Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 18 948 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| itsonlydana | 2013-11-09 01:01 | |
![]() | Har varit rökfri i 11 månader och 2 dagar! :-) har rökt ca 10/dag i 20 år ungefär... Första veckorna använde jag en elcigg - det smakar ju knappt något, men det var skönt att ha nåt att hålla i när suget var som värst. Jag trappade aldrig ner, utan beslutade att "det här är den sista ciggen jag röker nu på ett tag" och slutade på en gång. Jag la det halvtomma ciggpaketet på en hylla OM jag skulle behöva en cigg, som en akutlösning om suget skulle bli för starkt. Det var nog min räddning - att varje dag känna att jag FICK ta en cigg om jag verkligen behövde, för att sedan känna efter och känna att jag klarade mig utan precis just då... Paketet ligger fortfarande kvar (numer väldigt symboliskt för att bevisa för mig själv att jag inte behöver dom). | |
| SkySpy_ | 2013-11-09 03:03 | |
![]() | Snus är bra | |
| kminisen | 2013-11-09 09:01 | |
![]() | Jag slutade för 10 år sen nu. Det var ren tillfällighet. Var trött på att oroa mig för KOL eller cancer. Sa till barna att nu skulle jag sluta och bad dem slänga mitt ciggpaket i soptunnan. När jag såg hur glada de var när de sprang ner till tunnan för att slänga ciggen fanns det ingen återvändo. Sen tog jag bara en dag i taget. Läste nånstans att nikotinet går ur kroppen bara på 8 timmar så resten är psykologiskt. Efter ett tag klingar det av. Idag glömmer jag till o med bort att jag varit rökare!! Det var jag ändå i över 20 år!!!!! Gillar röklukten än men har inte en tanke på att börja igen...för även om barna är större idag minns jag deras små glada ansikten när de fick slänga det som de visste kunde döda deras mamma | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-11-09 09:04 | |
![]() | Slutade för ett år sedan för att jag skulle opereras för ljumskbråck (vilket sedan inte blev av, men det är en annan historia). Jag gick över till snus, vilket jag höll på med i ca två månader. Därefter plåster, typ mittenvariant. Det räckte med en vecka för att jag en lunchrast skulle upptäcka att jag glömt ta plåstret på morgonen, uppenbarligen utan att sakna det. Jag hade rökt i 12 år, strax under ett paket om sagen i snitt (15-18 cigg). Nackdelen är, precis som någon annan skrev, att midjemåttet tyvärr inte är detsamma som då. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-11-09 09:08 | |
![]() | Hmm, missade själva min poäng ... min taktik var att först bryta vanan (med hjälp av snus). När snuset sedan börjat kännas naturligt, bröt jag förhållandet till nikotinet. Att bryta båda två samtidigt tror jag hade minskat chanserna för egen del. | |
| corlini | 2013-11-09 10:49 | |
![]() | quiguy, jag tror dina tabletter kommer funka fint. ganska många har gått den vägen och suget försvinner faktiskt. på vissa händer även nåt med smaken, det blir för vidrigt för att fortsätta helt enkelt. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-11-09 12:06 | |
![]() | Jag är inte helt positiv till att äta den där medicinen för att sluta, en arbetskamrat mådde inte bra av dem efter ett tag. Man ska tänka på att de antidepressiva medicinerna kan ge obehagliga biverkningar men det borde din läkare talat om för dig när hen skrev ut medicinen. Jag själv hade ett par försök med olika nikotinersättningar som "hjälp" bakom mig när jag till sist bestämde mig för gott. För en del kanske nikotinplåster (eller andra nikotinmedel) med en nedtrappningsplan fungerar. För mig blev det tvärtom, det ökade suget efter mer och steget tillbaka till cigg var väldigt lätt att ta. Jag har en annan bekant som fortsatte att tugga nikotintuggummi ett antal år, och nu röker hon igen. För mig fungerade det att sluta tvärt. Många stunder ville jag ge upp. Fortfarande kan jag känna en lust att röka vid vissa tillfällen. Men det är som det sägs, för varje gång du har besegrat röksuget så försvagas det. Det gäller att stå ut och försöka tänks på något annat i några minuter - för sen är det över. Det viktigaste är ändå att man bestämt sig för att det är färdigrökt. Min kompis som inte hade bra erfarenheter av medicinen, slutade med den och slutade att röka "ändå". På biblioteket finns bra böcker att låna, Alen Carr har skrivit en hel del böcker som kan ge motivation och styrka för att sluta. Vilken metod du än väljer så önskar jag lycka till! | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-11-09 12:11 | |
