Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2013-07-16 17:34
Antal inlägg: 3172

stuvelsberg och boffertomte var inne på rätt spår. jag tror det är tack vare oss som inte knyter an till en tro som vetenskap, humanitet, öppenhet och kunskap växer och utvecklas. vi är inte låsta eller fördömmande eftersom vi inte styr vårt liv eller våra åsikter.

jellyflower2013-07-16 17:44
Antal inlägg: 1108

Man väljer kanske inte själv, men däremot kan valet göras åt en av föräldrar och omgivning - man tränas i att tänka "religiöst" i tidig ålder. Därför är det trots allt viktigt att ta ställning för eller emot religion, ens egen tro påverkas måhända inte, men det finns ju fler än jag själv här i världen. Hur mycket är det rimligt att samhället "spelar med i" religiösa människors vidskepliga vanföreställningar?

nulltj - Ej medlem längre2013-07-16 17:52
Antal inlägg: 14052

Jag valde bort mitt kristna "arv" när jag var runt 15; men tycker ändå inte att jag väger eller vägt fördelar mot nackdelar. Det är ju ett absolut val, inte ett relativt vilket alternativ som har flest fördelar. Iaf inte för mig.

corlini2013-07-16 18:03
Antal inlägg: 3172

jag är uppväxt med religiösa morföräldrar, de "påtvingade" aldrig någonting och alla andra fick tro och tycka som de ville. vi barnbarn följde ofta med till kyrkan vid alla högtider eftersom vi visste vad det betydde för dem att alla var samlade. men ingen av oss eller våra föräldrar blev troende, jag tror det handlar en hel del om hur individuellt stark man är, hur framåt utåt nyfiken osv man är. sitter man hemma i en klunga och häckar med religiöst småprat händer det väl inte särskilt mycket i huvet utvecklingsmässigt och då är det lätt hänt att man ärver ned allt från åsikter, känslor och sympatier.

ut i världen, utmana och jaga en dröm, kolla om din vision är möjlig nu eller kolla nu och gör det sen. det är väl så man lär sig mest om livet.

Porla - Ej medlem längre2013-07-16 18:19
Antal inlägg: 1471

För att kunna göra en jämförelse måste man väl ha varit religiös och ickereligiös? Eller missförstår jag frågan? Är det samhället som ska vara antingen eller?

Gunilla _2013-07-16 18:22
Antal inlägg: 4425

Måste man Porla? Kan inte du välja bort det du anser vara dåligt utan att ha provat det?

Porla - Ej medlem längre2013-07-16 18:23

Kan jag väl. Men jag kan inte säga vilket som var bäst.

Gunilla _2013-07-16 18:26

Det är väl ingen förutsättning.

Porla - Ej medlem längre2013-07-16 18:30

Det måste väl ändå bli en gissning i det här fallet, eftersom att vara religiös uppfattar jag som en upplevelse.

Gunilla _2013-07-16 18:32

Det är det säkert med bungy jump också men jag skulle aldrig få för mig att prova det...

Porla - Ej medlem längre2013-07-16 18:34

Eller som musik. Om du är tondöv kan du inte säga att låten är dålig. Eller om du färgblind så vet du inte om att färgen röd är snygg när andra påstår det.

Gunilla _2013-07-16 18:41

Sant. Och om inte gud finns så kan du inte tro på honom.

Porla - Ej medlem längre2013-07-16 18:42

Nej??

Porla - Ej medlem längre2013-07-16 18:44

Eller jo?

blåhund - Ej medlem längre2013-07-16 18:45
Antal inlägg: 469

Frihet.Det är den största grejen med att inte ha någon religion.Att inte lyda någon gammal helig skrift, att leva här och nu,vara en bra människa trots att man inte belönas med paradis och oskulder. Att veta att vi alla lever just nu,vi har bara varandra och vi ska alla dö,och inte se något problem med det, att slippa tro på böner,mirakler,skuld o skam och helvetet...oj, det är bara fördelar med att inte tro!

Hällekis2013-07-16 18:52
Antal inlägg: 58

Människor som säjer sig inte tro på något, de har ändå något slags hemmasnickrad tro. Många har sin "religion" i naturen. En kvinna som jag känner, hon har sin "religion" i sin träning där hon hela tiden sätter mål och försöker få till något slags inre kraft som gör att hon kan överträffa sig själv. När hon talar om sin träning och hur hon upplever den så känns det nästan som om hon skulle avsluta med Amen.

Behöver inte alla ha något där man kan ana eller möta ett inre, okänt liv? Det blir så laddat när man argumenterar för och emot kristendom och Gud, det där med att tro på något är mycket större än så.

Porla - Ej medlem längre2013-07-16 19:02

hällekis. Jo. det tror jag med. Det finns ett ordspråk från andra världskriget som säger det mesta.

"Det finns inga ateister i en skyttegrav"

nulltj - Ej medlem längre2013-07-16 19:11
Antal inlägg: 14052

Och motargumentet är såklart att teisten ber och ateisten försöker rädda sig själv.

blåhund - Ej medlem längre2013-07-16 19:15
Antal inlägg: 469

Hällekis;Jag är ateist, och har faktiskt ingen som helst hemmasnickrad tro,och jag tror de flesta ateister inte har det. Jag kan fascineras över hur naturen funkar,men det är absolut ingen religion,att det är biologi,fysik etc som "gör" allt tycker jag är mer intressant än någon uppfunnen skapelsestory. Att gå in för något med stor lust behöver inte vara någon religion,det kan betyda att man faktiskt upplever ett nöje i det pågående och av resultatet det ger....Det verkar som om troende människor absolut inte kan förstå att man som ateist kan ha ett rikt inre liv,god fantasi,etc utan att söka efter nåt okänt,tro på spöken eller hoppas på mirakler...

Porla - Ej medlem längre2013-07-16 19:25

nulltj. ja så kan det vara. Men i det fallet är det ju lite mer konkret.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?