Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 305

Forumkategorier

Användare Inlägg  
giggalo2013-07-30 12:13
Antal inlägg: 688

Katter ska inte ha mjölk för de är laktosintoleranta. Vatten ska de ha.

marmotte2013-07-30 12:18
Antal inlägg: 346

Ja, de behöver ju förmodligen behandlas mot olika slags parasiter. De har väl kanske mask precis som alla valpar har. Och loppor och likn. Jag har tagit hand om hittade djur förr och de lever fortfarande och i högönsklig välmåga. Dock inte katter.

Det svåraste med detta är att jag inte kan ta i dem öht utan att bli riktigt på allvar sjuk, med astma och utslag och rinnande, igensvullnande allting, trots allergimedicin + astmasprayer.

Nej, nu ska vi fara iväg och ta itu med de små. Tack för alla era tips!

marmotte2013-07-30 12:19

Hundar ska aldrig heller ha mjölk pga laktosintolerans. Men det finns särskild kattmjölk i små förpackningar. Är det också dåligt?

Gunilla _2013-07-30 12:25
Antal inlägg: 4425

Funkar isf lika bra med vanlig laktosfri mjölk (blir betydligt billigare), men har förstått att veterinärer rekommenderar bara vatten.

giggalo2013-07-30 12:34

Vissa säger att katter kan dricka vanlig mjölk, somliga säger att laktosfri mjölk är okej medan andra menar att mjölk inte ska serveras till katten alls. Vad är sant: är det okej att ge katter vanlig mjölk eller får de magproblem av det som så många säger?
Våra produkter för Katt och Beteende
Catz FluffyCat Halsband

78 kr på VetZoo.se
Science Plan Feline Mature Adult 7+ Tuna

279 kr på VetZoo.se
Veterinären svarar

Hej Karin!
Det finns nog inget 100% sant svar på din fråga. Som utgångspunkt är katters tarmsystem inte gjort för att dricka komjölk och katter är laktosintoleranta. Det är därför olämpligt att ge katten mjölk. Det finns dock många som ger katten mjölk som den dricker med glädje utan att man märker några besvär. Om detta betyder att katten då tål mjölk eller ej är en annan fråga, katter visar dessutom inte ens tecken på låggradigt obehag särskilt tydligt. Många katter tycker mjölk smakar gott, men katten kan inte koppla mjölkdrickande med ett ev. obehag från tarmen senare.
Min rekommendation är att helt låta bli att ge katten mjölk. Då slipper man överväga huruvida kattens tarm mår riktigt bra av mjölken eller ej. Det finns ingen anledning att ge katten mjölk och därför egentligen ingen anledning att diskutera huruvida laktosfri mjölk är bättre än vanlig mjölk. Katter ska dricka vatten för att bli otörstiga och äta kvalitetsfoder för att bli mätta. Allt därutöver är i mina ögon att betrakta som godbitar. Godbitar är i princip onödiga och kan i vissa fall ge negativ påverkan (såsom tandproblem, tarmobalans, övervikt etc).
Hoppas du är nöjd med svaret!

giggalo2013-07-30 12:35

jag skulle länka men det funka inte därför blev ovanstående kanske lite konstigt det är kopierat.

dinodog2013-07-30 12:53
Antal inlägg: 4973

Fast vårt kattskrälle kräver en skvätt mjölk varje morgon och några bitar av hundens torrfoder.

Varje morgon hoppar hon upp på bordet trampar runt på bordet och jamar, då när jag ger hunden mat.
Hon får några bitar och sitter därefter och väntar på mjölken.

sfi2013-07-30 13:25
Antal inlägg: 137

Jag tycker det är så konstigt att katter inte skulle tåla mjölk. Nästan hela min släkt bodde på landet när jag var barn. Det fanns alltid några katter på varje gård och varje gång det var dags att mjölka kom katterna och fick sin mjölk i en skål på ladugårdsgolvet. För övrigt var de "självförsörjande". De fanns ju på gårdarna för att hålla mössen borta, men mjölk skulle de ha morgon och kväll. - Och det var friska och till synes mycket välmående katter.

giggalo2013-07-30 13:56

Precis så kommer jag också ihåg att det var sfi. Man har ju alltid trott att mjölk var självklart för katten. Men nu har jag läst på flera ställen på näten och i tidningar, att de inte tål mjölk, de får ont magen av den.

Rultatultan2013-07-30 14:53
Antal inlägg: 2446

Jag har två luddbollar hemma. Den ena katten tål vanlig mjölk bra. Den andre blir lös i magen.

Fattig som jag är har jag inte råd att hålla dem med den tjusiga kattmjölken som finns att köpa, men eftersom jag själv har en lätt laktosintolerans finns det alltid laktosfri mjölk hemma som jag bjuder dem på någon gång i veckan!

marmotte2013-07-30 18:04

Å ni skulle se dem, de är ljuvliga! Men blir lite förundrad över att Titti tror man får mask av köttfärs. Hur som helst blev dessa små så glada över köttfärs att de pep och gjorde många ljud. Sen fick de modersmjölksersättning för kattungar också. De är mkt alerta. En svartvit o en randig. De är troligen flickor.

Gunilla _2013-07-30 18:06
Antal inlägg: 4425

Det finns nog inget underbarare än kattungar <3

Rultatultan2013-07-30 18:15
Antal inlägg: 2446

Ohh...kissebäsar är bäst. Luddbollar, trasseltussar och det gör inte det minsta att gardinerna blir sönderrivna! :)

marmotte2013-07-31 12:28

Stackars små, de är nog inte mer än ca 3 veckor. Om någon är intresserad av en liten katt eller två har jag fina bilder jag kan mejla.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-31 14:56
Antal inlägg: 37631

rått kött är bra att få mask av

marmotte2013-07-31 15:33

Nej, tittii, det där är inte sant så länge man inte ger råa inälvor som inte varit frysta. Köttfärsen dessa kattungar har fått hade legat i frysen ett bra tag. Dynt dör av nedfrysning under minst 2 dygn. Jag och mängder av andra människor som ger färskfoder ger rått kött till sina hundar varenda dag utan att hundarna drabbas av inälvsmask.

För övrigt micrade jag köttfärsen till dessa små liv innan jag gav den.

le-lou2013-07-31 21:29
Antal inlägg: 17500

Fisk är väl det jag vet att katter iaf inte ska ha.

Vad gäller kattungarna, jag hade tagit råd av en vet. Finns garanterad välanpassad bra kost för de beroende på ålder & vikt.

le-lou2013-07-31 21:32
Antal inlägg: 17500

www.kattkristin.se/f...od ning.htm

marmotte2013-08-01 16:43

Kattungarna har nu blivit omhändertagna av en mycket kattvan person med stor erfarenhet av moderlösa kattungar och goda referenser. Det var tack vare KattJouren på FB som den här personen hörde av sig. Ungarna bedömdes vara max en månad gamla, de är båda flickor och efter omständigheterna i god form. Kattmamman kan ha glömt bort dem, det händer tydligen att kattmammor gör det om de har många ungar och lägger dem på olika platser.

Jag är väldigt glad över detta och ville bara berätta hur det har gått för alla er som varit så snälla och hjälpsamma i den här tråden!

blåhund - Ej medlem längre2013-08-01 18:42
Antal inlägg: 469

Kokt fisk,tonfisk på burk,ren kyckling,testa påsar m typ" lamm i gele" el.dyl som kostar några kronor.Det finns torrfoder för kattungar i matbutiken.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?