Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linders - Ej medlem längre | 2013-11-02 12:50 | |
![]() | Nej, Corlini. I exemplet så är Mohammed den enda med tillräckliga kvalifikationer, men får inte jobbet just för att han heter Mohammed. Det är ett exempel på smygrasism. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 13:18 | |
![]() | Nödvändigt att nämna mitt namn... Jag retar mig på all rasism. Och ja, det känns lite farligt när man som individ lägger ner massa energi på att posta smygrasistiska länkar som ska få allmänheten att bygga upp ett hat mot muslimer och mörkhyade. Bara för att bygga upp massa hat och göra folk rädda och villrådiga. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 13:20 | |
![]() | Finns givetvis mörkhyade som idkar smygrasism också. Och de är lika farliga. Jag ogillar helt enkelt fördomar och hat mellan olika grupper. Varför öka klyftorna ännu mer mellan olika kulturer och samhällsgrupper? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 13:21 | |
![]() | Och ja, jag har säkert också fördomar. Bara för att förtydliga att jag inte anser mig bättre och mer förstående än andra individer. Vi har alla saker som vi måste arbeta med.... | |
| Bahoo - Ej medlem längre | 2013-11-02 13:42 | |
![]() | Bra där corlini! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 13:46 | |
![]() | Smygrasism existerar! Men jag kan hålla med om att begreppet missbrukas i vissa sammanhang... Så var dock inte fallet som jag skrev om, utan det var så tydligt som det bara kan bli! | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-11-02 13:48 | |
![]() | Corlini. Ingen motsätter sig att den med bäst kvalifikationer ska gå jobbet. Det har gjorts flera undersökningar där man försett exakt samma ansökan med ett svenskt och ett arabiskt namn och sett vilket som oftast blir inbjuden till intervju. Vilken tror du? | |
| Bahoo - Ej medlem längre | 2013-11-02 13:57 | |
![]() | Men det är ju helt naturligt att en svensk hellre umgås och intervjuar en svensk som har samma traditioner o s v. Eller är det rasism om en svensk inte gifter sig med en arab också? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 14:01 | |
![]() | Bahoo. Varför gör du skillnad på människor och människor? Du verkar ha en mycket förvriden människosyn. Det är lite apartheid över dina åsikter. Tycker du att mörkhyade ska gå i en skola och ljushyade i en annan? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 14:05 | |
![]() | Att sedan jämställa arbetskollegor med giftermål... Det viktigaste på en arbetsplats handlar väl inte om att de som arbetar där ska ha samma intressen eller kulturella bakgrund som sina medarbetare? Det handlar väl om att man är skillad på det man gör och att man förmår sig att samarbeta och är professionell nog att lägga privata åsikter åt sidan? | |
| Bahoo - Ej medlem längre | 2013-11-02 15:48 | |
![]() | Ingen som kan förklara vad smygrasism är. Förutom exemplet med Mohammed som inte kan bevisas. Jag tror inte att smygrasism förekommer, det som uppfattas som smygrasism av somliga kan sannoligt förklaras med frasen "lika barn leka bäst" och det är helt naturligt. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 15:52 | |
![]() | Bahoo. Vadå "lika barn leka bäst?" Du och jag skiljer oss ju åt väldigt mycket vad gäller åsikter och grundläggande värderingar, och om jag ska utgå ifrån din bild så har du samma hudfärg och kulturell bakgrund som jag? Jag har mycket mer gemensamt med en av mina kompisar från Somalia vad gäller människosyn än vad du och jag har. Vad säger det dig? | |
| LisaLong | 2013-11-02 15:58 | |
![]() | Jag säger bara så här, i dagens läge kan man inte ens öppna munnen när det gäller vissa saker utan att bli kallad för rasist. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 16:04 | |
![]() | LisaLong. Jag håller med om att begreppet missbrukas. Men rasismen är väl ändå ett större problem än att folk kallar varandra för smygrasister? | |
| jin17 | 2013-11-02 16:14 | |
![]() | Ingen annanstans än i Sverige diskuterar man så mycket vad som är rasism trots att vi nog tillhör de absolut mest toleranta i världen. Vi älskar när vi kan betitla våra medmänniskor rasister eller smygrasister. Förmodligen för att det får oss själva att känna oss lite bättre än dom andra. Trist och inte så lite jobbigt. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 16:18 | |
![]() | jin17. Källor på det? Låter som rena spekulationer att man som svensk skulle gilla att kalla folk rasister eller smygrasister för att känna sig "lite bättre" än andra! Vilket påhitt | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-11-02 16:24 | |
![]() | Ingen annanstans än i Sverige diskuterar man så mycket vad som är rasism trots att vi nog tillhör de absolut mest toleranta i världen. Och du tror inte att det finns ett samband där? Svårt att motverka något man inte diskuterar. | |
| boffertomte | 2013-11-02 16:36 | |
![]() | Är det verkligen Muhammeds ras, dvs hans gener, som inte faller arbetsgivaren i exemplet på läppen? Annars är det väl mer smygkulturfobi? Skillnaden skulle då vara att man föds med sina gener, men kultur är inlärd och dynamisk. Jag tycker det är en viktig skillnad, men iofs, i Sverige måste alla kulturer utom den svenska respekteras och bevaras in i absurdum, även om utövandet av denna kulturs sedvänjor strider mot svensk lag, t ex i frågor om jämställdhet mellan könen. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-02 16:47 | |
![]() | ”Folksjälsrasismen är därför extremt farlig, hur ofarlig den än låter i debatten. Kampen anpassas till det rådande samhällsklimatet. Kulturrasisterna vet att den öppna biologiska rasismen inte accepteras av majoriteten just nu, åtminstone inte öppet. Därför behöver argumentationen putsas och renas från det som folk uppfattar som rasism och ersättas om tal om vår egen kultur, vår identitet och unika särart. Det är rumsrent och det lockar till engagemang. marcohelles.wordpres...-r asismen/ | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-02 16:57 | |
![]() | Mmm. Folk tror att de inte är smygrasister och rasister fast de faktiskt är det. Man skyller numer på kulturkrockar och på att det är för hög invandring... Dock tror jag att det handlar om rädsla mer än avsky. Är det några män ska skälla på, är det alla höginkomstagande politiker och högt uppsatta ämbetsmän. De kommer alltid undan medan man sparkar på de utsatta människorna i samhället. | |