Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 18 948 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-11-12 13:25 | |
![]() | Kanske hade mina killar tur men båda fick fast anställning som lärling direkt efter studenten på det stället dom hade praktiserat. Dom hade ju självklart sett till att sköta sig för att optimera sina chanser och visade att dom verkligen var villiga att satsa om dom fick chansen. Min ene son hade tom två lärlingserbjudanden när han tog studenten. Men det var många av deras klasskamrater som inte hade samma tur. Tror att utav dom ca tjugo som gick i min älste sons klass så är det kanske max sju åtta st. som idag har lärlingsplats inom yrket. I Bland min yngre sons klasskompisar så ser det ännu sämre ut. Där det borde göras förbättringar är väl i så fall att fler företagare ser till att skaffa kollektivavtal och att fler vågar satsa på ungdomarna. En del verkar bara intresserade av att ta in en ungdom under praktik och ev lärlingsperioden men är sedan inte intresserade när det är dags för fast jobb. Bra med lågbetald arbetskraft som man kan sätta på att göra grovjobb under ett tag men tar man emot en praktikant/lärling så ska det ju finnas en plan och en mening med arbetet också. Dom ska ju lära sig meningsfulla saker, dom ska lära sig yrket från grunden. | |
| okto50 | 2013-11-12 14:36 | |
![]() | Är inte alltihop en försäkringsfråga eleven är helt enkelt inte försäkrad om det inte finns kollektivavtal ??? | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-11-12 14:40 | |
![]() | Det kostar ju pengar att försäkra sina anställda. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-11-12 15:48 | |
![]() | Skolan och läraren försöker väl skydda eleverna från att bli utnyttjade av mindre nogräknade arbetsgivare. Försäkringsfrågan är väl också en viktig del i elevens trygghet på arbetet. Yngre personer ska väl inte heller utföra vissa uppgifter på vissa tider. | |
| xxEyexx - Ej medlem längre | 2013-11-12 16:06 | |
![]() | Nä..? Det är tydligen meningen att det inte ska vara såå lätt för de yngre!!??? som då dessutom är de som är nästa generation som måste få komma in på arbetsmarknaden efter avslutade studier, med då helst någon slags erfarenhet från tidigare gjord praktik inom området, som ofta också är ett plus i kanten att ha gjort under skoltiden vid vidare kommande sök av arbete inom området? vilket då ofta är ännuviktigare inom mer praktiskt lagda yrken/arbetsområden. Så hur de som sätter gränser med krav på alla de olika och många ggr. märkligaste sätt tänker egentligen..De kan man undra över? | |
| corlini | 2013-11-12 16:24 | |
![]() | kvalitetsnivån och kvalitetsgaranti har ingenting med fackavtal att göra, det som borde vara avgörande är tex försäkringar, handledarens olika utbildningar och kvalifikationer att utföra och lära ut yrket. ett fackavtal är helt irrelevant och kan inte utgöra någon form av mätsticka på hur mycket och hur bra en praktikant eller lärling får lärdom om det tilltänkta yrket. försäkringar har ingenting med fackavtal att göra. samtliga försäkringar "köps in" av arbetsgivaren för den anställde, skillnaden är att facket gör det åt arbetsgivaren vid fackavtal och kallar det sin försäkring och därför tvingar denne till vissa val mot en kostnad, istället för att låta anställd och företag välja själva. jag tycker skolan bör kolla dessa arbetsplatser bättre och låta eleven utvärdera efteråt. en välkänd etablerad liten firma med gott rykte och utan fackavtal kan visa sig vara en väldigt mycket bättre praktikplats än ett stort kollektivavtalsanslutet företag med mängder av kontaktpersoner på mängder av orter. en usel praktikvärd överlever inte som praktikplats om antalet som kan ta emot ökar. det är extremt illa att skolan ställer detta fackavtalskrav som går ut över elevernas praktikperiod. det som behövs är en kvalitetskontroll, inte ett fackavtal som inte säger varken bu eller bä om någonting men nu blivit en praxis som utestänger alla andra. det är monopol, faktiskt inte lagligt ens väl? | |
| Minta | 2013-11-12 17:36 | |
![]() | Som man kan se av ett annat inlägg där det visade sig att den "anställde" inte fick det han utlovats i lön, hade han inga chanser pga. av att arbetsgivaren inte hade tecknat kollektivavtal. Så det är nog ganska viktigt att inte bara vara utlämnad åt arbetsgivarens vilja eller bristande vilja att göra rätt för sig. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-11-12 18:06 | |
