Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-04 00:13 | |
![]() | En sport där man kan vara fet och halvalkis och ändå hävda sig? Vad sägs om dart: www.youtube.com/watc...5h qtcrIgRM | |
| totravel - Ej medlem längre | 2013-12-04 06:39 | |
![]() | Ja, det gick väl ungefär som väntat med den här tråden. Längdskidor är visserligen en marginalsport med ett fåtal utövare och liten konkurrens, men det är ändå en sport som är djupt rotad i den svenska folksjälen. Golfen är en global sport med en enorm konkurrens. Ur ett svenskt perspektiv lever fortfarande vanföreställningar om sportens snobbighet kvar. Golfens ställning som sport ifrågasätt till och med av vissa. Ofta genom exempel som John Daly eller jämförelser med sporter som dart. Detta trots att nutidens elitgolfare i genomsnitt står sig mycket väl när det kommer till jämförelser med andra mer fysiskt krävande idrotter i olika fysiologiska tester. Sedan går det inte att komma ifrån kommentarer om skatteflykt och för höga prispengar. Trots att detta förekommer inom alla idrotter där det finns ett stort sponsorintresse. Jag skulle bli förvånad om någon bevisade för mig att Zlatan betalar kommunalskatt till Malmö. Jag skulle också bli förvånad om Henrik Lundqvist betalar svensk inkomstskatt, eller att André Myhrer bor i Monaco av andra än skattemässiga skäl. | |
| Rålex | 2013-12-04 11:36 | |
![]() | Väldigt bra sammanfattning, totravel! | |
| NeroUpp | 2013-12-04 12:06 | |
![]() | Jag hatar att golfspelare tjänar så jävla mycket pengar. Åt helvete med det och ge pengarna till riktiga idrottare. Orienterare? | |
| Bob100 | 2013-12-04 12:37 | |
![]() | Vi var vid ett tillfälle under den sista gruppspelsmatchen ett (1) mål från att slå ut Portugal, signatur av den långe. Bara det en bragd. Johan Olssons lopp var TV-underhållning av sällan skådat slag och en otrolig prestation fysiskt och mentalt. Och stackars Stensson, två fantastiska slutspel i det gröna fältets gång, utesportens couronne och utslagsplatsernas Kiviks marknadslåpåbollensåhårtd ukan, GOLF! När aldrig Foppa fick något eller Annika Sörenstam...vi uppskattar inte golf i det här landet, tyvärr. Varför kan vi inte ha delat priset i år som man gjort en handfull gånger tidigare?? På fem, Aregawi och Sarah Sjöström också. Tänk att som späd och mild 23-åring vinna allt, jämt, i världens mest konkurrensutsatta arenasport, springning över en och en halv kilometer, varken för kort eller för långt, lagom! Liksom att trotsa mjölksyran och hinna undan innan hajen får tag i dina fötter i den möjligen billigaste sporten, plask i liten pöl. Vi vann VM i minne också, kommer inte ihåg vad han hette. | |
| meramera | 2013-12-04 14:31 | |
![]() | Jag hatar inte golf, men visst är det en hoper lallare som drar runt i gröngräset. Det jobbigaste en golfare tycks göra är att böja sig ner o plocka upp kulan ur koppen! Nä, helt rätt beslut är taget. Däremot så är ju frågan om Jerringpriset en öppen fråga. Golfare, förenen eder inför omröstningen så kanske det blir bingo Meramera | |
| meramera | 2013-12-04 14:36 | |
![]() | Och jo. Annika Sörenstam 1995. Inte riktigt påläst där Meramera | |
| totravel - Ej medlem längre | 2013-12-04 16:47 | |
![]() | De flesta som yttrar sig om golfens atletiska eller fysiska nivå har troligen aldrig själva spelat. Att som Henrik Stenson slå en golfboll närmare 300 meter med sin "driverspoon" eller slå den exakt 82 meter med sin lobbwedge kräver givetvis inte en fysisk ansträngning som kan jämföras med att åka skidor uppför en brant backe, men att lära sig upprepa detta under mental press kräver både en enorm träningsdos och en nivå på tålamod som få besitter. Det kräver också en fysisk status som man endast får genom hård fysisk träning. Jag, som är en någorlunda hyfsad golfare med 2.5 i handicap, har ingen som helst möjlighet att prestera ens i närheten av den golf Henrik Stenson har gjort det senaste halvåret. Inte ens Tiger Woods i sin glans dagar har lyckats med det. Det han har gjort är en unik prestation som inte någon tidigare i golfhistorien har gjort och som någon med största sannolikhet inte kommer att kunna upprepa. Femmilar i skidor på VM eller OS är svåra att vinna, men det är ganska många som har gjort det. Att sedan studie efter studie visar att personer som spelar golf regelbundet mår bättre, lever längre, håller sig friskare och orkar med ett längre yrkesliv och att golfen trots detta inte räknas som avdragsgill friskvård är en annan fråga som borde debatteras mer. | |
