Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
HPIK2013-10-11 08:01
Antal inlägg: 191

Jag flyttade (från Täby!) till Bergshamra för 32 år sedan och stortrivs. Utmärkta bas för cykelutflykter, mycket natur runt omkring och ändå bara 10 min med T-banan till centrum om man nu inte cyklar in.

EvaKdotter2013-10-11 21:59
Antal inlägg: 2

Låt oss ta det systematiskt:

* oroa dig inte för avgiftshöjningen, den kommer dra ned priset mindre än det faktum att det är ett stambyte på gång. det avklarade stambytet (inklusive avgiftshöjningen) kommer göra lägenheten mer attraktiv och avgiften är fortfarande inte hög för att vara en trerummare.

Ok. Och nu kommer jag vara väldigt uppriktig:

Mörby känns som en dålig lösning för din dotter (jämfört med Bergshamra). Bergshamra är:

* mycket närmare trevlig natur (hej, du har tre helt unika områden utan motstycke i stockholm runt om dig. Norra Djurgården, Ulriksdal och Hagaparken). Mörby omges av en otrevlig motorväg och tätt bebyggda villaområden.
* Bergshamra är närmare (kortare att cykla, och faktiskt gå. På vintern går man dessutom över Brunnsviken) till Karolinska om hon utbildar sig till läkare.
* Bergshamra är mitt i mellan de två stora studentområderna (Lappkärsberget och det i Bergshamra) och närmare Stockholms universitets campus, hon kommer alltså om hon umgås med studenter vara mitt i smeten).

Mörby är med cykel iofs bara 10 minuter längre bort med cykel, men det finns inga fördelar för en ung student. Närmare dig i Täby, men Täby är liksom ändå inte på gångavstånd från Mörby och handla det om Roslagsbanan så orkar en frisk 20-åring promenera över Stocksundsbron.

Jag vet inte från vem det kommer att hon ska vara nära dig, det jag försöker säga är att för en ung student är bergshamra mer centralt och roligare och det praktiska avståndet (tid, och jobb) för att ta sig till Täby är inte mycket längre.

Så fundera på egentligen varför din dotter (och kanske du i bakgrunden) har hamnat i Mörby. Rent spontant ser jag inte varför hon behöver en trea, studenter i den åldern är så mycket ute och hos varandra och vana vid små lägenheter, behöver hon sticka ut med en trea hon inte behöver?

EvaKdotter2013-10-11 22:01
Antal inlägg: 2

Ett dagis i bottenvåningen är för övrigt jättebra för en närförort, det kommer göra lägenheten attraktiv för föräldrar från innerstaden som får sitt första jobb och inte har råd med en central tvåa eller trea.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?