom gångna för att fortsätta att kunna sälja bilar och behålla ett bra rykte. Visst är det pålagt ett visst pris. Men inte så mkt som 34-40% inte de bilar jag har jämför med i alla fall. Intressant historia xxxanxxx.
Kan vara bra att veta.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-02 10:34
Antal inlägg: 37631

Bilförsäljare skiter i sitt rykte,eftersom dom får sälja bilar oavsett hur dom beter sig,på pucko listan hamnar dom på andra plats,jag är i omvänd roll eftersom jag har en Toyota buss som är bättre en guld i Afrika så varenda bilmånglare vill köpa den,och exportera den,nu ska jag sälja den inom den närmsta tiden och då så ska jag bjuda hem. Dom alla,så ska dom få kämpa om den, Och på så sätt. Blir jag också en ganska hemsk försäljare,men vill man ha något så får msn ligga i

blue_moon2013-07-02 12:51
Antal inlägg: 9713

Ett sidospår, men:
Många försäljare av husvagnar uppger lägre vikt än den faktiska, för att locka till köp av större vagnar. Med resultat att köparna/ägarna får dryga böter.

Sote2013-07-02 13:25

men det framgår väl av regestreringsbeviset vad vagnen väger? Så det är väl upp till köparen att kolla det innan man slår till.

blue_moon2013-07-02 13:43

Ja man tycker det...

Jag återger bara vad jag hörde på nyheterna i P1 idag.
sverigesradio.se/sid...el =5580000

blue_moon2013-07-02 13:46

Registreringsbeviset är rätt, men vagnen väger mer än vad som står.

"Många husvagnar väger mer än vad de får enligt registreringbeviset."
sverigesradio.se/sid...el =5578172

Sote2013-07-02 13:58

aha då hänger jag med. Men hur kan köparen få böter för det? Det måste ju gå att härleda till säljaren på något sätt. Jag menar, man tar ju inte direkt hem vagnen och ställer den på vågen för att kolla?

blue_moon2013-07-02 14:14

En dom från 2008 där konsumenten fick rätt:

"Det var i slutet av sommaren som Svenskt Näringslivs regionchef Lars Beckman åkte fast i en poliskontroll. Det visade sig då att hans husvagn som maximalt får väga 1 650 kilo vägde hela 1 820 kilo.
Detta trots att den enligt honom var tom med undantag av lite kläder, mat och trädgårdsmöbler i lättmetall.
Han vägrade därför att acceptera böterna och valde i stället att ta strid och gå till rättegång.
Han menar att husvagnen uppenbarligen har varit felregistrerad och att den vikt som står i registreringsbeviset inte kan stämma om husvagnen även med mycket lite last är för tung.
Han anser också att det är orimligt att han som konsument ska behöva ifrågasätta myndigheternas uppgifter om vikt och kontrollväga en nyinköpt vagn.
Och nu har han fått rätt. Gävle tingrätt friar honom från misstankar om brott mot trafikförordningen."

arbetarbladet.se/nyh...pp er-boter

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-02 14:29
Antal inlägg: 37631

alltså lika seriöst som dåtidens hästhandlare

blue_moon2013-07-02 14:29

Ja ungefär :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?