Spelrum
Giraffen | 4 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 8 |
Mobilspel
Pågående | 20 484 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
wildman | 2013-08-27 14:18 | |
![]() | +1 på arbetslinjen | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-08-27 14:30 | |
![]() | Tror att 5:2 är ett riktigt bra sätt att få intaget mindre än förbränningen under en längre tid för dem som står ut med dietdagarna. Själv failade jag redan den fjärde svältdagen. Den nya planen är att förlägga dietdagarna till schemalagda bakfylledagar då man ändå inte vill äta något. Denna diet har ännu inget namn. | |
125478 - Ej medlem längre | 2013-08-27 14:42 | |
![]() | Håller både med - och inte med Alex, tycker att han överdriver och nämner ingenstans att det är 2000 kcal (för kvinnor) som gäller under de fem dagarna. Man får lätt intrycket att man får äta hur som helst och hur mycket som helst. Däremot håller jag med om det sorgliga i boktoppen, nu ska nya slantar rulla in för alla som håller sig framme och ger ut en dietbok... | |
Gloria56 | 2013-08-27 15:13 | |
![]() | Första veckan var seg med trötthet och huvudvärk men nu flyter det fint. Ska ju vara alla tiders för blodtryck, diabetes och blodfetter. LCHF kan inte vara bra med tanke på blodfetterna. | |
125478 - Ej medlem längre | 2013-08-27 15:26 | |
![]() | Jag skulle aldrig orka räkna kalorier. T.o.m. Viktväktarna bytte till ett annat slags system som var enklare. Tror nog mer på att försöka äta hyfsat nyttigt och allsidigt och unna sig gott emellanåt. Och att röra på sig förstås. | |
Vickyvanten | 2013-08-27 15:36 | |
![]() | LCHF påverkar inte det onda kolesterolet något nämnvärt. Däremot höjer man oftast det goda kolesterolet när man går på sk. fettdrift istället för kolhydratsdrift. All forskning vi grundar vår tallriksmodell och fettskräck på gjordes på 50-talet av en snubbe som gav sina forsknings-patienter både väldigt mycket fett OCH kolhydrater såsom bakelser mm. Inte konstigt han fick det resultat han fick! Kolla på Eskimåerna. Vad åt dom innan dom förde in västerländsk mat? Jo, fett och protein. Dom har fram till för ett tag sen varit det friskaste folkslaget i världen. Vi människor har med tiden ändrat vår genetiska sammansättning väldigt lite och inte alls tillräckligt för att kunna ta hand om mjöl och socker, som faktiskt är relativt ny mat för vårt släkte. Om alla äter på ett sätt som gör att vi håller en jämn blodsocker nivå och mättande mat (fett) så skulle vi kunna använda sjukvårdens pengar till att tex satsa mer på skolorna eller varför inte på utsatta barn el. dyl. Vore fantastiskt! Träning är väldigt bra för kroppen men det är inte där man ska börja om man vill gå ner i vikt. Börja med att se över din kost. Ät mat du blir mätt av, testa mer fett och mindre kolhydrater och upptäck hur skönt det är att slippa räkna kalorier!!! Det är för tusan en mänsklig rättighet att få äta sig mätt! Tycker synd om alla kalori-räknande människor. Det finns ju andra vägar att gå. Testar du lchf så räkna med att det tar minst 3 veckor att ställa om sig....3 veckor av en konstig känsla i kroppen, ett sug efter sötsaker och säkert huvudvärk (så glukos-beroende är de flesta av oss i väst-världen) När du tagit dig igenom denna omställning kan du va säker på att du går ner till din idealvikt, är mycket piggare, orkar träning bättre, mindre pms, inte har mat i tankarna och dessutom neutraliseras dina hormoner....du har alla förutsättningar att leva ett långt och friskt liv. Det är vi värda! Vi lever bara en gång! | |
Vickyvanten | 2013-08-27 15:39 | |
![]() | För mig är LCHF inte en diet utan en livsstil som jag kommer hålla mig till genom hela livet! | |
jellyflower | 2013-08-27 15:51 | |
![]() | 5:2-metoden är ett nästintill oslagbart sätt att få sin blodsockerkurva att se ut som en berg-och-dal-bana. Jag tror det är kontraproduktivt. Blodsockret sjunker, man blir svinhungrig. På ätar-dagarna överkompenserar man, kroppen är hungrig som en varg. Blodsocker upp, för högt upp. Sen ny svält. Blodsockret ner i skorna igen. 5:2-metoden påminner starkt om jojobantning. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-08-27 15:56 | |
