Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 960 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-11-30 09:29 | |
![]() | Så om jag har fattat rätt nu så är det på följande vis: Om man har B körkort så får man max köra åtta personer plus sig själv MEN om jag då kör en helt vanlig bil med fem säten med tillhörande bälten så kan jag alltså ha fyra passagerare som sitter fast i bälte och dessutom får jag klämma in ytterligare fyra st som då räknas som bagage. Visserligen så får dom personerna antagligen böra vid en poliskontroll då det är lag på bilbälte men jag kommer ju undan. Så tolkar jag allt som skrivits i tråden i alla fall. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-30 09:31 | |
![]() | Nej, du får ta det antal passagerare som bilen är registrerad för. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-30 09:31 | |
![]() | "Bilen får ha så många passagerare som framgår av registreringsbeviset; har den enligt detta fyra sittplatser utöver förarplatsen får man ha fyra passagerare. Och en personbil klass I kan ha max åtta sittplatser utöver förarplatsen. Som sagt." | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-30 09:37 | |
![]() | Körkortet ger dig behörighet att framföra olika sorters fordon. Fordonen får ha olika antal passagerare. Blanda inte ihop begreppen. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-30 09:44 | |
![]() | Här finns en bra lista på vilka vilka behörigheter som finns för att framföra olika fordon du får köra. www.korkortsportalen...s- korkort/ | |
| Rödpeppar - Ej medlem längre | 2013-11-30 10:50 | |
![]() | Det beror på var i världen du bor och vem du frågar. Har du en stor bil och hela fotbollslaget vill åka med så går det säkert bra. www.laughroulette.co...eh icle.jpg | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-11-30 10:58 | |
![]() | det som efterfrågas står inte där,kan det vara en bortglömd lucka | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-11-30 10:58 | |
![]() | Sote nej, det var ju bara om man kör en minibuss med 8 stolar + förarstolen. Varför i hela friden skulle man sälja privatfordon med dessa sittplatser om en måste vara tom? Så har det mig veterligt aldrig varit. Ett tag hade jag en 245 med registrerat syskonsäte för personer under 150 cm, sammanlagt då 7 bälten. Min vän som har minsta cittran med 4 bälten får endast köra sig själv + 3 passagerare. Hur svårt kan det vara? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-11-30 11:05 | |
![]() | alla bilar med många säten är inte tillverkade i sverige,det är svårt för det står ingenstans det är flummigt värre | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-11-30 11:07 | |
![]() | Det är inte flummigt om man har registreringsbevis, B-körkort och frågar Transportstyrelsen för säkerhets skull. Max 8 passagerare hur som helst, sen behöver man D-körkort. | |
| wildman | 2013-11-30 11:15 | |
![]() | Jag kan iaf saga att från slutet av 80 talet har man alltid fått köra med 8+1 eftersom jag I föreningslivet alltid kört minibussar. Jag tror mig veta var trådskaparens fråga kommer ifrån., Det är nämligen så (jag tror dom ändrat det nu) att för inte allt för manga år sedan så lydde lagen så här: Alla passagerare som åker på en plats med säkerhetsbälte ska vara bältade. Det innebar att om man tryckte in fler personer så var det inte otillåtet så länge man inte överskred maxlasten på bilen. Det här var ett kryphål man pratade mycket om för typ 10-15 år sen, så min gissning är att dom täppt till det nu, men det är jag inte säker på. | |
| wildman | 2013-11-30 11:19 | |
![]() | Ingen säker källhänvisning, men I ett forum hittade jag detta: Citat från polisen hemsida: Är det tillåtet att ta fler passagerare än vad det finns bälten för?Detta gäller fr.o.m. 1 juli 2006: I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för och passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för dem | |
| wildman | 2013-11-30 11:20 | |
![]() | Det verkar rimligt, det var innan det året som debatten kring detta blossade, så det känns rimligt att dom korkade igen det kryphålet ungefär då. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-30 11:53 | |
![]() | Som sagt, hur svårt kan det vara? 1. Man får ha så många passagerare som bilens registreringsbevis säger att man får ha. Och orelaterat: 2. Med ett B-körkort får man framföra ett fordon med max 8 passagerarplatser. | |
| Sote | 2013-11-30 12:01 | |
![]() | Pink-du länkade till en sida där det var någon som hade fått den informationen från en polis att resten av personerna räknades som "bagage". Jag läste också nån annanstans( hittar inte var nu) att man fick ha fler i än dom som bilen har platser för bara alla bälten använts. Men då var det fel då. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-11-30 12:04 | |
![]() | Sorry, det var en dålig länk då. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-30 12:05 | |
![]() | Nej. B-körkortet är inte kopplat till antal platser utan till fordonets vikt. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-30 12:07 | |
![]() | Får man framföra bil X så får man alltså ha så många passagerare som tillåts enligt registreringsbeviset. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-30 12:14 | |
![]() | Porla>> var det till mig? Med B får du max framföra fordon med 8+1 förare. Inte 8+1 oavsett vikt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-11-30 12:17 | |
![]() | Max. Annars D. | |