Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 38 |
| Inloggade | 89 |
Mobilspel
| Pågående | 19 556 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jellyflower | 2013-07-10 09:55 | |
![]() | Sämst på beta är inte sämst på att förklara =) Ödet är en tröst. Ett mönster i en kaotisk värld. "Det var meningen att vi skulle träffas ..." osv. " Därav följer att allt har en mening, om än fördold. Synkronicitet. Oundviklighet. Man kan inte göra så väldigt fel ifall det ändå är ödet som avgör. Vem som sedan styr ödet är ju omdebatterat. Gud, anser en del. Inshallah, säger en del, vilket ju ofta kan innebära att man inte behöver lägga två strån i kors, det som sker det sker och det är Guds vilja även om det verkar obegripligt för oss små människor. Corlini tycks ha missuppfattat begreppen fullständigt. Om man tror på ödet så är påkörningen ingen slump. Då var det ditt öde att bli påkörd. Jag tror mer på slumpen än på ödet. Min mamma tror mer på ödet. Hon är en mycket mer harmonisk och kapabel person än jag, kanske för att hon upplever att det finns en mening bakom allt. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-11 04:04 | |
![]() | Att saker är förutbestämda kan bara appliceras till icke (levande ting). Dvs att jorden snurrar och därmed upplever vi dag och natt. Att jordens hastighet gör att vi upplever årstider på denna sida jordklotet. Att stjärnorna rör sig i ett förutbestämttvschema. Att månens faser gör att vi upplever ebb och flod. Detta kan jag nästan hålla med om att det är förutbestämt. Men bland levande ting, finns inget enligt mig som är förutbestämt. Djur kan och gör, agera irrationellt, likaså människan. Att en människa ska leva och dö under en viss tid och hur och vad som händer mellan dessa parametrar kan aldrig givet förutbestämmas. För att detta ska bli möjligt måste man i någon mån ha en trosuppfattning. Att någon är förutbestämd vid en given plats vid en given tidpunkt. Detta är för mig något annat än slump och ödet. Det du beskriver är för mig trosuppfattning, din upplevelse av tillvaron, den behöver ju inte överensstämma med andras verklighet. För mig är ödet/slumpen något vi inte har kontroll över, något vi inte riktigt kan förklara, något vi inte kan styra över. När någon säger till mig att jag skapar mig mitt öde, så blir det för mig något motsägelsefullt, i och med att man medger att man är underställd ett öde, kan välja ett annat genom ändring av sin riktning, så är det för mig inte ödet för mig man pratar om. För mig är ödet något konstant, det sker oavsett av mina val i livet. Filmen " the butterfly effekt" belyser det ganska bra, trots olika scenarion så blir resultatet i slutändan detsamma. Ödet är konstant och alltså kan jag inte ändra på det, alltså kan jag inte skapa mig ett eget öde! Mycket viktigt att poängtera att jag tror inte på ödet, för det skulle innebära att jag måste underkuva mig trosuppfattningar och ideologier jag inte själv kan ta till mig. Men skulle jag tro på ödet, så anser jag att det är dessa ramar man borde förhålla sig till. Alltså att jag kan ändra min situation men aldrig mitt öde! Nu tror ju jag att jag kan ändra mitt öde hela tiden pga att ödet inte existerar, däremot kan slumpen göra det ur ett matematiskt perspektiv. I slumpens värld utifrån ett matematiskt perspektiv kan en fjärils vingslag i Kina orsaka en orkan över Florida. Alltså orkanen kan förklaras och det finns ingen slump att just den drar in över Florida. Självklart är exemplet orimligt men fin i sin belysning. | |