| solros79 - Ej medlem längre | 2013-12-04 16:56 | |
![]() | Jag tycker att det var rätt att Bragdguldet gick till Johan Olsson. Vilket fantastiskt lopp han gjorde när han vann femmilen! | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-12-04 17:19 | |
![]() | Den dag golfspelare bär sina egna jävla klubbor utan en slav, förlåt caddie kanske....men nä. | |
| totravel - Ej medlem längre | 2013-12-04 17:52 | |
![]() | Silfverkrok, Tiger Woods caddie under Tigers mest framgångsrika period; Steve Williams, var Australiens näst bäst betalde idrottsman. Så slaveridelen faller bort. Om du lever med missuppfattningen att den vanlige golfaren har caddie så är det fel. Möjligen en golfvagn för att undvika snedbelastning på ryggen. | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2013-12-04 19:12 | |
![]() | Bragdguldet till en golfare....njaaaa www.youtube.com/watc...Uv FF7kPa0Y | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-12-04 22:37 | |
![]() | totravel (valde) att missuppfatta tror jag. menade det überfjantiga att över huvud taget ha någon som släpar på bagen. kalla en caddie för idrottsman?? suck! | |
| SämstpåBeta | 2013-12-05 18:07 | |
![]() | Klart rätt att Johan Olsson ska ha bragdguldet. Det var en enorm bedrift och jag trodde aldrig det skulle hålla! Spela golf i 25 gradig värme eller halvdö efter 5 mil, bragden är ganska given, även om Johan hade kommit på 10 plats hade bedriften och bragden varit tiofalt större än en lyxig form av primitiv jordbruk. Men golfare sliter ju otroligt, det är väl därför de behöver någon som bär deras grejer! Golf är en patetisk sport och det enda som jag kan tänka mig vara mer patetisk, skulle väl då vara minigolf! Lyssna på Robert Gustafsson när han imiterar Tony Richardsson och vänder sig till Annika Sörenstam och ironiserar över hur manligt han tycker att golf är i "jag är inte bitter" under någon idrottsgala! | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-05 18:46 | |
![]() | i Norge har de problem av annan karaktär: www.svt.se/sport/sch...-f or-norge | |
| totravel - Ej medlem längre | 2013-12-05 20:55 | |
![]() | SämstpåBeta, Tack för din initierade åsikt. De är inte alla som kan visa på en sådan intellektuell nivå och på en sådan rå intelligens. Du ska vara stolt över dig själv! Vilket jag säkert tror att du redan är, men jag vill gärna emfasera det ändå. | |
| Bob100 | 2013-12-05 21:20 | |
![]() | Golfen har haft sitt bragdguld. Tror det var 1985-86, Sörenstam eller Parneviq eller nån. Minigolf på gräs fast med olika klubbor istället för olika bollar. Motion får de i alla fall. Precis som norsken som mattade indiern Anand på den rutiga brädan när han går omkring mellan dragen. När inte ens Foppa fått nåt varför ska då Stensson ha? Vad är han rankad i världen och hur länge? Nä, han får nog vinna några femmilar till. Nån som sett Stenssson gratta Johan? PS. Hur blir en pensionerad hockeyspelare fet? På golfbanan! | |
| magnusito | 2013-12-05 21:37 | |
![]() | Man behöver ju inte förringa Stensons prestation, men Johans var enorm. En riktig bragd. Sedan kan man verkligen inte säga att konkurrensen är dålig inom skidåkningen. Det är inte bara skandinaver som tävlar. Man måste ändå ha klart för sig vilken träning Johan Olsson underkastar sig. Det är ett omänskligt slit. Det är en bragd bara det i sig. Golfarna får väl trösta sig med alla pengar då. Eller så kan Johan dela bragdguldet med Stensson och Stenson alla prispengar med Johan! | |
| meramera | 2013-12-08 11:47 | |
![]() | Sen ska man ju inte heller förväxla unik prestation med fysisk prestation. Bollputtaren gjorde nåt unikt, men att kalla det bragd, nej, aldrig någonsin Meramera | |
| Rålex | 2013-12-08 14:47 | |
![]() | Måste en bragd med nödvändighet vara en prestation, som går ut på hur ansträngande prestationen är? Olsson har förvisso en mera krävande, fysisk sport än Stensons, men ligger bragden i detta eller i prestationen i sig? | |