Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 066

Forumkategorier

Användare Inlägg  
rien de neuf - Ej medlem längre2013-10-28 23:48
Antal inlägg: 1015

Håller med om mobilerna, diskussionen om förskollärarnas kunskap står jag däremot över.

ttiittii - Ej medlem längre2013-10-29 06:16
Antal inlägg: 37631

att hålla ett öga på telefonen skulle störa samspelet med barnen,tror jag inte ett dugg på det är förmodligen personalen som kommer i skymundan och så gillar dom regler och makt

dinodog2013-10-29 06:44
Antal inlägg: 4973

Innan du uttalar dig ttiittii så ska du ta reda på vad det diskuteras om. Som vanligt har du förutfattade åsikter.

Håller med om att föräldrar älskar sina mobiler ser knappt sina barn. Har sett så många gånger föräldrar med barn, som pratar eller pillar med mobilen. Samtidigt som barnen försöker prata med sin förälder. Dom pratar för döva öron föräldrarna varken ser eller hör sina barn.
Och när dom överhuvudtaget tilltalar dom så pratar dom TILL sina barn, och inte MED sina barn. Det är en jävla skillnad.

Nu gällde förbudet en öppen förskola, alltså en plats där man själv är med sitt barn, och inte bara dumpar av och låter någon annan ta hand om sitt barn.

Gloria562013-10-29 09:15
Antal inlägg: 437

ttiittii; Har du tunnelseende? Vidga dina vyer och se dej omkring.
Eller......bor du i en avfolkad bygd?
Själv bor jag i Stockholm och här är det skrämmande att se alla småbarnsföräldrar som har så lite kontakt med sina barn och så stort engagemang i sin mobil.
Och......alla framåtvända vagnar som gör kontakten än sämre.
Framåtvänder man vagnen för att få vara ifred med sitt zappande??

Gloria562013-10-29 09:17

Ja dinodog; Att prata MED sitt barn är en bristvara idag!

Megaherz2013-10-29 10:27
Antal inlägg: 3304

Tycker det låter löjligt. En vuxen har väl rätt att bestämma själv om han pillar på mobben eller inte och att förbjuda det de tio min om dagen känns..förskoleaktigt. Vad är straffet? Fröken tar mobilen? Stå i ett hörn och skämmas ?

pappafar2013-10-29 11:05
Antal inlägg: 6

Megaherz: Du missade visst också att det handlade om öppna förskolor, som föräldrar besöker MED sina barn, med möjlighet till kontakt med andra människor, barn, föräldrar och förskolepersonal.
Gloria56: Jag bor i inlandet och jag tycker mig faktiskt ha sett en förbättring vad gäller barn i barnvagnar. Det kan förstås vara ett önsketänkande, men jag har sett flera barn som suttit "rätt", dvs med möjlighet till ögonkontakt med den som kör. Hoppas att skriverier fått folk att tänka till!

Megaherz2013-10-29 11:11
Antal inlägg: 3304

Ja, det missade jag :-) hoppsan

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-10-29 11:33
Antal inlägg: 1547

Tror att det är en nyttig debatt, inte bara för kontakten mellan föräldrar och barn utan även för kontakten mellan människa och människa.

Personligen är jag lagd åt att välja bort umgänge som håller på med mobilen hela tiden. Tycker att det är en artighetsfråga. Man skickar ut signalen att man prioriterar kommunikationen med någon annan högre än kommunikationen med det sällskap man befinner sig i.

Att en förskola vill "förbjuda" mobilanvändning har jag inte heller något emot. Upp till den förskolan att bestämma vilka regler som gäller där. Passar det inte föräldrarna får de väl byta.

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-10-29 11:38
Antal inlägg: 456

Vad som är "rätt" beteende varierar kraftigt över tid, t ex med vagnarna. Det som aldrig ändrar sig är folks osansade tonläge kring hur fel andra gör.

Bim19642013-10-29 11:40
Antal inlägg: 1854

För inte så länge sedan när jag var ute och gick, mötte jag en förälder med barnvagn.

Föräldern pratade glatt i ett headset medans ungen gallskrek i vagnen.
Vad fan liknar det?
Ser lika ofta hur dom går och knappar på mobilen, totalt omedvetna om barnen hänger med eller inte.
En av mina grannar har nyss separerat. Hon knappar flitigt på mobilen till och från skola/dagis med ungarna. Innan separationen pratade hon med sina barn, och gick i deras takt. Nu är hon helt uppslukad av sitt
"nya liv". Är så tragiskt att se hur någon kan förändras så.

