Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 101 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-09-30 17:44 | |
![]() | Jag tål inte norsk mat. Jag tänker mig degig mat och sylt... | |
| le-lou | 2013-09-30 17:45 | |
![]() | Gillar franskt och medelhavs. | |
| le-lou | 2013-09-30 17:45 | |
![]() | värst är indiskt, avskyr deras smaker de kör med där. | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-09-30 17:48 | |
![]() | Svårt detta, jag älskar svensk husman men tror mer det beror på smakminnen än faktisk smak. Ska jag bara ta tre får det nog bli: 1. Franskt. Känns fortfarande lyxigt till skillnad från italienskt som blivit vardag. 2. Vietnamesiskt. Så friskt, gott och vackert att man vill grina. 3. Mexikanskt. Inte Santa Maria då, utan the real deal. Skulle jag välja en sista måltid skulle det bli mexikansk grillfest. Sämst mat: brittisk, utan tvekan. | |
| Majid23 - Ej medlem längre | 2013-09-30 17:59 | |
![]() | När det gäller svenska köket måste jag säga att det är fantasilöst. Men alla råvaror (om inte import) är det mycket bra kvalité på. Och andra sidan betyder det inte att allt annat är dåligt. De länder som har bra råvaror samt matkunskap och matkultur är: Thailand Turkiet Frankrike Och värst: England | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-30 18:30 | |
![]() | Mat jag skulle kunna äta livet ut: franskt, italienskt, kanske spanskt (för dålig koll där). Tveksamt vad gäller svenskt tyvärr (även om jag högaktar råvaror som gravlax, inlagd sill och surströmming). | |
| Minta | 2013-09-30 18:34 | |
![]() | Ja, glömde vietnamesiskt. det godaste jag ätit nästan, men i Frankrike såklart. | |
| Magnus30gbg | 2013-09-30 18:37 | |
![]() | Bäst USA Sämst Östeuropa | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-09-30 18:58 | |
![]() | Oerhört svårt att kategorisera länder efter mat ... för en dag smakar det förträffligt med holzfällerpfanne, en annan dag en saftig paella, en tredje vill man hellre ha en flottig hamburgare eller en ratatouille ... eller varför inte kåldolmar. Och likaledes lär jag hitta maträtter knappt värda sitt namn från olika kulturer. Det fina är just valfriheten och möjligheten att plocka russinen ur kakan :) | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-09-30 19:10 | |
![]() | Det finns säkert såväl fantastiska som katastrofala smakupplevelser i alla länder. Men om man får generalisera lite blir det såhär: Toppen: 1. Italien. Fantastiska råvaror, kärlek och stor variation. 2. Korea. Kryddigt och hälsosamt. Många spännande syrade grönsaker. 3. Brasilien. Grym köttkultur. Botten: 1. Kina. Oljigt, unket och ingen vidare känsla för kvalitet. 2. Finland. Som svensk mat för 50 år sedan. Salt och tråkig. 3. Irland. Vitt formbröd och sönderkokta potatisar. | |
| Maradona1986 | 2013-09-30 21:17 | |
![]() | Verkligen svårt att rangordna, de flesta länder har bra mat om man vet vad man ska leta efter. Min lista får bli så här: 1. Italien. 2. Japan. 3. Belgien. Bottenlistan baserar jag snarare på risken att få dålig mat, inte på topparna i landets matkultur, vilket även här är riktigt bra. 1. Ukraina 2. Kina 3. Finland En bubblare när det gäller dålig mat är faktiskt Frankrike. Landet som har de mest fantastiska topparna är ganska uselt när man hamnar fel. I Italien kommer du alltid att få bra mat, även i en liten by på landet. Men i Frankrike blir det lätt väldigt torftigt. Därför väljer jag hellre Belgien, med liknande matkultur men klart högre lägstanivå. Om man pratar högstanivån är Frankrike dock helt klart topp tre. Även USA kommer högt om man pratar högstanivån, men längre ner om man pratar lägstanivån.... | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-09-30 21:20 | |
![]() | Frankrike verkar vara en vattendelare. Det beror nog helt på hur mycket pengar man vill lägga ner på maten där.. Härligt att se fler som har Kina på bottenlistan. | |
| golden | 2013-09-30 21:25 | |
![]() | I Kina äter man överlag förjävligt god mat.. starkt och blandat. På Kuba gör man överlag inte det.. hushållsost på olika bröd typ. | |
| Maradona1986 | 2013-09-30 21:50 | |
![]() | Sedan kan man givetvis också invända att det inte finns någon italiensk matkultur. Norditalien är helt annat än i söder, och däremellan finns givetvis en mängd andra lokala kök. Och Kina är såväl Seychuan som Kanton och Beijing m fl. Helt olika. Samma sak i Frankrike, USA o s v. Så åtminstone min lista är väldigt påverkad av var jag råkat vara. I Italien, Frankrike, Belgien och Ukraina har jag varit riktigt mycket och i olika delar av länderna, medan i mitt fall jag bara upplevt begränsade geografiska områden i t ex Kina, Japan och Finland.... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-30 22:24 | |
![]() | Topp 3: Vietnamesiskt, Spanskt, Mexikanskt. Thai som bubblare. I botten hamnar all brittisk mat (med undantag för vissa pajer), tjeckiskt och allt menlöst jag åt i Singapore. | |
| Xin Chao | 2013-09-30 23:36 | |
![]() | Odiskutabel etta: 1. Vietnamesisk mat (särskilt Hue och sydköket) 2. Japan 3. Indien Sämst: Norge Svensk god husmanskost att lägga till listan: Öländska kroppkakor Renskavsgryta Småländska isterband Stekt fläsk med löksås Raggmunk med fläsk Ärtsoppa Stekt panerad strömming med potatismos Kokt höns (kyckling) med currysås Rådjurssadel Älgfilé Allt med kantareller mm mm | |
| Xin Chao | 2013-09-30 23:39 | |
![]() | Glömde ju Janssons! | |
| Nattisnatt - Ej medlem längre | 2013-10-01 04:58 | |
![]() | Oh, hushållsost på bröd? Mitt favoritland blir Kuba. Jag väljer att dissa Kina. Faller för grupptrycket, utan att veta något om maten där. | |
| mackz_ | 2013-10-01 06:34 | |
![]() | Toppen 1. Peru 2. Thai 3. Argentina | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-10-01 07:35 | |
![]() | Kuba har faktiskt väldigt trevlig mat (hej friterad, saltad plantain), men man får leta upp en paladar (privatägd restaurang) och skippa turisthaken; som på dom flesta ställen. | |