Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 457 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gunilla _ | 2013-07-20 12:33 | |
![]() | Ja, jag tycker det är viktigt. Inte bland andra svenskar men om jag är utomlands så. Frågar en thailändare var jag kommer ifrån så är ju svaret Sverige - och för thailändaren är det synonymt med svensk. Inte nordeuropé, världsmedborgare eller bilägare. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-20 12:34 | |
![]() | Sote: Well said! | |
| stuvelsberg | 2013-07-20 12:35 | |
![]() | Att inte förstår människor som man har runt sig är oerhört irriterande, så språket är en nödvändighet. Kommer precis från en liten semestertur i sverige och hade behov av produkter i en livsmedelsbutik, hittade en och gick in för att rådfråga etc., butiken innehades av ett indiskt par som inte i stort sett kunde någon svenska alls, så det var bara att gå där ifrån med oförättat ärende. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-20 12:35 | |
![]() | Förut var jag stolt över att vara svensk. Men så hände nåt. SD började göra PR för hur en svensk är. I den beskrivningen kände jag inte igen mig så nu är det ordet negativt värdeladdat för mig. Snacka om att misslyckas med sin PR. | |
| Triss - Ej medlem längre | 2013-07-20 12:37 | |
![]() | Jag tycker corlinis inlägg verkar vara byggt på myter och mycket generaliserande. Jag varken skäms eller är stolt över att vara svensk, jag är svensk helt enkelt eftersom jag är född och uppvuxen här. Vissa saker med att vara är bra andra är det inte, gissar att detär så för andra nationaliteter. Sen är varje människa unik vare sej den är svensk eller inte. Vad menas med dubbla negativa budskap? Ett dubbelt budskap är väl både negativt och positivt = dubbelt | |
| Triss - Ej medlem längre | 2013-07-20 12:38 | |
![]() | vara *svensk* ska det stå | |
| corlini | 2013-07-20 12:38 | |
![]() | hej Måns long time no see, det jag menar är att många svenskar verkar tycka det är fult att beskriva sig som svensk och tala om svenskheten, att stå för sverige. det finner jag lite trist eftersom de flesta andra nationers folk faktiskt är stolta över sin tillhörighet och gärna hyllar, talar och beskriver den. jag tycker man ska hylla, värna och lyfta fram våra olikheter beroende på land, bakgrund, hudfärg, kultur, seder, tro, språk osv osv så vi uppskattar mångfalden och våra olikheter. då som först har vi alla vunnit över tex rasism och segration. men inte i sverige, här är alla lika varesig vi vill eller inte för annars är vi inte korrekta och riskerar en stämpel. dessutom har vi fel och skall tystas ner. det är typiskt svenskt för mig tyvärr, väldigt tyvärr. | |
| Måns_E | 2013-07-20 12:40 | |
![]() | Om någon frågar dig vad du heter så svarar du väl på det också? Det är ju inte så att jag skäms för att bo och vara uppvuxen i Sverige, det är bara det att jag inte bygger min identitet på det och enbart att en person är svensk innebär inte att jag nödvändigtvis delar värderingar och synsätt med denna person. Jag tycker att ett individperspektiv är intressantare än ett kollektivt perspektiv, och att det snarare handlar om att man hittar gemensamma beröringspunkter med folk som tänker, har samma intressen och resonerar som man själv. I min värld så är det inte något direkt nationsbundet. Även om också jag förstår att man påverkas av att leva upp under svenska förhållanden med det svenska språket, politiken, naturen och den svenska skolan osv. | |
| Måns_E | 2013-07-20 12:43 | |
![]() | Du menar att svenskar inte är så nationalistiska och patriotiska corlini? | |
| corlini | 2013-07-20 12:43 | |
![]() | Triss, det jag menade med dubbla budskap är att det första budskapet är tex - se på mig, så glad trevlig pigg svensk med folkdräkten på gör PR för dansen på byn. MEN det finns alltid en överkorrekt jävel som läser in negativitet i den bilden och ser rasism, utestängande av personer olik den på bilden, ovälkomnande av dem som inte smälter in, nationalism osv. att inte få hylla svenskheten verkar ofta vara svenskt. min mor är inte från sverige, min man är född utomlands och inflyttad i barndomen men jag vill hylla sverige och svenskheten - helt plötsligt slänger folk ur sig allt från fula SDglåpord, anklagelser om rasism osv. DET är svenskt för mig, att inte få tala om sverige och svensken utan att bli påhoppad. | |
| corlini | 2013-07-20 12:44 | |
![]() | Måns, ja så kanske det är. | |
| Måns_E | 2013-07-20 12:45 | |
![]() | hm inte leva upp, utan växa upp | |
| Måns_E | 2013-07-20 12:47 | |
![]() | Är det någon som överhuvudtaget anser att exempelvis folkmusiker och folkdanslag är rasistiska corlini? Det där lät ju faktiskt inte särskilt nyanserat alls. | |
| Gunilla _ | 2013-07-20 12:49 | |
![]() | Vad förringar individen i att kunna presentera sig som svensk? Det är en av de första frågor du lär få när du kommer utomlands och det är uppenbart att du inte är inhemsk (för det är det i regel). Lite som att första frågan till nyblivna föräldrar är "vilket kön har barnet" :) | |
| Måns_E | 2013-07-20 12:52 | |
![]() | Det är klart om man inte ser likadan ut så uppfattas man inte som inhemsk, och talar man inte det inhemska språket (vilket vi ju sällan gör utomlands) så är det ju ganska uppenbart? Det är väl klart att man svarar att man kommer från Sverige om någon frågar, liksom att man presenterar sig med namn. Jag förstår inte riktigt vad det har med "svenskhet" att göra? | |
| Gunilla _ | 2013-07-20 12:57 | |
![]() | Och jag förstår inte vad det inte har med svenskhet att göra. Men det är tydligen, som så mycket annat, en väldigt personlig tolkning. | |
| Gunilla _ | 2013-07-20 13:00 | |
![]() | Är det förresten bara Sverige som inte har något att komma med? Kan en kines, peruan eller dansk säga vad som är kinesiskt... osv? | |
| Måns_E | 2013-07-20 13:01 | |
![]() | Gunilla, visst vi kan ju säga att ett utmärkande drag för att vara svensk är att man talar svenska, nu så stämmer ju i o f s inte det till 100% då det exempelvis talas finska i vissa delar av Sverige och svenska i vissa delar av Finland, men låt gå för det. Fast jag antar att begreppet "svenskhet", hur man är som svensk, definieras lite vidare än så av de som tycker att sådant är viktigt och relevant? | |
| Gunilla _ | 2013-07-20 13:06 | |
![]() | Ja, jag tycker nog att Sämstpåbeta tog upp en hel del. Även om det varierar både vad gäller t ex språk (dialekter) och matvanor i Sverige så är det ändå betydligt mindre skillnad än det är mellan Sverige-Lettland eller Sverige-Kina. För att inte tala om lagar, regler och bilkörning ;) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-07-20 13:16 | |
![]() | För mig känns det sällan särskilt viktigt att poängtera att jag är svensk, men fånigt att påstå att det inte "finns" nationaliteter. Boende utomlands är det ibland väldigt skönt att umgås med andra svenskar, och som Gunilla säger; frågar någon utomlands (eller i sverige för den delen, när någon tycker jag ser utländsk ut) så är jag svensk, inte bilägare. Däremot lägger jag ingen som helst värdering i det; det är en etikett som ibland är relevant men oftast inte. | |