![]() | Allen Carr ska det stå... | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-10 00:23 | |
![]() | Märker att det är som svårast på förmiddagen att hålla den nivå jag vill, det verkar som kroppen vill bygga upp sin depå av nikotin i kroppen. Hade som önskemål att gå ner till 33% av min ordinarie konsumtion idag, dvs 6 av 18. Det slutar nog idag på 8 av 18 vilket är en ca 56%-ig minskning mot ordinarie förbrukning. Noterar vikten vid att bryta vana men samtidigt det fysiska beroendet... | |
| solros79 - Ej medlem längre | 2013-11-10 09:21 | |
![]() | Jag har aldrig rökt och kommer aldrig att börja med det! Rökning är jättedumt att hålla på med då man förstör sin kropp och kan få sjukdomar med. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-11-10 09:42 | |
![]() | Vänta på rätt läge bestäm dig för att sluta och så gör du det,fimpa och rök aldrig mer,ingen förväntar sig det av dig,det går jag kunde,det är 2 veckors pina sen går det över kan folk genomlida krig kan du sluta röka,kunde jag kan du,det handlar om att bestämma sig.du kommer lukta gott få smaken tillbaka sen kan du lägga pengarna på att tapetsera om så det blir ett icke inrökt boende,om det är så att du rökt inne.jag tror inte på tuggumi plåster och annat,tror på en vila av stål en järnvilja.så bestäm dig bara och sluta var stolt berätta för alla berätta att du bestämt dig för att sluta röka och så gör du det,jag slutade 26 september 1990 fimpade på halva och så rökte jag aldrig mer,allt går om man vill | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-12 22:30 | |
![]() | Tack för alla era svar som jag är säker kommer att hjälpa mig! Jag hade idag min första helt rökfria dag! *fira* Elogé till Rålex, Evakuera och brava som öppnade dörren till möjligheten med snus. Under dagen har även itsonlydana's tips om att ha ett paket cigg liggandes som man får röka på i akutfall hjälpt mig att få ro att jag t ex kan ta en cigg vid något speciellt tillfälle. Sen en hedersutnämning till Mollee2 som spelar sin egna speciella roll! Tack! Jag hör gärna på mer historier och idéer. | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-12 22:31 | |
![]() | Ett tack till Betapet som sådant också som hjälper till genom att ha något att pilla på! :D | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-12 22:44 | |
![]() | <3 | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-12 22:51 | |
![]() | <3 | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-11-12 23:32 | |
![]() | Jag hoppas att även mina erfarenheter och tips kan vara till nytta... Min erfarenhet säger dock att det inte är en särskilt god idé att byta ut cigg och snusa istället. | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-12 23:37 | |
![]() | 125478, jag har boken om Alen Carr i rockärmen. Jag har hört gott om den på annat håll med. :) Jag kommer ha allas råd och tips med mig nu och jag kommer med all säkerhet ha nytta av allas erfarenheter. | |
| le-lou | 2013-11-13 00:42 | |
![]() | Ett paket akutcigg kan mkt väl vara den sämsta grejen i en "sluta" situation skulle jag tro. Men lycka till! | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-13 22:32 | |
![]() | le-lou, du har nog rätt. Jag hade ett 26h uppehåll och började igen, rökte 5 cigg idag jämfört med 18 normalt. Tänkte på hur mycket 3 cigg kändes från att inte ha rökt något. | |
| toonfisken | 2013-11-13 22:51 | |
![]() | Sätten är nog lika många som vi som skriver ! Jag hade bestämt att jag ville sluta (Efter minst 20 år) Hade hosta varje morgon , inte trevligt . Blev bjuden på ett 50 års kalas ,ca 1 mån i förväg , och bestämde mig för att röka då och sen sluta ! Rökte säkert 2 askar den kvällen men sen inte ett bloss . Det är 13 år sen . Alla som VILL , kan sluta | |