![]() | corlini, Om facket har fått i uppdrag att kontrollera att arbetsgivarna håller vad de lovar i termer av uppföljning och utvärdering av lärlingssystemet så innebär det att lärarna slipper det jobbet. Det innebär alltså i praktiken att arbetsmarknadens parter i den berörda sektorn står för fiolerna och inte kommunskattebetalarna. Och dessutom att lärarna får mer tid till undervisning. Tycker det låter både rättvist och effektivt. | |
| Sote | 2013-11-12 19:49 | |
![]() | Jaap har helt rätt. Nu vet inte jag vilket yrke Corlinis inlägg handlar om annat än att det väl har att göra med hästar på något sätt. Jag är inte alls insatt i hur alla olika lärlingsavtal ser ut utan endast inom VVS och Elektriker. Det finns firmor som tar in lärlingar trots att dom inte har kollektivavtal och som utbildar personerna till rörmontörer men dom kan aldrig få göra branchprovet som alla rörmontörer måste göra efter fullföljda lärlingstimmar. Dom blir alltså rörmontörer och kan säkert jobba i just den firman men får svårt att söka sig vidare då dom flesta firmor kräver fullgjort branchprov. Men jobba som rörmontörer det kan dom ju ändå om dom har tur. Elektriker behöver inte göra något branchprov utan dom har ca ett år som lärlingar och efter det följer tre år som första, andra och tredjeårsmontör innan dom anses färdiga elektriker. Det kan dom bara bli hos firmor med kollektivavtal eftersom det är facket som sköter om det hela. Hur det ser ut inom då tex jordbruket med lärlingar vet jag ju som sagt inte men det går säkert att anställa unga duktiga människor och utbilda dom i sitt eget företag som en slags lärling och sedan ge dom ett fullbetalt fast jobb. För jag utgår ifrån att corlini hade tänkt sig att i slutändan ha en duktig fast anställd och inte bara billig arbetskraft under några år. men om systemet fungerar som inom ovanstående brancher så finns det ju risk att lörlingen i slutändan blir blåst och står där med några bortkastade år och inget riktigt yrkesbevis. | |
| corlini | 2013-11-13 18:25 | |
![]() | Sote, jag har i många år haft nära samarbete med olika jordbruk/lantbruks gymnasium och senare även renodlade hästrelaterade gymnasium och vidareutbildningar och mitt intresse är relaterat till att öka kvaliten på personal, inte att i första hand anställa själv. jag är sedan några år engagerad inom svenska ridsportsförbundet och hästnäringen, jag tycker kvaliten är för låg på utbildad personal, kunnandet för litet och jobbar aktivt för att höja nivån. därav mitt intresse för praktiktimmar hos eleverna. väldigt få i min bransch är fackanslutna, om ens någon bortsett från enstaka undantag. fack hänger upp sig på allt från separata omklädningsrum beroende på kön till tunga lyft. det är för fan ett stall tänker jag, fastigheten är uppbyggd efter gällande regler för djurhållning och brandsynpunkter, ventilation, fukt etc och anpassade efter djurhållning. inte personal. ett skyddsombud skulle svimma i vissa sammanhang och branschen är så bred så många gånger kan inte facken ta ställning till inom vilket förbund man skall vara ansluten. djur, lantbruk, skog, mark, säljande av tjänst, utbildning osv jag har tät kontakt med iaf de 4 största och etablerade utbildningsplatserna i sverige som samtliga löpande använder mig som praktikplats. pga mina egna utbildningar och licenser så kan just jag kringå fackstrulet och döpa om det till "i skolans regi på annan ort" tex. men det finns massor av jätteduktiga småföretagare som gärna lär upp nästa generation men inte får för facket, skolan säger ja men facket vill inte godkänna de utförda timmarna pga avsaknad av fackavtal, inte pga någonting relaterat till kunskapen, utbildningen, erfarenheten eller kvaliten på praktiken. DET är skandal, istället får många vara hemma eller deltid sporadiskt i skolan de veckor som egentligen är avsedda för praktik. det är utpressning dessutom, ett förbund är en frivilligorganisation och vill den anställde vara medlem är det upp till honom, delar inte arbetsplatsen åsikt med förbundet så är det upp till honom att inte vilja vara med. vem har gett ett förbund patent och monopol på att avgöra om en elev fullgjort en utmärkt praktiktid. det är skit helt enkelt. | |
