Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 066 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| brava | 2013-10-20 23:23 | |
![]() | Vad är det som blir svårt tror du? Att de i omgivningen blir osäkra på "var de har henne" p g a att hon är relativt mimikfattig, eller för att de tror att hon har en dold agenda? Eller något annat? Jag håller med om att det är jättebra att en person med ett socialt handikapp får stå i centrum utan att bli förlöjligad. | |
| mz_lzrd | 2013-10-21 08:59 | |
![]() | Min mamma har en väninna som inte förrän hon var över 70 år förstod att mannen hon varit gift med i över 40 år har en form av aspergers. Hon hade dock märkt att han väl var en aning träig, kanske. Både man och hustru i det paret är båda mycket välutbildade och hade långa, lyckade karriärer, dock inte inom polisyrket. | |
| Bettapetter | 2013-10-21 10:44 | |
![]() | brava Svårt att bli uppskattad och få omtanke och feedback av kollegor är det som jag tänker på. Som säljare kan man kanske "skrämma bort" kunder ibland ?? Tycker själv att jag haft MYCKET nytta av social kompetens i yrkeslivet, det har "löst upp knutar". Å andra sidan kan jag, och andra, uppskatta personer som går rakt på sak, mycket blir enklare då. Man kan komma till snabbare resultat och inte förirra sej i sidovägar. Finns för- o nackdelar med båda sätten. | |
| boffertomte | 2013-10-21 11:53 | |
![]() | Men bara tänk er när hon inleder sin polisbana med att anmäla sina kollegor för överträdelser av reglementet. Jag tror kårandan är väldigt central inom polisen. Hon skulle sannolikt gjort sig omöjlig redan första dagen, fått alla emot sig och blivit utfryst. Vilken annan poliskonstapel skulle vilja jobba med henne? | |
| fredray | 2013-10-21 12:01 | |
![]() | jag tycker hon är het. trevlig också... men då pratar jag om skådespelaren, träffade henne då jag cykelbudade nån grej hem till henne nån gång | |
| mz_lzrd | 2013-10-21 12:33 | |
![]() | Brava, Carrie i Homeland är bipolär, hon har inte aspergers. Men den är bra, åtm säsong 1 och 2, mycket bättre än jag trodde den skulle vara (upplägget kändes tjatigt. Al Quaida yadayadayada). Carrie har dock snarast för mycket känslor och inlevelseförmåga, dvs hon är motsatsen till Saga. | |
| brava | 2013-10-21 16:40 | |
![]() | Men jag uppfattar inte Saga som känslokall. Jag tror att det är en ganska vanlig vanligt tolkning av en person med AS - att de inte har empati och känslor. En förklaring kan vara att Aspien är fokuserad på lösningar och har fokus framåt, medan de flesta ägnar mycket tid åt att "vara social" på tusen olika sätt. Som Aspie har man väldigt lite behov av sånt, men det betyder ju inte att man skulle ha svagare känslor. Hon tänker rationellt när hon pressar ett vittne för att ju snabbare de tar fast mördaren desto färre behöver lida. Det blir liksom överordnat, och hon tvingas sätta känslorna för det specifika vittnet åt sidan. | |
| mz_lzrd | 2013-10-21 19:31 | |
![]() | Har aspien valt att vara lösningsfokuserad och fokusera framåt, har aspien medvetet valt bort sociala umgängeskoder, menar du? I så fall är asperger ingen diagnos utan en livsfilosofi/själlvald livsstil. Jag tvivlar på att det stämmer. Jag tror inte man väljer att ha aspergers. | |
| Minta | 2013-10-21 19:40 | |
![]() | Men det är ett sätt att leva som andras. Ingen väljer sitt sätt att fungera, man är den man är. Alla har säkert behövts en gång men nu behövs de verbala, sociala, skrivkunniga och innovativa mer än annat. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-10-21 20:28 | |