![]() | Har du provat, jellyflower? Min erfarenhet är att man inte alls kompensationsäter efter "svältardagarna" och det är ju därför dieten fungerar för viktnedgång – annars skulle man ju landa på lika många kalorier i slutet av veckan ändå. Hungerkänslorna är lustiga på så sätt att de inte blir starkare och starkare ju längre tid som går, utan de klingar av efter ett tag. | |
jellyflower | 2013-08-27 16:07 | |
![]() | Ja, jag har provat. Såg tv-programmet (vetenskapens värld) och tyckte idéen verkade lysande. Men i praktiken påminde det mig alltför mycket om min gymnasietid då jag idkade en mycket snarlik form av diet. Jag kompensationsäter. Jag blir bottenlöst, vrålande hungrig. Bara det faktum att den här dieten omhuldas av kvällstidningarna gör mig skeptisk. Det som många faller för är oftast idioti. LCHF tror jag är bra, det är sant det som Vickyvanten skriver om hur man forskade fram att mättat fett var så skadligt. Själv provade jag LCHF i ett år men fick fruktansvärt ont i kroppen och det gick inte över. Serotoninbrist, troligen. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-27 17:01 | |
![]() | lchf är fantastiskt om ni vill ha hjärtinfarkt,kärlen slaggar igen,Hur svårt kan det vara att äta mindre en vad man gör av med | |
kajix | 2013-08-27 17:26 | |
![]() | om det inte vore svårt hade vi inte haft problem med fetma i världen. så, ja det kan nog vara svårt. jag rekommenderar de flesta här att ta på sig nån annans skor ibland. | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-27 17:55 | |
![]() | +1 | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-08-27 18:14 | |
![]() | bump | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-27 18:23 | |
![]() | :-) Själv skulle jag behöva bygga lite muskler. Är dålig på att äta proteiner. | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2013-08-27 18:36 | |
![]() | jag är dålig på både proteiner och att träna... | |
Gloria56 | 2013-08-27 18:44 | |
![]() | Jag har även tagit bort en del kolhydrater i kosten såsom potatis, ris, pasta och naturligtvis socker. Jag tipsar att ni som har "bullmage" - skippa kolhydraterna och känn/se skillnaden. ttiittii; vi människor är olika - har du en ätstörning så är det inte BARA att äta mindre. Jämför med alkoholism och narkotika. Med en ätstörning har man ständigt sug och 5:2 är suveränt då. EN dag kan nog de flesta hålla diet för att dagen därpå tillåta sej. Om någon här är intresserad så kan jag skriva in en lista på vad du kan äta vid 2000kcal. Ni kommer att bli förvånade:) | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-08-27 18:49 | |
![]() | Jag har ständiga sug.... dock är jag väldigt smal, vilket gör att det inte märks. Jag är en sådan där comfort-eater. Måste tugga på något mest hela tiden. Allt från frukt, till mackor eller något sött. Tuggar alltid tugg-gummin också. Gillar att ha något i munnen hela tiden... kanske något att söka samtalsterapeut för? Något för Freud helt enkelt. | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2013-08-27 18:58 | |
![]() | jag känner nog ingen som äter mer än mig, men fan ingen som väger mindre heller... väldigt märkligt | |
MiaFredrika | 2013-08-27 18:59 | |
![]() | Jag har läst och hört på sista tiden att träning har en ytterst liten effekt på viktnedgång men det har andra positiva effekter. Och då antar jag att dom menar normal motion som en vanlig, vardagsmotionär utövar. Om det bara var viljan att gå ner i vikt som det hängde på, så skulle vi inte ha en sån fetma epidemi som vi har nu. Socker är i stort sett lika beroendeframkallande som heroin och nikotin men det har inga varningslappar. Och endast en människa som aldrig har behövt kämpa med övervikt kan slänga ur sig att det "bara är att äta mindre". Jag vet bara att det i det flesta fall ligger mer bakom än ren lust att frossa. Har funderat på 5:2 dieten, eftersom jag istort sett har provat varenda diet som finns. Rent mentalt vet jag att dom enda som vinner på dessa "mirakelkurer" är författarna och bantarklubbarna...i ländgen i alla fall. | |