Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 119 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nattsvamp - Ej medlem längre | 2013-10-14 19:09 | |
![]() | Vilka är dessa tjejaktiviteter som inte får plats på samma sätt som pojkaktiviteterna? Att hästar finns 2 mil bort är knappast för att tjejer värderas lägre. Det är väl en funktions- och säkerhetsfråga. Hästar mitt i stadskärnan? Ridskola på Drottninggatan? Hästar hör hemma på landet, inte bland stadstrafik. | |
| Nattsvamp - Ej medlem längre | 2013-10-14 19:11 | |
![]() | susila: Jag menade inte att ungdomar medvetet gör allt för att attrahera en partner, jag menar att det nog finns en biologisk mekanik bakom de särdrag som finns. | |
| susila | 2013-10-14 19:35 | |
![]() | Varför är hästar det som anses ok för flickor att pyssla med? Kanske just för att de finns 2 mil bort. Där är flickorna inte i vägen =) Jag blir väldigt glad varje gång jag ser flickor spela fotboll. Jag tror att det är bra att lära flickor att arbeta i lag. Ensam är inte stark och ensam blir lätt objektifierad. För pojkar är lagsamarbete en självklarhet. Jag tror att orsaken är mer kulturellt betingad än biologiskt. I många kulturer ägnar man en hel del energi åt att på olika vis göra kvinnor maktlösa och passiva. Vår kultur är kanske bättre än många andra på att tillvarata flickors behov, men det finns också här ett strukturellt flickförtryck, om än betydligt mer subtilt. | |
| Nattsvamp - Ej medlem längre | 2013-10-14 19:45 | |
![]() | Hur ter sig detta subtila förtryck i den svenska kulturen? | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-10-14 20:26 | |
![]() | gnillot, Brukade du själv hänga på fotbollsplanen när du var tonåring? Om inte, kan vi närma oss ett svar på frågan om du berättar lite om hur du tänkte då? | |
| Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2013-10-14 21:44 | |
![]() | Jag hängde inte alls, läste böcker tills jag var ca 14. Sedan hängde jag i garage och på den lokala ungdomsgården mesta av tiden. I garage var det övervikt pojkar. På ungdomsgården var det nästan lika mycket flickor som pojkar. Fotboll spelade jag, klättrade gjorde jag, men det var nog mest som barn (-> ca 11) Ingen skateboard, ingen BMX. Vad kan utläsas av det? (Genuint nyfiken alltså, eftersom jag verkligen undrar och inte har koll!) | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-10-14 22:44 | |
![]() | Tja vi skulle ju kunna dra slutsatsen att du är representativ och svaret på din inledande fråga är: tjejerna är i garaget och läser böcker. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-10-14 23:40 | |
![]() | :) | |
| Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2013-10-15 07:01 | |
![]() | Intressant slutsats, men jag har svårt att tro att jag är representativ - min fördom; har aldrig tidigare varit det i något sammanhang... ;) Och jag har inte sagt att detta är en problematiskt sakernas ordning. Jag har undrat. Jag väljer att ifrågasätta. Att komma fram till att inget problem föreligger är en fullkomligt möjlig slutsats, men inget jag tycker det är det enda logiska att oproblematiserat acceptera. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-15 09:41 | |
![]() | Kan du inte ställa dina frågor i en enkät och be att skolans elever i t ex 1-6 själva får svara på vad de tycker om lekplatserna och vad de brukar göra på raster samt fritid? | |
| Gloria56 | 2013-10-16 09:18 | |
![]() | Stort ansvar vilar på föräldrarna. Att behandla flickor och pojkar lika från början. Att inte sätta pojkarna på en piedestal och låta flickorna bli små husmödrar. Först då kan flickorna ge pojkarna en match i fotboll och pojkarna bjuda på en delikat middag. | |
| jellyflower | 2013-10-16 09:25 | |
![]() | Pink, ska TS gå ut på en skola och ställa sig på skolgården med en enkät? Det känns lite läskigt. Liksom att som vuxen ta sig in på en barnsajt och börja fråga ut de små gulliga barnen. Till varje barn hör minst en vuxen och de vuxna kan väl svara på allmänna frågor kring barnens aktiviteter? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-16 09:29 | |
![]() | Man kan fråga klassföreståndaren om eleverna får fylla i en enkät hemma eller under lämplig lektionstid. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-10-16 10:26 | |
![]() | Nattsvamp har sagt allt jag skulle vilja säga. | |
| Bitte - Administratör | 2013-10-16 11:30 | |
![]() | TS skriver att man satsat på följande Fotbollsplaner, aktivitetsparker, skateramper, lekytor. Och då undrar jag hur kan man få det till att det är gjorda för pojkar ?? I min värld handlar den om fördomar , flickor spelar fotboll och i ramper och framför allt vistas väl barn oavsett kön på lekytor. Jag anser inte att det i dag år 2013 finns pojk och /eller flickaktiviteter utan det finns idrott och lek som barn och ungdomar sysslar med oavsett kön Bitte | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-16 11:35 | |
![]() | Men i stallet är det kanske 95% tjejer och på hockeyplanen är det kanske 95% killar. | |
| jin17 | 2013-10-16 11:48 | |
![]() | Tjejerna är på facebook eller sitter och glor på sin telefon. | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-10-16 11:49 | |
![]() | Vi är väl överens om att idrott och motion är något som bör uppmuntras, oavsett vilket kön utövaren råkar ha? Då känns det också rimligt att det blir de aktiviteterna man satsar på, istället för att bygga typ... soldäck och rökrutor. Jag tycker mig kunna se en ökning av andelen fysiskt aktiva tjejer på skolgårdar osv sen jag själv gick i skolan, rolig utveckling. | |
| Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2013-10-16 13:52 | |
![]() | Men Bitte, var har jag sagt att de ÄR gjorda för pojkar? Jag har sagt att de nästan uteslutande ANVÄNDS av pojkar, jag har UNDRAT vad detta beror på och var flickorna är. Det är inte en fördom, det är observationer och därpå följande frågor. Som jag nämnt tidigare i tråden säger jag inte att här finns ett problem, jag undrar hur det ser ut, och om något som KAN te sig som ett problem är det eller har andra orsaker. Och jag undrar fortfarande. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-10-16 22:49 | |
![]() | Datorn har tagit över i barns liv,4 söner som bor hemma just nu,12,14 21,22,sitter mycket vid datorerna,dotter 10 år är ute med kompisar går på 4 olika aktiviteter i veckan,dotter 16 år sitter lite mindre vid datorn en vad sönerna gör ,så det är lite olika | |