| Sote | 2013-11-13 19:12 | |
![]() | Jag är som sagt inte insatt i hur det fungerar kring lärlingssystemet i andra yrken men om det nu är som det är så får man väl bara anpassa sig om man nu tycker att det är så viktigt att ta sig an och utbilda unga eller så får man se till att dom blir utbildade och efter det faktiskt får ett jobb antingen hos utbildaren eller någon annan kontakt via utbildaren. Så fungerar det inom dom områden jag känner till i allafall. Det är arbetsgivaren som utbildar och står för kostnader för branchprov och i slutändan får dom en duktig välutbildad anställd som dom kanske har tur och får behålla i flera år. Om nån av mina söner skulle gjort sin lärlingstid hos en firma som sedan så fort dom började närma sig fullbetalda inte lät dom stanna så skulle den firman kännas jävligt oseriös. En firma som gjorde detta med flertalet unga år efter år utan att någonsin anställa en enda skulle framstå som att dom i realiteten bara var ute efter billig arbetskraft. Att veta att det är facket och inte arbetsgivaren som har ansvaret för lärlingsutbildningen är en trygghet för lärlingen och gör att man kan vara säker på att ha möjligheten att fortsätta hos en annan firma om något skulle hända och man inte kunde vara kvar. Dom slösar alltså inte bort några år som billig arbetskraft utan dom tar med sig tiden och har möjligheter att gå vidare på rätt sätt. Att elever inte får göra praktik på firmor utan kollektivavtal verkar dock märkligt. Så är det inte inom el och VVS i alla fall. Praktiken under skoltiden kan göras på vilken firma som helst men med lärlingstiden efter skolan gäller kollektivavtal. Det är inget som skolan har att göra med över huvud taget. | |
| ingson | 2013-11-13 19:20 | |
![]() | "fack hänger upp sig på allt från separata omklädningsrum beroende på kön till tunga lyft" Jag tror du har förutfattade meningar om facket. Har inte Yrkesinspektionen synpunkter har knappast facket det heller. Visst finns det paragrafryttare och idioter inom facket också, men jag tror att du skulle bli positivt överraskad om du ringde och pratade med dom förutsättningslöst | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-11-13 19:42 | |
![]() | Facket följer väl lagen och Arbetsmiljöverkets bestämmelser? Särskilda regler gäller för personer under 18 år. De ska inte få ha hur långa arbetsdagar, hur tungt och farligt som helst. Jag skulle inte ha skickat min tonårsdotter på ett sånt jobb och om hon måste duscha ihop med killarna. | |
| corlini | 2013-11-13 19:45 | |
![]() | ingson, jag ska nog ta och prata med dom. jag hade tät kontakt med facket för 6-8år sen och sen dess har jag bannlyst dem, 2 års debatt och dialog som bara blev motarbetat är min erfarenhet av dessa pappersvändare och paragrafkramare. Sote, denna praktiktiden år 3 i gymnasiet skall kunna tillgodoräknas lärlingsperioden. därför går det inte utan facket trots att det är skola. jag vet att det finns företag som utnyttjar fram tills det börjar kosta för mycket och sedan bara byter ut och kör på. den sk "toppen" inom min bransch är väldigt öppen för insyn och rykten, erkännanden och ev dålig attityd eller utnyttjande kommer ut direkt. utan att skryta så kan jag säga att de som gjort sin praktik eller varit elev, lärling hos mig står mycket högt i kurs på marknaden och det ses som en god merit. det tycker jag personligen är jättekul men framför allt så skrämmer det mig då att så många måste vara så usla trots alla avtal. enl mig säger inte dessa avtal ett piss om huruvida eleven lärt sig, kan, utvecklats. jag har haft otalet med MVG och topp utlåtanden som fan knappt kan ett skit när det väl kommer till kritan, ändå har de sitt yrkesbevis och söker lärlingsplats. detta anser jag beror en hel del på deras praktikplatser som uppenbarligen inte lärt dem varken rätt eller bra trots löpande praktik i tre år och avtal. enda anledningen till att vissa praktikplatser är godkända är att de ger en organisation pengar varje månad. det är absolut ingen garanti för att hålla en bra nivå och på lång sikt trygg grund för en ung människa som vill kunna och vill lära. nä, fy farao för facket helt enkelt. så jävla illa av dem att bortse från kvalitet till förmån för medlemskap och sedan förneka alla andra duktiga ungdomar sina meriter bara för att ingen gav dem stålar medans de lärde ut sitt yrke. | |