En god vän till mig kör buss här i stan. Han säger att det är många gånger på en dag, som han får tvärbromsa bara för att någon går rätt ut i gatan gloendes på mobilen.

Varför är det så "viktigt" att hela tiden "uppdatera" sig vad som händer i FB och på Twitter och Instagram och allt vad det nu heter.
Vad är det som man bara måste veta?
Jag skiter faktiskt vad någon har på sin lunchtallrik, behöver inte se något foto, eller någon bedömning av hur maten smakade.
Det hela har nästan gått överstyr.

125478 - Ej medlem längre2013-10-29 11:56
Antal inlägg: 8332

gnagel..., angående felvända vagnar för små barn så säger sunda förnuftet att ditt barn speglar sina upplevelser med dig som förälder. Det är inte bra på något sätt att ensam möta alla nya (och många!) intryck, utan att kunna "stämma av" med sin största trygghet.
Barnvagnen är inte en shoppingvagn och barnet är inte din vara som ska köras runt med på det sättet heller.
Begriper man inte det och inte heller har intresse av att ha ögonkontakt med sitt lilla barn, då förstår jag inte varför man valde att skaffa barn.

Kort sagt, det är inte konstigt att man vill tala om för dessa folk hur fel det är då det är små barn som drabbas.

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-10-29 12:03

Sansat tonläge och verlig vilja att förbättra, eller hysteriskt tonläge och vilja att tala om hur sund man själv är. You be the judge.

125478 - Ej medlem längre2013-10-29 12:14
Antal inlägg: 8332

När det gäller hur man påverkar ett litet barn och dess utveckling genom att följa modets nycker - istället för det sunda förnuftet. Där finns ingen andra chans till att göra om och göra rätt. Vilket tonläge som helst är bättre än att hålla tyst och bara se på.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-29 12:25
Antal inlägg: 4590

tv, mobil, dator, reklam, Musik i hörlurar, ständigt läsande.

detta är saker som tar upp stora delar av vår lediga tid. jag tror att detta får stora konsekvenser. hur vet jag inte - men jag är säker på att det inte är odelat positivt.

Bim19642013-10-29 12:37
Antal inlägg: 1854

Mina barn är väldigt verbala, och var det tidigt. Men så pratade jag hela tiden med dom också.
När vi var ute och gick så kunde jag säga -Titta där kommer bussen eller där är traktorn.
Om vi var och handlade så visste dom var allting fanns, så små dom var. Dom lärde sig tidigt att förmedla vad dom ville. Innan de kunde prata riktigt och ville någonting men inte hittade det rätta ordet, så lärde jag dom att visa mig vad dom ville ha, och kunde på så sätt lära dom ordet. Det är ju så barn lär sig ord.

Idag pratar knappt föräldrar med sina barn, utan det är hela tiden ett stressande. Skynda dig nu vi är sena hör jag ofta. Vadå sena? Det är du som förälder som lägger grunden till hur barnet blir när det blir äldre.

Gloria562013-10-29 16:32

Det är härligt att läsa era inlägg med undantag av ett par. Fler än jag som reagerar och tar barnens parti.

gnagelram2; Så du menar att jag är hysterisk och höjer mej själv till skyarna?!
Har du ett samvete som gnager?

Så viktigt - när barnet håller på att få ett språk - att servera och förklara ord och dess betydelse.
Vad gäller bakåtvända vagnar; Så kan jag inte säja det bättre än 125478!

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-10-29 17:03

Haha. Jag visste nog att du skulle skriva så. Klassiskt. :)

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-10-29 17:19

Det är också lite komiskt att du tror att man inte tar barnens parti för att man inte väljer formuleringar som att barnen är varor i en shoppingvagn och ifrågasätter folks hela föräldraskap för att de har vagnen åt fel håll.

I övrigt gör flera väldigt snabba slutsatser - både om sin egen förträfflighet och om andras uselhet utifrån extremt begränsat faktaunderlag. Ni ser en förälder som har bråttom - ni drar slutsatsen att denne helt försummar sina barn och öht aldrig borde skaffat några. Ni hade vagnen åt rätt håll - era barn blev vältaliga och underbara.

Ser ni inga problem med ett sånt tonläge om ni, på allvar, vill något annat än att klappa varandra på ryggen?

fulsnack2013-10-29 17:31
Antal inlägg: 6639

Något jag tycker är respektlöst är föräldrar som sitter kvar i bilen på parkeringen, eller till och med står utanför grinden till gården och talar i telefon, medan barnet står där ivrigt och trampar och tjuter efter mamma eller pappa - totalignorerade!

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?