![]() | Sagas funktionshinder innebär inte att hon tvingas sätta känslorna åt sidan, utan att hon inte upplever känslor på samma sätt som de flesta andra vuxna. Hon tycker förmodligen att andra ägnar sig åt en massa onödigt trams som hon inte förstår sig på eller upplever sig ha behov av. Ironi går helt bort, liksom mycket annan humor och skämt. Hela det sociala spelet alltifrån romantik och nojs till att interagera med medmänniskor över lag fungerar inte såsom de flesta av oss anser vara naturligt och underlättar samarbete. De få inom autismspektrum som jag har känt, har varit mycket, mycket egoistiska och påfrestande att umgås med. Ungefär som trotsiga och obekväma småbarn med lynnesutbrott. | |
| mz_lzrd | 2013-10-21 21:04 | |
![]() | Ja, lutar nog mer åt Pink Ribbons förklaring än din Minta, för din skulle antyda att det är lika "normalt" eller t o m lika vanligt med aspies som med icke-aspies, skillnaden skulle bara vara att samhället idag gynnar icke-aspies. Jag tror att det är vanligare med aspies idag jfrt med förr, förr vore det väldigt svårt att överleva som aspie. Vår sociala förmåga är nödvändig för vår överlevnad eftersom vi är flockdjur och inte särskilt starka utom i grupp. | |
| Minta | 2013-10-21 21:13 | |
![]() | Om man bortser från normalt så är asperger en variant av att vara människa. Det är inte alls säkert att det var ovanligare förr, men det kanske inte var ett handikapp på samma sätt som idag. | |
| Minta | 2013-10-21 21:15 | |
![]() | Jag tror inte att det var svårare att vara aspergare för 100 år sedan än idag. Om det var det för 10000 år sedan vet jag inte. De hade säkert någon funktion i det samhälle som var då, annars hade väl genen inte överlevt. Jag ser det som en variant. | |
| brava | 2013-10-21 22:23 | |
![]() | Det som är mest handikappande med att ha AS är att omgivningen inte fattar att man är i grunden annorlunda i hur man värderar, beter sig och reagerar. Man blir tolkad som om man är "normal" och det blir ständiga missförstånd. Man blir beskylld för att vara egoist, inte ha någon empati, hävda sig på andras bekostnad ...Samtidigt måste man hela tiden ge akt på och tolka en massa signaler som går helt automatiskt för "alla andra". Man måste komma ihåg att det ska vara lite inledande ritualer och gulligull innan man kan framföra sitt ärende, och man måste tänka på vart man ska titta så att man inte misstolkas, att man ska humma och le när någon berättar något så att de förstår att man lyssnar etc. Fatta hur trött man blir. | |
| Minta | 2013-10-21 22:25 | |
![]() | Det är ömsesidigt ansträngande eftersom det är svårt att tolka varandra och som upplagt för att bli missförstånd. Men aspergare är ju en minoritet och därför mer utsatta. | |
| brava | 2013-10-21 22:39 | |
![]() | @ mz_lzrd Håller med Minta. En framträdande egenskap hos många med AS är förmågan att fortsätta och fortsätta och fortsätta långt efter att de flesta har gett upp. Ett annat drag är högt utvecklad analytisk förmåga. Tolka tecken, se mönster, interpolera och komma fram till korrekta slutsatser. Så att vi behövdes och behövs är för mig ganska uppenbart, även om det nu för tiden är väldigt mycket yta. | |
| brava | 2013-10-21 22:51 | |
![]() | Jag har lärt mig en helt annan grej dessa dagar när jag har hängt mycket här i forumet - man ska skriva att man håller med, för annars blir man betraktad som en "singelspelare". Det betyder förstås inte att jag inte har hållit med ngn tidigare, bara det att jag har tyckt att det har varit givet av innehållet. Ja, ja en liten iakttagelse bara. | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-10-27 17:22 | |
![]() | Om seriens Saga inte hade någon diagnos, utan bara var känslokall,bufflig och social inkompetent ändå som person,dessutom oattraktiv, skulle vi gilla henne lika mycket då..? | |
| Molly3 | 2013-10-27 17:26 | |
![]() | Jag tycker hon har en skön stil, totalt ovetande om att hon är bufflig o osocial. | |
| Gunilla _ | 2013-10-27 17:27 | |
![]() | blåhund; kan man vara det utan att ha någon sorts diagnos? (Ja, förutom oattraktiv då, vilket istället är högst subjektivt.) | |