| Sote | 2013-11-13 20:20 | |
![]() | Vänta nu. Är det praktiken eller lärlingstiden du pratar om? För du skriver "enl mig säger inte dessa avtal ett piss om huruvida eleven lärt sig, kan, utvecklats. jag har haft otalet med MVG och topp utlåtanden som fan knappt kan ett skit när det väl kommer till kritan, ändå har de sitt yrkesbevis och söker lärlingsplats. detta anser jag beror en hel del på deras praktikplatser som uppenbarligen inte lärt dem varken rätt eller bra trots löpande praktik i tre år och avtal. " Dom behöver väl inte en lärlingsplats om dom har sitt yrkesbevis? Praktik är ju precis som det heter, praktik, dvs man får göra praktiskt arbete inom det man pluggar till, det är inte samma som lärlingstiden. Åtminstone inte inom dom områden jag känner till. Men det verkar vara lite High chaparall inom ditt område. Tror att det skulle bara vara bra om alla som ämnar ta emot praktikanter och lärlingar hade kollektivavtal så kanske det blev ording och reda i röran. Någon måste ju se till att ungdomarna inte blir utnyttjade som billig arbetskraft. Om ni värnar så om deras utbildning och framtid då borde det ligga i ert intresse att haka på. Facket är en rättighet inte en plåga. | |
| corlini | 2013-11-13 20:48 | |
![]() | talar om både ock, praktiktid för tex de första två åren i gymnasiet är inga problem, inga krav på fack etc. det tredje året skall eleven kunna tillgodoräkna sig praktiktiden i sin "lärlingsbok" dvs som lärlingsplats och då ställs fackavtalskrav. man kan ha ett yrkesbevis på fullutbildad inom yrket, inte samma sak som inom tex snickare, el, vvs där lärlingstiden måste vara avklarad för att räknas som fullutbildad (tror jag) inom min bransch kan en person ha yrkesbeviset men vara i avsaknad av praktiska timmar, dvs kort på lärlingstid. ungefär som att ta ett busskort, du har utbildningen och kortet men har inte jobbat som det. facket är en rättighet för individen men kan vara en total plåga för den enskilda näringsidkaren. på större företag kan facket vara en bra utvecklare i dialogen mellan anställda och ledning tex, men för en enskild näringsidkare betyder det oftast bara kostnader och problem. ja, jag värnar om att någon kontrollerar kvaliten och dessa ungdomars arbetsuppgifter osv, men jag önskar det kunde ske av tex en skolinspektör knuten till dessa utbildningar eller någon statlig, kommunal, naturvårdsverk, länsstyrelse eller dyligt. inte en politiskt förankrad frivilligorganisation som vuxit sig så stor så den har monopol och rena ekonomiska intressen i vilka som ska bli godkända och inte av alla företagare som kan vara bra lärlingsplatser för unga. betala och du är godkänd oavsett om du lär din lärling eller ej, betala inte och din lärling får inget fullgott yrkesbevis. det är så det ser ut och det är fel. | |
| ingson | 2013-11-13 21:28 | |
![]() | Men du behöver ju inte betala något corlini. Fast jag håller med om att det är lite underligt att att fackförbundet ska ha ett avgörande inflytande på vilka som kan få s.k. yrkesbevis | |
| shulten | 2013-11-13 23:35 | |
![]() | Och vad sker om eleven nu inte alls gillar facket och inte vill ha med de att göra? | |
| Sote | 2013-11-14 00:52 | |
![]() | Shulten - eleven själv behöver inte vara medlem men vill dom göra lärlingstid så är det den vägen dom måste gå. Det är faktiskt inget fel på det systemet om man ser det ur lärlingens synvinkel. Sen kan man göra som corlini och bara se det ur småföretagarvinkel och bara se det negativa. Jag har två söner som har varit och är lärlingar och det har gåfungerat alldeles utmärkt. Facket har skött sig alldeles perfekt och är väldigt måna om att allt ska bli så bra som möjligt. Jag har väldigt svårt att se hur man kan vara så helt emot facket med tanke på att dom allra flesta oavsett om dom är medlemmar eller ej faktiskt drar nytta av allt bra som dom förhandlar fram. Vi skulle fortfarande vara kvar på tidigt nittonhundratal om det inte vore för facket. Folk dör och fängslas i många länder för rätten att vara fackligt ansluten och här spottar folk på den rättigheten. Men nästa gång det höjs löner så kan ju alla dom som inte är medlemmar själva förhandla med arbetsgiavaren och inte åka snålskjuts på dom andra. | |
| shulten | 2013-11-14 01:05 | |
![]() | Varför tycker du att de måste gå via facket, om det finns de som inte gillar facket? | |