Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 161

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VildaVittra2013-08-10 10:32
Antal inlägg: 386

Bitte, det där är knappast sant. Min chef försökte tvinga mig att ta ut min semester under hösten när jag varit sjuk under min semester på sommaren, och det satte facket snabbt stopp för.

Bitte - Administratör2013-08-10 10:57
Antal inlägg: 24199

Det är sant , för det är alltid arbetsgivaren som styr verksamheten

Om du blir sjuk under din semester har du enligt semesterlagen 15 § rätt att få motsvarande semesterdagar betraktade som sjukdagar och ha kvar din rätt till semesterdagar. Detta gäller under förutsättning att du kontaktar din arbetsgivaren utan dröjsmål och begär att dina sjukdagar inte ska räknas som semester. Med utan dröjsmål avses senast när du kommer tillbaka från semestern.

De semesterdagar som återstår ska sedan utgå sammanhängande om inte du vill annat. Du kan däremot inte kräva att få ut ersättningssemestern i omedelbar anslutning till ordinarie semesterledighet.

Bitte

125478 - Ej medlem längre2013-08-10 11:03
Antal inlägg: 8332

Hej! Jag vill passa på att fråga dig Bitte om detta om det går bra.

Bitte skrev: "Arbetsgivaren har sedan rätt att lägga din semester direkt efter sjukskrivningens slut , dvs man har inte rätten att själv välja när det passar en själv utan det ska passa arbetsgivaren och verksamheten"

Har man inte rätt att spara semestern utan måste ta den omedelbart efter sjukperioden - om arbetsgivaren vill det alltså?

krysopras2013-08-10 11:07
Antal inlägg: 657

Klart att inte corlini skämtade. Det var på fullaste allvar och helt i linje med att corlini och hennes man anlitar arbetskraft från forna öst, dem kan man nämligen köra med hur man vill, underbetala och undanhålla varenda rättighet som arbetare i det här landet trodde att de hade kämpat till sig.

Jag saknar inte alls ord för att uttrycka min avsky inför det sättet att driva företag, men jag tänker inte skriva ner dem här.

Men ingen här ska tro att corlini skämtar, för det gör hon alltså inte alls.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-10 11:18
Antal inlägg: 2906

Vilket människoförakt i en tråd där vederbörande fått semestern spolierad av en långdragen och plågsam sjukdom.
Som tur är har jag för mig att ts är en luttrad person, som inte tar åt sig av smörja.

Bitte - Administratör2013-08-10 11:20

Man måste ta den diket i samband med att sjukperioden är slut om det är vad arbetsgivaren vill/kräver och detta har jag ganska stenkoll på efter som jag var i den sitsen i samband med min älgkrock för två år sedan

Bitte

125478 - Ej medlem längre2013-08-10 11:20

Tack för svar!

Sote2013-08-10 12:59
Antal inlägg: 3557

125478 - det är om arbetsgivaren kräver det. Om du har en juste arbetsgivare då kan du spara dom dagarna om du vill. Det Bitte säger är alltså om arbetsgivaren kräver det, inte annars. Jag blev sjuk under semestern för några år sedan och kunde helt enkelt spara dom dagarna till året därpå.

125478 - Ej medlem längre2013-08-10 13:03

Ja, jag förstår. Det är synd om dom som har en arbetsgivare som inte vill vara lite "flexibel".

Bitte - Administratör2013-08-10 23:00

Arbetsgivaren inte bara kräver det utan har även då lagen på sin sida

Bitte

Sote2013-08-10 23:13
Antal inlägg: 3557

Bitte- ja men det är väl ganska uppenbart att arbetsgivivaren har lagen på sin sida när det står i semesterlagen? Men det jag säger är att oavsett vad lagen säger så handlar ju det om vad som gäller när maninte är överens. Om man har en bra arbetsgivare så brukar det inte vara några problem. Då kan man få spara dom dagarna till nåt senare tillfälle då det passar. En chef ska ju ha rätt bra anledning till att vara jävlig i onödan. Om det nu inte är en sån som gillar att visa sin makt bara.

Miss_jk2013-08-12 07:05
Antal inlägg: 8941

Hmm, så jag borde då egentligen haft semester idag och imorgon, pga mina sjukdagar i torsdags och fredags? Det jag läste på nätet var att man skulle meddela arb.givaren utan dröjsmål när man kom tillbaka till jobbet efter semestern. Det går ju inte riktigt ihop.

jellyflower2013-08-12 09:23
Antal inlägg: 1108

Miss_jk, bara om din arbetsgivare säger till dig att det är så hen vill ha det.

Annars får man använda sina semesterdagar på vanligt vis. Jag har erfarenhet av att bli sjuk på semestern (diskbråck ländrygg) och då behövde jag inte ta ut semesterdagarna direkt efter friskskrivning (som iofs tog längre tid än några dagar innan den inföll.)

Candino22013-08-12 09:33
Antal inlägg: 209

Sjukdomarna kommer ofta lagom till ledigheten när man slappnar av och tillåter sig känna efter

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?